football360 logo

باشگاه‌های پولدار دست به جیب شدند؛ (VAR) به فوتبال ایران نزدیک‌تر شد

29 اسفند 1401 ساعت 12:3052 نظر
به نظر می‌رسد در سال 1402 سرانجام چشم‌انتظاری اهالی فوتبال برای ورود تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی به پایان برسد.

به گزارش فوتبال 360، مدیران فدراسیون فوتبال در سال 1401، یک وعده مهم را بارها تکرار کردند که البته هیچ‌گاه در این سال این وعده محقق نشد و آن‌هم، موضوع ورود تکنولوژی (VAR) یا همان کمک‌داور ویدئویی بود. موضوعی که در دوره قبلی ریاست فدراسیون فوتبال، دوره سرپرستی ریاست و دوره جدید بارها و بارها بحثش به‌میان آمد اما هیچگاه خبری از عملیاتی شدن این موضوع نشد. در دوره ریاست شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، به صورت آزمایشی و آفلاین این تکنولوژی مورد آزمایش قرار گرفت اما همچنان مشکلاتی درباره ورود سیستم (VAR) به فوتبال ایران وجود دارد.

مهدی تاج و کادرفعلی مدیریت فدراسیون فوتبال، در ماه‌های گذشته به دنبال امضای قرارداد با یک شرکت بلژیکی بودند که گفته می‌شود توافقات انجام شده و در مرحله بعدی، باشگاه‌ها باید با این شرکت برای خرید تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی به توافق برسند. طبق مصوبه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، هر باشگاه مستقلاً خود مسئولیت تجهیز ورزشگاه محل برگزاری مسابقات تیمش را دارد و در صورت عدم خریداری (VAR) حق میزبانی از تیم‌ها گرفته خواهد شد!

بهره‌برداری از (VAR) در فاز جدید؛ نوبت به آموزش داوران رسید

رئیس فدراسیون فوتبال روز گذشته در مجمع فوق‌العاده فدراسیون در گزارشی خطاب به اعضای مجمع گفت: «انتظارم از اعضای مجمع و هیئت رئیسه این است که به صورت جدی بحث (VAR‌) را دنبال کنند تا برای لیگ آینده داشته باشیم. خوشبختانه فیفا برای یک مرحله به ما مجوز داد و الان در مرحله آموزش داوران هستیم. چند باشگاه خوب از جمله، فولاد خوزستان، سپاهان اصفهان و تا اندازه‌ای گل‌گهر سیرجان و ذوب‌آهن اصفهان تلاش و امکاناتی فراهم و ما را امیدوار کرده که در زمان موعد آماده شود».

تاج با اشاره به مشکلات سرخابی‌ها در زمینه استفاده از تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی گفت: «استقلال و پرسپولیس هم خوب پیش آمده‌اند ولی موضوع‌شان شرکت توسعه و تجهیز است و باید موانع برداشته شود. در بازی‌ها، داور تصمیمی می‌گیرد که شاید به نظر تماشاگران غلط باشد و برخی شروع به ناسزاگویی می‌کنند اما اگر (VAR) باشد داور می‌تواند تصمیمش را قطعی کند. وقتی (VAR) باشد و همه صحنه را ببینند، دیگر تصمیم را می‌پذیرند».

«کولینا» در راه تهران

مدیران فدراسیون فوتبال وعده داده بودند که قرار است به صورت رسمی در هفته‌های پایانی لیگ بیست‌ودوم، به صورت آزمایشی فعالیت (VAR) در فوتبال ایران در ورزشگاه‌های مجهزی مثل آزادی تهران، نقش‌جهان اصفهان، شهدای فولاد اهواز و شهید سلیمانی سیرجان آغاز شود اما به نظر می‌رسد با توجه به فرآیند ورود این تکنولوژی به فوتبال ایران، وعده آن‌ها محقق نخواهد شد و حداقل تا فصل آینده لیگ برتر، خبری از حضور تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی در فوتبال ایران نخواهد بود.

مهدی تاج در سفر اخیرش به رواندا برای حضور در مجمع انتخاباتی فیفا، دیداری با پیرلوئیجی کولینا داشت و از رئیس کمیته داوران فیفا دعوت کرد تا به تهران بیاید و در جریان آخرین روند ورود تکنولوژی (VAR) به فوتبال ایران قرار گیرد. به نظر می‌رسد در سال 1402، سفر کولینا به تهران می‌تواند در مسیر ورود تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی نقش‌آفرین باشد و بر سرعت آن بیفزاید. باید دید سرانجام این تکنولوژی که در کشورهای همسایه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرانجام از چه زمانی در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران و البته دیدارهای ملی استفاده خواهد شد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری