football360 logo

جنون پایان‌ناپذیر؛ مسی با هت‌تریک از صد عبور کرد

09 فروردین 1402 ساعت 14:5655 نظر
در جریان برتری ۷ گله آرژانتین، آمار گل‌های ملی مسی به ۱۰۲ رسید.

به گزارش فوتبال ۳۶۰،  دیشب در جریان مسابقه دوستانه تیم ملی آرژانتین در مقابل کوراسائو، لیونل مسی با به ثمر رساندن ۳ گل، آمار مجموع گل‌های ملی دوران حرفه‌ای خود را به عدد ۱۰۲ رساند که تنها ۷ گل با رکورد علی دایی و ۲۰ گل با آمار فعلی کریستیانو رونالدو فاصله دارد. در حالی که آلبی سلسته ۲ روز پیش با گل دیرهنگام مسی به برتری دوگله مقابل پاناما رسیده‌ بود در بازی صبح امروز، قهرمان جهان اجازه نفس کشیدن به جزیره‌نشینان نداد و با ۷ گل این تیم ناشناخته را بدرقه کرد. مسی نخستین گل تیمش را روی پاس جووانی لوسلسو در دقیقه ۲۰ به ثمر رساند و تنها ۱۷ دقیقه بعد با به ثمر رساندن ۲ گل دیگر نهمین هت‌تریک دوران بازی خود با پیراهن تیم ملی آرژانتین را به ثبت رساند. برنده ۷ توپ طلا و قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، حالا به سومین بازیکن در تاریخ فوتبال جهان تبدیل می‌شود که تعداد گل‌های ملی‌اش را سه رقمی کرده. با توجه به فرم فوق‌العاده مسی در ترکیب آبی و سفیدها و به ثمر رساندن ۳۱ گل در ۳۲ مسابقه اخیر، به نظر می‌رسد فوق‌ستاره فوتبال آرژانتین کار دشواری برای عبور از آمار ۱۰۹ گل ملی علی دایی و آغاز یک رقابت جذاب و به یاد ماندنی دیگر با کریستیانو رونالدو نداشته باشد. 

مهمانانی از شمال 

کوراسائو یکی از جزایر و قلمروهای برون‌مرزی هلند محسوب می‌شود که در شمال قاره آمریکای جنوبی واقع شده. منطقه‌ای با تنها ۴۴۴ کیلومتر مربع مساحت و ۱۵۸ هزار نفر جمعیت که تنها ۱۲ سال پیش جواز خودمختاری را از پادشاهی هلند کسب کرد اما تاریخ فوتبال آن به یک قرن پیش و سال ۱۹۲۴ برمی‌گردد. کوراسائو تاکنون ۶ بار در رقابت‌های جام ملت‌های آمریکای مرکزی، شمالی وحوزه کارائیب، موسوم به گلد کاپ حاضر شده و ۲ بار در دهه ۶۰ میلادی به مدال برنز این رقابت‌ها دست یافته. «خانواده آبی» هم‌اکنون در رده هشتادوششم رنکینگ فیفا قرار دارد. 

پیروزی خردکننده 

در روز درخشش لیونل مسی، شاگردان اسکالونی برای برتری کار دشواری پیش رو نداشتند. ۲۰ دقیقه بعد از آغاز بازی فوروارد پاری‌سن ژرمن روی پاس لوسلسو دروازه کوراسائو را باز کرد تا به عنوان سومین بازیکن در تاریخ فوتبال به رکورد صد گل ملی دست پیدا کند. لوسلسو بعد از یک توپ‌گیری در میانه زمین حریف با پاس مستقیم توپ را به مسی رساند و او بعد از یک حرکت تکنیکی و جا گذاشتن مدافعان، آرژانتین را پیش انداخت. نیکولاس گونسالو خیلی زود با یک ضربه سر برتری میزبان را دوبرابر کرد، پیش از آنکه مسی با یک ضربه کات‌دار دیدنی به سمت دورتر دروازه بار دیگر به سیاهه گلزنان اضافه شود. او ۲ دقیقه بعد با یک پاس گل انزو فرناندس را در آستانه محوطه جریمه در موقعیت به ثمر رساندن گل چهارم قرار داد و در دقیقه ۳۷ باز هم روی پاس لوسلسو و با یک ضربه تمام‌کننده ساده، هت‌تریکش را تکمیل کرد. اسکالونی مسی را تا پایان در ترکیب نگه داشت اما دروازه میهمان پیش از دقیقه ۷۸ که آنخل‌ دی‌ماریای تازه وارد از روی نقطه پنالتی گل زد، بسته ماند. گونسالو مونتیل که ۴ ماه پیش آخرین پنالتی دیدار نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ را به گل تبدیل کرده‌ بود، ۳ دقیقه مانده به پایان وقت قانونی روی پاس پائولو دیبالا هفتمین گل تیمش را به ثمر رساند. 

تاریخ‌سازی اسطوره 

لیونل اسکالونی، سرمربی آرژانتین در مورد رکورد جدید مسی گفت: «ما لحظه‌ای خوشحالی و سرورمان را قطع نمی‌کنیم و فکر می‌کنم کاملاً منصفانه و عادلانه بود. امیدوارم مسی گل‌های بیشتری بزند. او شایسته هرگونه تمجید و تحسینی هست. من می‌خواهم که او در زمین حاضر شود و خوشحال باشد.» او در مورد برگزاری مسابقه در مقابل دیدگان ۴۳ هزار هوادار آبی‌وسفید پوش که رکوردشکنی مسی را شاهد بودند، گفت: «این چند روز با مسابقات دوستانه پیشین تفاوت داشت چون بازیکنان توانستند در کنار مردم کشورشان فوتبال بازی کنند. این خوب بود که این گل‌ها در خاک آرژانتین به ثمر رسید. این خود ارزش خاص دیگری داشت.» مسی در اینستاگرام خود نوشت: «عجب پایان خوبی برای ایام تعطیلات رقم خورد؛ تمام جمعیتی که در سانتیاگو دل‌ استرو حاضر شدند، فوق‌العاده بودند. امیدوارم بتوانیم به اشتراک گذاری چنین لحظاتی را ادامه دهیم. امیدوارم این جنون پایانی نداشته باشد. 

آمار و ارقام 

لیونل مسی با هت‌تریک در مسابقه دیشب به آمار ۱۰۲ گل ملی دست یافت تا بعد از کریستیانو رونالدو و علی دایی به سومین بازیکن دارای بیش از صد گل ملی تبدیل شود. مسی البته تاکنون میانگین ۰.۵۹ گل در هر بازی ملی را به ثبت رسانده که در بین ۸ گلزن برتر ملی جهان کمترین است اما ثبت ۲۱ گل و ۷ پاس‌گل در ۱۴ مسابقه اخیر تیم ملی آرژانتین، او را به آمار خارق‌العاده تأثیر مستقیم روی ۱۵۶ گل ملی رساند؛ بیشتر از هر بازیکن دیگر در تاریخ فوتبال جهان. او همچنین فاصله خود با دومین گلزن برتر فوتبال ملی کانمبول (پله و نیمار با ۷۷ گل) را به عدد ۲۵ افزایش داد. در دیدار با کوراسائو نهمین هت تریک دوران بازی مسی برای آرژانتین رقم خورد. آخرین ۳ گله او به تابستان گذشته و دیدار دوستانه مقابل استونی برمی‌گشت. کاپیتان آرژانتین که سال گذشته میلادی و در ۳۴ سالگی، با ۱۸ گل ملی، بهترین آمار دوران حرفه‌ای خود را به ثبت رسانده بود، حالا با شروع طوفانی ۲۰۲۳ و با به ثمر رساندن ۴ گل در ۲ دیدار نخست تیمش در این سال، عطش فوق‌العاده‌ برای ارتقای آمارش را نشان داد. مسی همچنین با حضور در ترکیب تیم ملی کشورش به رکورد حضور در ۱۷۴ مسابقه ملی رسید و با عبور از عامر شفیع اردنی در رده دوازدهم فهرست رکوردداران بازی ملی قرار گرفت؛ بالاتر از هر بازیکن دیگر در تاریخ فوتبال آمریکای جنوبی. کوراسائو همچنین به سی‌وهفتمین حریف ملی متفاوتی تبدیل شد که مسی موفق به باز کردن دروازه آن شده. مسی برای نوزدهمین سال متفاوت در ترکیب تیم ملی آرژانتین قرار گرفت که در ۱۷ سال مختلف موفق به گلزنی شده. آبی‌وسفیدها ژوئن امسال در یک بازی دوستانه مقابل کامرون در زمین حاضر خواهند شد و انتهای تابستان، مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ آمریکای شمالی با بازی مقابل اکوادور و بولیوی آغاز خواهد شد. مسی همچنین می‌توانست با زدن پنالتی تیمش خود را در این بازی 4 گله کند اما ترجیح داد که این پنالتی را آنخل دی ماریا به ثمر برساند. مسی در فصل اخیر به قله‌های موفقیت فوتبال، خصوصا فوتبال ملی دست یافته است، او و یارانش در جام جهانی قطر موفق به کسب عنوان قهرمانی شدند که به گفته دوستانش ارزش این جام برای مسی از توپ‌های طلایش هم بیشتر است. پس از جام جهانی و قهرمانی لئو با آرژانتین، شاید هر فوتبالیستی با نگاه به سن و افتخاراتش تصمیم به خداحافظی در اوج می گرفت اما لئو مسی هر فوتبالیستی نیست. او هنوز تشنه‌ رکوردهای فوتبال است و برای جاودانگی نامش در تاریخ از هر فرصتی استفاده می‌کند. او بعد از علی دایی و کریستیانو رونالدو به این مقام دست یافت. در حال حاضر رونالدو با 122 گل در جایگاه اول و علی دایی با 109 گل در جایگاه دوم و مسی با 102 گل در جایگاه سوم قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه دار بودن حضور لئو در تیم ملی بتواند از علی دایی اسطوره فوتبال کشورمان هم  گذر کند.



نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری