football360 logo

سرنوشت متفاوت سرمربیان پرتغالی؛ سقوط «کی‌روش» و تاج‌گذاری «مورایس»

05 فروردین 1402 ساعت 10:3060 نظر
سرمربیان خارجی شاغل در فوتبال ایران در سال 1401 شرایط متفاوتی را پشت سر گذاشتند.

به گزارش فوتبال 360، فوتبال ایران در سال 1401 سرمربیان خارجی متفاوتی را به خود دید؛ از دراگان اسکوچیچ و کارلوس کی‌روش در تیم ملی تا چهره‌هایی مثل ارطغرل ساغلام، قربان بردیف، ژوزه مورایس، ریکاردو سا پینتو، پاکو خمس و ادسون تاوارس در لیگ برتر. نگاهی به کارنامه سرمربیان خارجی شاغل در فوتبال ایران نشان می‌دهد که آن‌ها روزگار کاملاً متفاوتی را در سال گذشته تجربه کرده‌اند؛ از موفقیت چهره‌هایی مثل مورایس، سا پینتو و خمس تا ناکامی کی‌روش، اسکوچیچ، ساغلام و تاوارس.

رکورد جالب‌توجه «دراگان»

دراگان اسکوچیچ در سال گذشته تنها در 3 مسابقه توانست شانس حضور روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران را به‌دست بیاورد. اسکوچیچ که موفق شده بود سریع‌ترین صعود تاریخ فوتبال ایران به جام جهانی را رقم بزند، در 2 بازی تشریفاتی مرحله انتخابی جام جهانی در مصاف با تیم‌های کره جنوبی و لبنان روی نیمکت تیم ایران نشست که در این 2 مسابقه، یک برد و یک شکست در کارنامه اسکوچیچ به‌ثبت برسد.

سرمربی کروات که در رویای آماده‌سازی تیم ملی برای حضور در جام جهانی بود، در دیداری تدارکاتی در اردوی آماده‌سازی قطر مقابل تیم ملی الجزایر برای آخرین‌بار روی نیمکت تیم ملی ایران نشست که این مسابقه با شکست 2 بر یک شاگردان اسکوچیچ همراه بود تا دوره حضور سرمربی کروات در تیم ملی با یک برد و 2 شکست در سال 1401 به پایان برسد.

ناکامی بزرگ «کی‌روش»

کارلوس کی‌روش در بازگشت دوباره‌اش به نیمکت تیم ملی فوتبال ایران نتوانست روزهای خوبی را تجربه کند و برخلاف تصورات او، شرایط باب‌میل سرمربی پرتغالی پیش نرفت. کی‌روش شروع خوبی در بازی‌های دوستانه داشت، به‌طوری که در 3 مسابقه دوستانه مقابل تیم‌های ملی اروگوئه، سنگال و نیکاراگوئه، تیم ملی ایران 2 پیروزی به‌دست آورد و شاگردان کی‌روش در مصاف با سنگال هم به تساوی رضایت دادند و شکست‌ناپذیر بودند.

ملی‌پوشان پیش از حضور در جام جهانی، شکستی 2 گله را مقابل تونس در دیداری دوستانه متحمل شدند و باخت 6 گله مقابل انگلیس و شکست یک بر صفر برابر تیم ملی آمریکا و البته در نقطه مقابل، برد 2 گله برابر تیم ملی ولز باعث شد تا دوره حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی با کسب 3 برد، یک تساوی و 3 باخت در سال 1401 به پایان برسد.

موفق مثل «مورایس» و «سا پینتو»

ژوزه مورایس و ریکاردو سا پینتو جزو سرمربیان موفق و نام‌آشنایی وارد شده به فوتبال ایران هستند. سرمربیانی که از ابتدای لیگ بیست‌ودوم به جای محرم نویدکیا و فرهاد مجیدی روی نیمکت تیم‌های سپاهان و استقلال نشستند و از همان روزهای نخست این 2 چهره پرتغالی، رقابت جذابی با یکدیگر داشتند و همچنان این رقابت ادامه دارد.

مورایس در سال 1401 توانست با کارنامه‌ای موفق کارش را به پایان ببرد؛ به‌طوری که این سرمربی پرتغالی در 25 مسابقه در لیگ برتر و جام حذفی روی نیمکت سپاهان نشست و توانست همراه این تیم 15 برد کسب کند و تنها 3 شکست در کارنامه ژوزه مورایس به چشم می‌خورد تا میانگین 2.13 امتیاز در هر مسابقه در لیگ برتر به نام این سرمربی پرتغالی به‌ثبت برسد. حذف سپاهان از جام حذفی، مهم‌ترین ناکامی مورایس در سال گذشته به شمار می‌آید.

ریکاردو سا پینتو هم در اولین سال حضورش در فوتبال ایران عملکردی خیره‌کننده داشت. سا پینتو که در سال 1401 توانست استقلال را به عنوان قهرمانی سوپرجام فوتبال ایران برساند، در 26 بازی در لیگ برتر، جام حذفی و سوپرجام روی نیمکت استقلال نشست و توانست 16 برد همراه آبی‌ها به‌دست آورد. هر چند سا پینتو ناکام در کسب تجربه صدرنشینی در لیگ برتر فوتبال ایران با استقلال بود، اما با این‌حال میانگین امتیازی 2.03 از هر مسابقه به نام این سرمربی پرتغالی در لیگ برتر به‌ثبت رسیده که آمار جالب‌توجهی است. ضمن آنکه بعد از قهرمانی در سوپرجام، آبی‌ها در سال 1402 با هدایت ریکاردو سا پینتو شانس قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی را دارند.

پاکو خمس هم با گذراندن دوره‌ای پرفراز و نشیب همچنان در کسوت سرمربی تیم تراکتور تبریز کارش را دنبال می‌کند اما دوره حضور ارطغرل ساغلام، قربان بردیف و ادسون تاوارس در فوتبال ایران به پایان رسیده و آن‌ها در سال جدید دیگر شانسی برای فعالیت در سطح اول فوتبال ایران ندارند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری