football360 logo

ژکو طلسم اروپایی اینتر را رویایی شکست؛ روسونری، تنها در خانه

21 اردیبهشت 1402 ساعت 00:5920 نظر
میلان برای نخستین بار در لیگ قهرمانان اروپا دربی مادونینا را واگذار کرد.
به گزارش فوتبال 360، میلانِ پرانگیزه که چهارشنبه‌شب میزبان اینتر در دور رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان بود، خیلی زود عنان بازی را از کف داد و شاگردان باتجربه سیمونه اینزاگی به تنها 10 دقیقه زمان برای به پایان رساندن کار مقابل تیم رنجورِ پیولی زمان احتیاج داشتند.
اینتر که بازی را وحشتناک پرفشار آغاز کرده بود، دقیقه 8 توسط ادین ژکو به گل رسید و گل دوم مخیتاریان، کمتر از 4 دقیقه بعد سن‌سیروی یک دست قرمزپوش را به سکوت مطلق واداشت. اگرچه اینتر در دقایق بعد هم بارها دروازه میلان را تهدید کرد اما بازی با همین نتیجه و صدالبته موقعیت‌های پرشمار خطرناک برای نراتزوری به پایان رسید و حالا شاگردان اینزاگی تنها 90 دقیقه تا رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا فاصله دارند.
اینزاگی  زوج هماهنگ لائوتارو و ژکو را همچون تمامی بازی‌های حیثیتی در فصل جاری به حضور لوکاکو در ترکیب ترجیح داده بود و مزد اعتمادش را خیلی زود و کاملاً قاطعانه گرفت. مهاجم بوسنیایی با گلزنی مقابل مایک مانیان تبدیل به دومین گلزن مسن در تاریخ نیمه‌نهایی ادوار لیگ قهرمانان اروپا شد و پس از رایان گیگز (37 سال و 148 روز)، درحالی که تنها 94 روز جوان‌تر از گیگزی در لیگ قهرمانان 11-2010 بود، بالاتر از فیلیپ کوکو، ژابی آلونسو و کریم بنزما در صدر جدول پیرمردهای گلزن نیمه‌نهایی ایستاد.
ژکو قبلا با پیراهن رم موفق به گلزنی در این مرحله شده بود و  با پیراهن اینتر هم دستاوردش را تکرار کرد و از نظر گلزنی با پیراهن ۲ تیم مختلف در این مرحله از لیگ قهرمانان اروپا، نامش را کنار نام بزرگانی چون کوکو، کریس رونالدو، لواندوفسکی، مورینتس، دیتر مولر، پارک جی سونگ، شوچنکو، فرناندو تورس و زین‌الدین زیدان قرار داد. این اتفاق پیش از ژکو تنها توسط 10 بازیکن دیگر رقم خورده بود و حالا ادین نفر یازدهم این لیست است.
گل دوم مخیتاریان رکورد سریع‌ترین بهبود نتیجه به اختلاف 2 گل در تاریخ ادوار نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا را جا به جا کرد و هافبک نراتزوری، سومین گل سریع در تاریخ این مرحله از مسابقات را درحالی که تیمش با یک گل پیش بود، وارد دروازه میلان کرد. پیش‌تر تنها منچستریونایتد به‌همراه ۲ تیم دیگر شاهد این اتفاق تاریخی بوده و ابتدا در دیدار منچستریونایتد مقابل یوونتوس در سال 1999 این رکورد پس از 10 دقیقه و 15 ثانیه به ثبت رسید و سپس شیاطین سرخ در سال 2009 مقابل آرسنال این دستاورد را تکرار کردند. این بار هنریک مخیتاریان برای تاریخ‌سازی بیشتر، تنها 2 ثانیه تاخیر داشت و گلش مقابل میلان در دقیقه 10:16 به تور دروازه مانیان چسبید.
با این نتیجه در خانه میلان، اینتر سرانجام پس از انجام 4 بازی و تجربه 2 شکست اروپایی در دربی مادونینا، برای نخستین بار پیروزی در لیگ قهرمانان اروپا را مقابل رقیب همشهری جشن گرفت و برای تنها سومین بار در تاریخ، اینتر موفق شد میلان را در طول یک فصل بیش از 2 بار شکست دهد. 2 تیم که فصل جاری یک بار در سوپر جام و بار دیگر دیگر در نیم فصل دوم سری آ شاهد پیروزی نراتزوری بوده‌اند، چهارشنبه شب برای سومین بار این سناریو را تکرار شده دیدند و پیش‌تر تنها در قرن بیستم و فصول 74-1973 و 95-1994 سابقه داشته چنین عملکرد فاجعه‌باری از میلان در دربی رقم بخورد؛جایی که روسونری به ترتیب 4 و 3 بار شکست در دربی مادونینا در طول یک فصل را تجربه کردند و اگرچه سال 1974 هرگز دستشان در انتها لذت لمس جام را نچشید و سری آ را هم در رتبه هفتم به پایان رساندند اما سال 1995 ماجرا متفاوت بود و مدافع عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، هم سوپر جام فوتبال اروپا را بالای سر برد و هم فاتح سوپر جام فوتبال ایتالیا شد.
۲ تیم سه‌شنبه آینده از ساعت 22:30 به وقت تهران بار دیگر در سن‌سیرو و این بار به میزبانی اینتر مقابل یکدیگر صف‌آرایی خواهند کرد. اینتر شانس صعود به فینال پس از 23 سال را خواهد داشت و میلان اگر روحیه خود را بازنیابد، باید به همان کلیشه «ما ۷ بار  فاتح لیگ قهرمانان اروپا شده‌ایم» دل‌خوش کند. در این دیدار دور رفت که کابوس‌وار برای روسونری پیش رفت، غیبت لیائو بسیار چشمگیر بود و مالکیت توپ بیهوده میلان در اکثر دقایق بازی، گره‌ای از کار باز نکرد. تنها اگر مانیان نبود اختلاف بیش از اینها می‌شد و لکه ننگ شکست پر گل در یک قدمی فینال توسط رقیب همشهری تا سال‌ها بر پیشانی دومین تیم پرافتخار فوتبال اروپا خودنمایی می‌کرد. هرچند هنوز 90 دقیقه باقی مانده و احتمال وقوع هر اتفاقی بالاست!

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری