football360 logo

فقدان لباس رسمی علیه رویای 15 ساله؛ تیم ملی فوتبال ساحلی زنان در راه است؟

29 فروردین 1402 ساعت 18:009 نظر
با وجود قدمت 15 ساله فوتبال ساحلی زنان در ایران، هنوز خبری از تشکیل تیم ملی نیست.

به گزارش فوتبال 360، فوتبال ساحلی زنان در ایران فعالیتش را از حوالی سال 1388 آغاز کرد اما اولین دوره رقابت‌های باشگاهی در سال 1389 برگزار شد و همواره در سالیان اخیر تلاش فدراسیون فوتبال بر این بوده که مسابقات لیگ به انجام برسد و موازی با آن تلاش‌هایی در زمینه تشکیل تیم ملی انجام شده که هیچ‌گاه این تلاش‌ها به‌ثمر ننشسته و با وجود گذشت 15 سال از فعالیت فوتبال ساحلی زنان در ایران، هنوز تیم ملی به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز نکرده و گمانه‌زنی‌ها درباره آن وجود دارد.

فدراسیون و چالش رونق دادن به فوتبل ساحلی زنان

فوتبال و فوتسال زنان که در سالیان گذشته تیم‌های ملی داشته و فعالیت‌هایشان زیر ذره‌بین کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار داشت، هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله دارند و متعاقب آن، نباید انتظار زیادی از پیشرفت فوتبال ساحلی زنان داشت. در این عرصه، رقابت‌های باشگاهی به صورت سالیانه زیرنظر کمیته فوتبال ساحلی به انجام می‌رسید و به جز تیم‌های شهرداری بندرعباس و داماش گیلان که در برخی فصول با نام ایمن‌سنگر در رقابت‌ها حضور می‌یافت، سایر تیم‌ها در دوره‌های مختلف حضورشان در لیگ دستخوش تغییر شده است.

سازمان لیگ از فصل گذشته در راستای حرفه‌ای‌سازی مسابقات، لیگ فوتبال ساحلی زنان را هم تحت پوشش خود قرار داد تا در کنار مسابقات فوتبال، در حوزه ساحلی هم فعالیت باشگاه‌ها مستقیماً زیرنظر سازمان لیگ باشد که به‌نظر می‌رسد تصمیمات اتخاذ شده از سوی مدیران فدراسیون فوتبال می‌تواند باعث جبران‌مافات در مسیر پیشرفت فوتبال ساحلی زنان شود. در کنار تصمیم انتقال مسئولیت برگزاری مسابقات باشگاهی برعهده سازمان لیگ، موضوع تشکیل تیم ملی هم با جدیت از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال در حال پیگیری است.

در انتظار تاریخ‌سازی در آسیا؛ رونمایی از بیست‌وششمین تیم ملیِ جهان؟

کشورهای حاضر در سطح قاره آسیا هنوز فعالیت رسمی خود را در عرصه ملی در رشته فوتبال ساحلی زنان آغاز نکرده‌اند و با این وجود، مدیران فدراسیون فوتبال درصدد آن هستند تا ایران در قامت اولین تیم بتواند در قاره آسیا کارش را آغاز کند. همواره در سالیان گذشته در بین 25 تیم ملی فوتبال ساحلی که در سطح جهان حضور دارد، مسابقاتی با هماهنگی کمیته بین‌المللی المپیک به انجام می‌رسد که در آخرین دوره این رقابت‌های که هفته گذشته به پایان رسید، تیم ملی السالوادور توانست عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

تیم ملی فوتبال ساحلی زنان هنوز فعالیتش را آغاز نکرده و به مانند سال 1397 که قرار بود فعالیت این تیم آغاز شود، همچنان موضوع عدم تایید البسه پیشنهادی از سوی فدراسیون فوتبال ایران توسط فدراسیون جهانی فوتبال ساحلی وجود دارد. برند مجید که قراردادی چندجانبه با فدراسیون فوتبال در زمینه تامین البسه تیم‌های ملی دارد، در تازه‌ترین اقدام خود البسه پیشنهادی برای رشته فوتبال ساحلی زنان را به مدیران فدراسیون ارائه کرده و البسه پیشنهادی، در جلسه‌ای با حضور دبیرکل و مسئولان کمیته فوتبال ساحلی و سایر مدیران ذی‌ربط مورد بررسی قرار گرفته است.

کمیته ساحلی فدراسیون فوتبال همچنان به تلاش‌های خود در این زمینه برای اخذ مجوز از سازمان جهانی فوتبال ساحلی ادامه می‌دهد و گفته می‌شود باتوجه به سامان یافتن مدیریت حوزه زنان در فدراسیون فوتبال، روند تشکیل تیم ملی فوتبال ساحلی زنان ایران سرعت گرفته است و احتمال رونمایی رسمی از آن طی ماه‌های آینده وجود دارد. در صورت تایید البسه، گفته می‌شود که سایر مقدمات برای انتخاب کادری مجرب و تشکیل تیم ملی فراهم است و به لحاظ فنی مشکل خاصی پیش پای مدیران فدراسیون فوتبال نیست.

13 کشور در قاره اروپا تشکیل تیم ملی فوتبال ساحلی زنان داده‌اند که این مسئله باعث شده تا رقابت‌های یورو هم در این رشته به انجام برسد اما در سایر قاره‌ها، هنوز پیشرفت چشمگیری در عرصه فوتبال ساحلی زنان به‌چشم نمی‌خورد و فدراسیون فوتبال ایران این فرصت را دارد تا با تاریخ‌سازی، در عرصه تشکیل تیم ملی فوتبال ساحلی زنان در سطح آسیا پیش‌قدم شود و به عنوان اولین تیم کارش را آغاز نماید و در مسابقات جهانی که با هماهنگی کمیته ملی المپیک برگزار می‌شود، شرکت نماید.

برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری