football360 logo

محک جدی آلونسو روی نیمکت مقابل بایرن؛ ژابی و راه‌های نرفته‌اش

28 اسفند 1401 ساعت 12:1613 نظر
ژابی آلونسو در صورت کسب امتیاز از بایرن، ره صد ساله را یک شبه طی خواهد کرد.
به گزارش فوتبال 360، از همان روزی که ژابی آلونسو به‌عنوان بازیکن تیم ملی باسک به میدان رفت، مشخص بود ترسی از گرفتن تصمیمات عجیب و غریب ندارد. برای ژابی، مهم خودی بود که در آینه به آن نگاه می‌کند و وقتی همراه ژاوی، مجوز مربیگری در سطح اول فوتبال اروپا را دریافت کرد، ترجیح داد به‌جای نشستن روی نیمکت تیمی حاضر در بالاترین سطح فوتبال به نیمکت تیم دوم رئال سوسیداد تکیه بزند.
ژابی که پس از کاپیتانی رئال سوسیداد و رساندن این تیم به رتبه دوم لالیگا در پایان فصل با تنها 2 امتیاز کمتر از رئال مادرید در فینال دراماتیک استانبول با پیراهن لیورپول نامی بزرگ برای خود دست و پا کرد و با به ثمر رساندن گل تساوی مقابل میلان، زمینه‌ساز برتری تاریخی در ضربات پنالتی شد، خیلی زود لباس یکی از برترین هافبک‌ها با ویژگی‌های سنتی در جهان فوتبال را بر تن کرد و در رئال مادرید و بایرن‌مونیخ آنگونه که باید درخشید.
از قعر جهنم به برزخ
ژابی حالا در قامت سرمربی، راهی دور و دراز پیش روی خود دارد. او که توانست «سوسیداد بی» را برای نخستین بار پس از 60 سال به سطح دوم فوتبال اسپانیا برساند، از اکتبر 2022 راهی بوندس لیگا شده و هدایت بایرلورکوزن را بر عهده دارد. ژابی تیمی را تحویل گرفت که اگرچه در لیگ قهرمانان اروپا حاضر بود اما به تبع آغاز دور از انتظار فصل، هم از جام حذفی در همان مرحله نخست کنار رفته بود و هم تنها در 4 از 12 بازی، شکست را تجربه نکرده بود. لورکوزن در ابتدای فصل جاری تحت هدایت سیوانه هم به بایرن‌مونیخ سنگین باخته و هم مقابل پورتو و کلوب بروخه در لیگ قهرمانان شکست را پذیرفته بود.
جلب توجه از روز نخست
این تیم پیش از آغاز هفته نهم بوندس لیگا  موفق شد  با 4 گل شالکه را در هم بکوبد. پیش از این برتری، رتبه‌ای بهتر از هفدهم در فاصله یک پله‌ای تا قعر جدول به دست نیاورده بود و با 16 گل خورده در 8 دیدار، سومین خط دفاع ضعیف مسابقات را در اختیار داشت. در این مدت، تنها بوخوم قعرنشین بیشتر از لورکوزن در دیدارها شکست خورده و سرمربی سوئیسی رختکن را هم از دست داده بود.
وقتی ژابی از راه رسید با یک پیروزی جالب توجه در بوندس لیگا و قبول شکست در خانه مقابل پورتو کارش را آغاز کرد تا رویای صعود از گروه لیگ قهرمانان، همان ابتدای کار از بین برود اما تیم را با 2 تساوی بالاتر از اتلتیکومادرید به لیگ اروپا رساند و پیروزی 5 گله مقابل یونیون برلین و به دنبالش 2 پیروزی متوالی دیگر، تیم را از بحران خارج کرد.
مصاف سرنوشت‌ساز با تیم سابق
درحالی که روند خوب تیم تحت هدایت مرد اسپانیایی پس از جام‌جهانی هم متوقف نشد، آنها توانستند موناکو را به دراماتیک‌ترین شکل ممکن در خانه تیم فرانسوی از دور مسابقات لیگ اروپا کنار بزنند و صعود با برتری مقابل فرانس‌واروش به جمع 8 تیم برتر لیگ اروپا، در ادامه روند 6 بازی شکست‌ناپذیری از پایان ماه فوریه رخ داد.
از  وقتی ژابی هدایت بایرلورکوزن را بر عهده گرفته، این تیم در بوندس لیگا با انجام 16 بازی، 9 پیروزی کسب کرده و حتی عملکردی بهتر از یونیون برلین، اینتراخت فرانکفورت و فرایبورگ داشته است. نتیجه چنین روندی، آنها را به پنجمین تیم برتر لیگ پس از تکیه زدن آلونسو به نیمکت تیم تبدیل کرده و درحالی که امشب باید در خانه به مصاف بایرن‌مونیخ بروند، فاصله‌شان تا منطقه کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا 11 امتیاز است.
تسلیمِ رسانه نشو!
در این مدت، تنها عملکرد بایرن‌مونیخ، دورتموند، لایپزیش و ولفسبورگ از تیمِ ژابی آلونسو بهتر بوده و تیمی که در بازه زمانی 10 هفته پس از آغاز بوندس لیگا در منطقه سقوط جا خوش کرده بود، حالا امیدهایش به کسب سهمیه را احیا شده می‌بیند. در صورتی که ژابی بتواند مقابل تیم سابقش در بی‌آرنا دست پر از زمین خارج شود، نامش به‌عنوان یکی از آینده‌دارترین سرمربیان جهان فوتبال را خوراک رسانه‌ها خواهد کرد اما امیدوار است بلایی که جنجال رسانه‌ای برای حمایت از استیوی جرارد بر سر اسطوره لیورپول آورد، بر سر ژابی نیاورد.
هرچند او نشان داده بر خلاف استیوی جی، کار کردن زیر توجه بیش از حد رسانه‌ها و افتخارآفرینی را به راحتیِ نوشیدن آب بلد است. لورکوزن برای رسیدن به نیمه‌نهایی لیگ اروپا، یونیون سن‌ژیلواز را پیش رو دارد و برای تیمی که موناکو را از دور مسابقات کنار زده، پیروزی بر نماینده شگفتی‌ساز بلژیک چندان سخت نخواهد بود تا «دی‌شوارتس‌روتن» برای نخستین بار پس از 28 سال به نیمه‌نهایی لیگ اروپا برسند. هرچند قرمز و مشکی پوشان سابقه حضور در فینال لیگ قهرمانن اروپا در ابتدای هزاره سوم را هم دارند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری