football360 logo

درخواست فوتبال‌دوستان ایتالیایی‌ از خانم نخست وزیر؛ مثل تاچر باش!

26 اسفند 1401 ساعت 10:043 نظر
رئیس باشگاه ناپولی معتقد است استادیوم فوتبال، جای اراذل و اوباش نیست.
به گزارش فوتبال 360، تقابل ناپولی و اینتراخت فرانکفورت در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به میزبانی استادیوم دیگو آرماندو مارادونا، یکی از بدترین و زشت‌ترین روزهای تاریخ ناپل را رقم زد. هواداران اینتراخت که به صورت غیرقانونی وارد ایتالیا شده بودند، به وحشیانه‌ترین شکل ممکن دست به تخریب اموال مردم ناپل زده و از  طرف مقابل اگرچه با اسکورت نیروهای پلیس در شهر حرکت می‌کردند اما رفتارهایشان مقابله به مثل هواداران ناپولی را در پی داشت.
کار به جایی رسید که قسمت قابل توجهی از شهر در آتش سوخت و پلیس فدرال برای جمع کردن حواشی از پلیس ضدشورش درخواست کرد به صحنه وارد شود. صحنه‌های تاسف‌آور حمله به نیروهای پلیس از جانب هواداران اینتراخت، جهان فوتبال را به یاد رفتارهای دهه 80 هواداران فوتبال در انگلیس انداخت. شهر، کافه‌ها، منازل مسکونی، ماشین‌های پلیس، سطل زباله‌ها و پرچم‌های آویزان شده در سطح شهر در آتش هواداران اینتراخت می‌سوخت و زیباییِ بازی در مستطیل سبز و صعود ناپولی برای نخستین بار در تاریخ به یک چهارم نهایی هم نتوانست زشتی‌های نقش بسته بر صورت شهر را بشوید.
بازداشت 8 هوادار فوتبال
6 پلیس در این درگیری‌ها زخمی شدند و کار یکی از آنها به اتاق عمل کشید. تفنگ کمری یکی از نیروهای پلیس به دست هواداران اینتراخت افتاده بود و در طول 24 ساعت، نهایت تلاش دولت ایتالیا بر آن بوده که شهروندان آلمانی را پیش از آنکه قتلی رخ دهد از فرودگاه فیومیچینو رم به کشورشان باز گرداند. 470 هوادار اینتراخت در مدت 12 ساعت پس از پایان بازی در سطح شهر شناسایی و جمع‌آوری شدند و 8 هوادار  کارشان به بازداشت کشید.
کی بود، کی بود؟ من نبودم!
هرچند مدیر باشگاه اینتراخت اعلام کرده هواداران و اولتراهای تیم هیچ نقشی در این درگیری‌ها نداشته و همه‌ تقصیرها را به گردن هواداران ناپولی انداخته اما اورلیو دلورنتیس، رئیس باشگاه ناپولی در گفت‌وگو با گاتزتادلواسپورت گفت خوشحال است که این روی هواداری از فوتبال به مردمان در سطح جهان نشان داده شده و همه از زشتی‌های رفتار برخی اولتراهای متعصب در فوتبال باخبر شدند.
او از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا خواست تا همچون مارگارت تاچر در راه مبارزه هرچه سریع‌تر با هولیگانیسم در فوتبال، شجاعت مثال زدنی از خود نشان دهد. آقای رئیس همچنین اشاره کرد استادیوم فوتبال، محلی برای لذت بردن از این ورزش و محیطی خانوادگی است؛ نه جایگاهی برای خالی کردن عقده‌های برخی اراذل و اوباش.
به هولیگانیسم رحم نکن!
جورجیا ملونی، نخستین نخست وزیر زن در تاریخ ایتالیاست که برای نخستین بار در تاریخ این کشور پس از جنگ جهانی دوم، حزب «برادران ایتالیا» را با اقتدار هرچه تمام‌تر به قدرت رسانده و هیچ ترسی از ابراز تفکرات نئوفاشیستی‌اش ندارد. او حالا در نقطه مهمی از دوران حضورش به‌عنوان شخص اول قدرت در دولت ایتالیا قرار دارد همه از او انتظار دارند همچون مارگارت تاچر در دهه 80، فوتبال ایتالیا را از سایه شوم هولیگانیسم نجات دهد.
در انتظار مشت آهنین
او که پیش از این در سال 2021 نامه‌ای سرگشاده به دولت فرانسه زده و از بابت وضع قانون عدم ورود هواداران لاتسیو به خاک فرانسه برای تماشای دیدار تیمشان با مارسی گلایه کرده بود، خود در ۲ هفته گذشته نقش اول وضع قانون ممنوعیت ورود هواداران اینتراخت به ناپل پس از حواشی دور رفت بود و حالا که کار به جایی که نباید کشیده، باید تصمیم سرنوشت‌سازی در این رابطه بگیرد.
بازگشت به دهه 80
دهه 80 در فوتبال انگلیس، سال‌های سیاهی بود که فجایع انسانی رخ داده در استادیوم‌های شلوغ به مرگ بیش از 200 هوادار فوتبال انجامید و مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت این کشور با وضع قوانین محدودکننده‌ای نظیر ورود به استادیوم با آیدی کارت مشخص و کاهش ظرفیت استادیوم‌ها و... توانست تا حدود زیادی هولیگانیسم در فوتبال کشورش را از بین برده و محیط استادیوم‌ها را بسیار امن‌تر از گذشته کند.
زنگ خطر هولیگانیسم در ایتالیا
بانوی آهنین فقید که نمی‌خواست دیدگاه جهانیان به مردمان کشورش در اوج بحران اقتصادی و کارگری، مردمانی وحشی و پرخاشگر باشد، این روزها به عنوان برچیننده بساط آشوب و آشوب‌گری در استادیوم‌های فوتبال کشور شناخته و یکی از تاثیرگذارترین افراد در پیشرفت فرهنگ فوتبال این کشور به حساب آورده می‌شود.
انتظارات مردم و اهالی فوتبال در ایتالیا از جورجیا ملونی، نخست وزیر 46 ساله این کشور این است که همچون مارگارت تاچر با وضع قوانین تاثیر زیادی در برچیدن هولیگانیسم از استادیوم‌های فوتبال داشته باشد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری