football360 logo

انتقام «سه‌شیر» از قهرمان اروپا پس از 621 روز؛ پرتغال، ضعیف‌کُشِ گروه آخر

04 فروردین 1402 ساعت 01:2612 نظر
انگلیس با برتری مقابل ایتالیا، فاتح دیدار بزرگ مقدماتی یورو 2024 شد.
به گزارش فوتبال 360، پنجشنبه شب از ساعت 18:30 به وقت تهران، رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های اروپا رسماً آغاز شد و در نخستین دیدار، اسلوونی با ثبت بازگشت مقابل قزاقستان، نخستین پیروز این رقابت‌ها لقب گرفت و در بازی‌های پایانی شب نخست نیز تیم‌های انگلیس، مقدونیه شمالی، دانمارک، بوسنی‌وهرزه‌گووین، پرتغال و ایرلند شمالی مقابل حریفان به برتری رسیدند و دیدار اسلواکی و لوکزامبورگ نیز نه گل در بر داشت و نه تیم برنده.
انگلیس که پس از برگزاری 2 دیدار در لیگ ملت‌های اروپا و عدم پیروزی مقابل ایتالیا پس از نایب قهرمانی یورو، قصد داشت در چارچوب یک دیدار رسمی انتقام شکست تلخش در فینال جام ملت‌های خانگی اروپا را از آتزوری بگیرد، مسافر ناپل شده بود و در نهایت با گل‌های هری کین و دکلان رایس، موفق شد قهرمان اروپا را در خانه زمین‌گیر کند.
گل متئو رتگی، مهاجم جوان و آینده‌دار 2 رگه تیم ملی ایتالیا نیز در نخستین دقایق نیمه دوم برای بازگرداندن نتیجه و نگه داشتن حداقل یک امتیاز در خانه کافی نبود. در این دیدار که لوک شاو حدود 15 دقیقه مانده به پایان با دریافت 2 کارت زرد به فاصله کم تیمش را 10 نفره کرد، تعویض‌های سراسر هجومی مانچو جواب نداد و خط حمله بی‌رمق ایتالیایی‌ها در نیم ساعت پایانی دیدار، هرچه زد به درب بسته خورد.
سرانجام، گذر از وین رونی در ناپل
هری کین، کاپیتان تیم ملی انگلیس که هنوز هم از بابت از دست دادن ضربه پنالتی مقابل فرانسه در جام‌جهانی و همچنین سقوط «سه‌شیر» به سطح دوم لیگ ملت‌ها از او انتقاد می‌شود، پیش از آنکه نیمه نخست به پایان برسد از روی نقطه پنالتی گل دوم تیمش را به ثمر رساند و با گذر از رکورد وین رونی، به‌تنهایی رکورددار گلزنی در تاریخ تیم ملی انگلیس شد و این شانس را دارد تا در ادامه مسابقات، آمار 54 گل ملی خود را افزایش داده و فاصله‌اش با تعقیب‌کنندگان دیگر را بهبود بخشد.
از این 54 گل، او 46 مرتبه با در دست داشتن بازوبند کاپیتانی دروازه رقبا را باز کرده و 18 مرتبه نیز از روی نقطه پنالتی توپ را به تور چسبانده است. در سال 2021، هری کین 16 گل ملی به ثمر رسانده بود که در نهایت این عملکرد به قهرمانی در جام ملت‌های اروپا به میزبانی ومبلی ختم نشد و از مجموع گل‌های به ثمر رسیده توسط کاپیتان، 12 گل در تورنمنت‌های معتبر ملی (جام‌جهانی و جام ملت‌های اروپا) به ثمر رسیده است که نیمی از این تعداد گل، عنوان آقای گلی جام‌جهانی 2018 را برای او به ارمغان آورد.
رویای سری آ در آستانه تحقق
متئو رتگی، بازیکن آرژانتینی الاصل تیم ملی ایتالیا هم که حضورش در تیم ملی حاصل استعدادیابی قابل توجه فدراسیون فوتبال این کشور بوده و در روزهای اخیر بخش بزرگی از مطبوعات ایتالیایی را به خود اختصاص داده بود، با گلزنی در این دیدار پاسخ اعتماد مانچو را داد و تبدیل به نخستین بازیکن تاریخ تیم ملی ایتالیا شد که درحالی گل نخست ملی خود با پیراهن لاجوردی را به ثمر می‌رساند که برای باشگاهی غیر اروپایی به میدان می‌رود.
او بدون شک یکی از پدیده‌های جهان فوتبال در تابستان پیش‌رو لقب خواهد گرفت و تیم‌های سری آ به‌دنبال به خدمت گرفتن او از باشگاه اتلتیکو تیگره، یکی از قعرنشینان فصل جاری لیگ آرژانتین خواهند رفت. رتگی پیش از این اعلام کرده بود رویای به میدان رفتن در سری آ را از کودکی در سر می‌پرورانده است.
سر گرت ساوتگیت!
گرت ساوتگیت نیز درحالی پس از یک سال و 8 ماه و 13 روز انتقام شکست تلخ فینال ومبلی را از روبرتو مانچینی و تیمش گرفت که با این پیروزی تعداد بردهایش روی نیمکت سه‌شیر را به 50 رساند و پس از سر الف رمزی (69) و سر والتر وینترباتم (78)، سومین سرمربی تاریخ این تیم لقب گرفت که به نقطه عطف نیم سده‌ای پیروزی می‌رسد.
او موفق شد نوار 6 بازی متوالی شکست‌ناپذیری ایتالیا مقابل انگلیس را درحالی پاره کند که شاگردان مانچو در خانه به میدان می‌رفتند و انگلیس پس از سال 1961، برای اولین مرتبه در خانه ایتالیا این تیم را مغلوب کرد.
تجربه تلخ اولین‌ها
همچنین این شکست، نخستین شکست خانگی آتزوری در مقدماتی یورو از زمان آغاز هزاره سوم بود که باعث شد ایتالیایی‌ها برای نخستین بار پس از سال 1974، مسابقات از چارچوب مقدماتی جام ملت‌های اروپا را با شکست آغاز کنند. آن روز آتزوری نخستین دیدارشان را مقابل هلند مغلوب شده بودند که هدایت لاجوردی پوشان را فولویو برناردینی بر عهده داشت.
ایتالیا در ادامه مسیر، یکشنبه شب میهمان مالت خواهد بود و انگلیس که فعلا صدرنشین گروه شده، از اوکراین پذیرایی خواهد کرد.
ضعیف‌کشی به رسم سلسائو
پرتغال هم که در گروهی کاملاً آسان قرار گرفته و صعودش از هم‌اکنون به یورو قطعی به نظر می‌رسد، در شبی که کریس رونالدو به‌عنوان برترین گلزن ملی تاریخ فوتبال، بریس کرد و تبدیل به باتجربه‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ملی با انجام 197مین بازی در پیراهن پرتغال شد، با 4 گل در خانه لیختن‌اشتاین را در هم کوبید و یکشنبه‌شب در خانه لوکزامبورگ به میدان خواهد رفت. کریس امشب 5 رکورد را به طور همزمان در پیراهن تیم ملی پرتغال شکست تا بار دیگر به اثبات برساند هنوز برای اعلام خاموشی فوق‌ستاره، زود است.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری