football360 logo

صخره مونیخی در مسیر کشتی رویاهای منچستری؛ سیتی و باز هم یک امتحان بزرگ

27 اسفند 1401 ساعت 14:4127 نظر
پپ گواردیولا برای رساندن تیمش به قهرمانی اروپا باید از تیم سابق عبور کند.
به گزارش فوتبال 360، گاهی هر چقدر در مسیر رسیدن به آرزوها قدرتمندانه‌تر پیش می‌روید، سرنوشت با امتحانات بزرگ‌تری صلاحیت رسیدن شما به اهداف بزرگ و قله‌های بلند را بررسی می‌کند. پیروزی‌های بزرگ مقدمه جنگ‌های بزرگ بعدی هستند.
به طور کلی گاهی سرنوشت تلاش می‌کند تا آخرین توان قهرمانان را بسنجد. منچسترسیتی و پپ گواردیولا در یک هشتم پایانی لیگ قهرمانان اروپا نمایش قهرمانانه و مقتدرانه‌ای ارائه کردند که به نوعی خط و نشان برای سایر بزرگان حاضر در رقابت‌ها به شمار می‌رفت. آنها با غول گلزنی نروژی خود یک شب پر ستاره را رقم زدند و سرنوشت فوتبال هم سنگ بزرگ دیگری را برای آزمون سخت دیگری بر سر راهشان قرار داد. شاید نه بایرن مونیخ و نه منچسترسیتی، هیچ کدامشان دوست نداشتند در این مرحله به پست یکدیگر بخورند اما این اتفاقی است که افتاده و از این بین باید یک تیم بزرگ را در نیمه نهایی خط زده باشیم.
شکست در انتظار شکست ناپذیرها
منچسترسیتی و بایرن مونیخ باید از بین یکدیگر یک تیم را متحمل شکست در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا کنند و این در حالی است که هر 2 تیم تا اینجای فصل لیگ قهرمانان را بدون باخت پشت سر گذاشته‌اند. در حقیقت قرعه 2 تیم حکم به سرانجام باخت برای یکی از شکست‌ ناپذیرهای رقابت‌های این فصل داده است. سیتی البته با 3 تساوی و مشکلاتی دست به گریبان بوده اما بایرن مونیخ بر خلاف مشکلاتی که در بوندس‌لیگا برایش پیش آمده در لیگ قهرمانان اروپا به کوچک و بزرگ رقبا رحم نمی‌کند و تمام مسابقاتش را با پیروزی پشت سر گذاشته است. بایرن برای رسیدن به چنین فرمی مسیر آسانی هم نداشته و بارسلونا، اینتر و پاری سن‌ژرمن را هم کدام 2 بار پیش روی خود دیده و تقابل با یک قدرت برای بایرن این فصل تداعی یک عادت را می‌کند. خط دفاع بایرن که در نیم‌فصل مسابقات از جمع شاگردان گواردیولا هم نیروی کمکی گرفته در مقابل هیچ یک از رقبای نامدار این تیم حتی یک بار هم تسلیم نشده و گل زدن به بایرن برای بزرگان لیگ قهرمانان شامل ستاره‌هایی مانند امباپه، مسی، نیمار، لواندوفسکی و دیگران تبدیل به یک رویا شده است. آنها فقط یک مسابقه نسبتا تشریفاتی را مقابل ویکتوریا پلژن برای کلین‌شیت از دست داده‌اند و این برای ارلینگ هالندی که می‌تواند در 60 دقیقه 5 بار گلزنی کند و برای توان هجومی همیشه مورد تمجید تیم‌های پپ گواردیولا، همان آزمون بسیار بزرگی است که سرنوشت فوتبال پیش پایشان قرار می‌دهد. در واقع لیگ قهرمانان با این قرعه می‌خواهد از سیتی بپرسد آیا در مقابل بایرن مونیخ هم همینقدر توان گلزنی دارید یا خیر.
شکسته شدن احتمالی موازنه
تیم‌های بایرن مونیخ و منچسترسیتی تاکنون 6 بار در لیگ قهرمانان اروپا به مصاف یکدیگر رفته‌اند و به صورت متناوب هر کدامشان 3 برد و 3 باخت به صورت یک بازی در میان داشته‌اند. تقابل پیش روی 2 تیم در یک چهارم نهایی می‌تواند ادامه این فرم بازی‌ها باشد و یا اینکه موازنه میان قدرت‌های انگلیسی و آلمانی لیگ قهرمانان را مخدوش کند. سیتی در مجموع سابقه خوبی از رویارویی با نمایندگان بوندس‌لیگا در لیگ قهرمانان دارد. آنها 26 بار با آلمانی‌ها طرف شده‌اند که 17 برد در این بازی‌ها برای سیتیزن‌ها رقم خورده و آمار بسیار خوبی به شمار می‌رود. آبی‌های منچستری فقط می‌توانند از یک نقطه کارنامه خود در مقابل آلمانی‌ها نگران باشند. این تیم تاکنون 5 بار در لیگ قهرمانان به نمایندگانی از سرزمین ژرمن‌ها باخته که 3 باخت سیتی در مصاف با بایرن مونیخ بوده است. بایرن هم اگر چه یک خاطره تلخ بزرگ از همسایه و همشهری قرمزپوش سیتی دارد اما در مجموع آمار بدی در مصاف با انگلیسی‌ها در لیگ قهرمانان اروپا نداشته و با اعتماد به نفس مناسبی به منچستر سفر می‌کند. مونیخی‌ها 38 بار با تیم‌های لیگ برتر انگلیس در لیگ قهرمانان روبه‌رو شده‌اند که دقیقا نیمی از این تعداد بالای بازی را با پیروزی به پایان رسانده‌اند. نگرانی برای بایرن مونیخ هم وجود دارد؛ از این جهت که سیتی و آرسنال بیش از هر تیم انگلیسی دیگری موفق به بردن باواریایی‌ها شده‌اند. آرسنال برای 3 بار بردن تیم همیشه قهرمان لیگ آلمان به 12 بازی فرصت احتیاج داشته و منچسترسیتی موفق شده در 6 مسابقه به این دستاورد برسد. در 10 حضور قبلی مونیخی‌ها در مراحل حذفی لیگ قهرمانان فقط لیورپول موفق شده به عنوان یک تیم انگلیسی آنها را حذف کند. در سوی مقابل سیتی تاکنون توسط نمایندگان بوندس‌لیگا از دور حذفی رقابت‌ها کنار نرفته است.
تقابل تاکتیکی؛ پپ و دست‌پخت خودش
نابغه نیمکت منچسترسیتی باید به مصاف ساخته‌های خودش در مونیخ برود. او تیمی را ساخت که به مهاجم متکی نباشد و در همه بخش‌های هجومی‌اش بتواند به گل دست پیدا کند. این دستاورد وقتی معلوم شد که لواندوفسکی هم از بایرن رفت و موتور گلزنی این تیم خاموش نشد. او در منچسترسیتی هم تا فصل پیش چنین رویکردی داشت و تیمش به مهاجم هدف متکی نبود. اکنون اما اوضاع فرق می‌کند. پپ و سیتی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای بهره بردن از توانایی‌های هالند کرده‌اند و منچستری‌ها با مهاجم هدف کار می‌کنند. در واقع تقابل بایرن مونیخ و منچسترسیتی تقابل دستپخت سابق پپ و با نوعی از تغییر رویکرد او در تاکتیک تیمی‌اش به شمار می‌رود. پپ در جدال پیش رو شاید درس‌های مهمی را به اندوخته‌هایش اضافه کند، مبنی بر اینکه بازی با مهاجم هدف و با تکیه بر توانایی‌های بازیکنی با شم گلزنی بالا بهتر جواب می‌دهد یا پیروی از شیوه پیشین او و بی‌نیازی تیم از گلزن اول و گلزنی دسته‌جمعی ستاره‌های هجومی! در حقیقت در کنار تمام جذابیت‌های آماده شده برای رویارویی سیتی و بایرن، شاید این بحث تاکتیکی برای اهالی فوتبال جذاب‌تر هم به نظر بیاید.
حسین سعیدی نیکو

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری