football360 logo

بر جای مانده از گلباران پرافتخارترین تیم اروپا؛ 3 گام تا سه‌گانه

28 اردیبهشت 1402 ساعت 12:2449 نظر
منچسترسیتی فاصله زیادی با کسب سه‌گانه ندارد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، پیروزی ۴ بر صفر منچستر سیتی مقابل رئال مادرید در دور برگشت از مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا از آن مسابقه‌‌ها بود که تا مدت مدیدی در خاطره هواداران فوتبال در جهان باقی خواهد ماند. گواردیولا قبل از مسابقه می‌گفت رمز پیروزی مقابل رئال مادرید را نمی‌داند و این بار بیش از اندازه فکر نخواهد کرد. از سوی دیگر آنچلوتی شخصیت همیشه برنده و روحیه شکست ناپذیر رئال مادرید را حاصل عملکرد کهکشانی‌ها در تاریخ این رقابت‌ها می‌دانست. با این حال شب مسابقه بسیاری از انگاره‌های همیشگی ما از بازگشت‌های دراماتیک رئال مادرید و عملکرد سیتیزن‌ها در بازی‌های بزرگ اروپایی بر باد رفت؛ وقتی گل دوم برناردو سیلواt کورتوا را تسلیم کرد، رئال تازه در موقعیتی مشابه دقایق پایانی دور برگشت همین مرحله در فصل گذشته قرار داشت؛ با این تفاوت که این بار فرصت خیلی بیشتری برای بازگشت در اختیار آن‌ها بود. با این حال دیگر خبری از معجزه نبود و تیم شایسته گواردیولا با رقم زدن یکی از سنگین‌ترین شکست‌های تاریخ رئال در لیگ قهرمانان راهی مسابقه نهایی در استانبول شد؛ بزرگ‌ترین شهر قسمت اروپایی ترکیه درست مانند سال ۲۰۰۵ قرار است از یک فینال ایتالیایی - انگلیسی میزبانی کند.
 مسابقه مطابق انتظار با حملات پشت سر هم میزبان آغاز شد؛ سیتیزن‌ها خیلی زود تا نزدیکی خط دروازه رئال مادرید پیش رفتند اما واکنش‌های استثنایی کورتوا مانع گلزنی ارلینگ هالند شد تا برناردو سیلوا بالاخره دروازه را باز کند؛ آنچلوتی قبل از مسابقه گفته بود شاید نیاز باشد در ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ابتدایی، بازیکنان رئال تحت فشار حملات حریف رنج ببرند. با این حال حصار مقاومت شکست. اولین پیش‌روی رئالی‌ها در حالی که تعداد پاس‌های سالم این تیم هنوز به ۳۰ نرسیده‌ بود به شوت راه دور تونی کروس ختم شد؛ هافبک آلمانی تیر افقی دروازه را هدف قرار داد و تنها ۲ دقیقه بعد با ضربه سر برناردو سیلوا نتیجه ۲ بر صفر شد. گل دوم سیتی، نمایشی جذاب از عملکرد فردی سیلوا بود؛ بازی خوانی، جایگیری دقیق و ضربه سر نرم و کنترل‌شده که توپ را از بالای سر تنها مدافع باقی مانده میهمان در روی خط، به تور دروازه کهکشانی‌ها چسباند. در ادامه منچسترسیتی از جلو کشیدن نسبی رئال مادرید برای کنترل مسابقه و استفاده از حملات سریع و مستقیم استفاده کرد اما همچنان، با اختلاف تیم برتر زمین بود. در مقابل چشم هواداران پرتعداد آبی آسمانی‌پوش، امیدهای رئال ذره ذره از بین می‌رفت و ضربه نهایی را ادر میلیتائو، مدافع ناکام میهمان به دروازه خودی و به پیکره تیم وارد کرد. در حالی که ارلینگ هالند با وجود عملکرد خوب از سهیم‌شدن در برگه ثبت گل‌ها ناکام مانده بود، جانشین او خولین آلوارس، ستاره جوان آرژانتینی و قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲، به محض ورود به زمین برای چهارمین بار توپ را از خط دروازه سنگربان بلژیکی رئال گذراند؛ آن‌هم روی پاس گل زیبای یک یار تعویضی دیگر به نام فیل فودن. معمای خاصی برای تحلیل مسابقه و یافتن رمز پیروزی وجود ندارد. منچسترسیتی در همه‌جای زمین تیم برتر بود و قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان، از شرایط آرمانی و همیشگی کیلومترها فاصله داشت. 
گواردیولا در یک قدمی بهشت 
عملکرد خیره‌کننده‌ منچسترسیتی در نیمه دوم فصل جاری باعث شد آنها در آستانه تبدیل شدن به دومین تیم برنده سه‌گانه اروپایی در تاریخ فوتبال انگلیس قرار بگیرند. به دنبال لغزش‌های متوالی آرسنال، سیتیزن‌ها تنها یک پیروزی با فتح لیگ برتر فاصله دارند و پیروزی در دربی منچستر قهرمانی جام حذفی را بعد از ۴ سال برایشان به ارمغان خواهد آورد؛ پیش از آنکه فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل اینتر از راه برسد؛ نراتزوری تحت هدایت سیمونه اینزاگی اخیراً نمایش‌های پرفروغی به جا گذاشته اما در صورت تکرار عملکرد دیشب، هیچ سدی جلودار رویای بزرگ طرف آبی شهر منچستر نخواهد بود. بازی دیشب صدمین پیروزی اروپایی گواردیولا در قامت سرمربی بود. او در عرض تنها ۱۶۰ مسابقه به این آمار رسید؛ سریع‌تر از هر سرمربی دیگر در تاریخ این رقابت‌ها از جمله پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا، کارلو آنچلوتی (۱۸۰) که در طرف دیگر زمین روی نیمکت نشسته بود و الکس فرگوسن (۱۸۴). ضمن اینکه گواردیولا پیش از این با کسب صد پیروزی از ۱۳۴ مسابقه نخست لیگ برتری بهترین رکورد تاریخ این رقابت‌ها را از آن خود کرده‌ بود. پپ همچنین به تنها سرمربی تاریخ تبدیل شد که در ۳ فصل جداگانه، رئال مادرید را از گردونه رقابت‌ها حذف می‌کند؛ افتخاری که می‌توانست سال گذشته به دست آید اما دست تقدیر شب باشکوه‌تری برای هوادارانِ برعکس همیشه پرشورِ حاضر در اتحاد آماده کرده‌ بود. هوادارانی که از اول تا آخر مسابقه همراه با سرمربی برونگرای خود به ابراز احساسات در شب تجلی نور آبی پرداختند. منچسترسیتی به رکورد اعجاب‌آور شکست‌ناپذیری در ۲۶ مسابقه خانگی متوالی دست یافت؛ ۲۴ پیروزی و تنها ۲ تساوی در ۵ سال گذشته. رکورد پیروز نشدن رئال مادرید در ورزشگاه اتحاد همچنان ادامه دارد. ۵ مسابقه، ۲ تساوی و ۳ شکست. رئال در دور گروهی فصل ۱۳-۲۰۱۲ با تساوی یک بر یک در این ورزشگاه متوقف شد و 3 سال بعد در دور رفت نیمه‌نهایی به تساوی بدون گل رسید. کهکشانی‌ها در بازی رفت دور اول حذفی در فصل ۲۰-۲۰۱۹ با گل‌های ژسوس و استرلینگ متحمل شکست شدند و فصل گذشته با نتیجه ۴ بر ۳. گواردیولا برای چهارمین بار به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید؛ برابر با ۴ سرمربی دیگر و فقط کمتر از کارلو آنچلوتی(۵). قهرمانی در خاک ترکیه او را با ۳ مدال طلای لیگ قهرمانان، پشت سر کارلتو (۴) به دومین سرمربی پرافتخار تاریخ این رقابت‌ها تبدیل خواهد کرد.
 حاکمیت کم‌تر دیده‌ شده 
قابل پیش‌بینی بود که رئالی‌ها مانند مسابقه رفت در دقایق ابتدایی به دنبال دفاع و بسته نگه داشتن دروازه باشند و بعد از آن به تدریج از زیر فشار حملات خارج شوند؛ با این حال سطح حملات خطرساز میزبان به شدت بیشتر از بازی رفت بود و مهاجمان تشنه منچسترسیتی لحظه به لحظه حفره‌های دفاعی رئال مادرید را آزار دادند. بازی به گونه‌ای پیش رفت که تا پایان نیمه نخست، از ۱۱ بازیکن ترکیب ابتدایی منچستر سیتی، ۹ نفر موفق به ثبت شوت به سمت دروازه کورتوا شدند! همه به جز ادرسون و روبن دیاس. آمار تعداد پاس‌های رئال مادرید و درصد مالکیت این تیم در نیمه نخست باورنکردنی بود؛ کهکشانی‌ها در ابتدای مسابقه و پیش از گل اول سیلوا حتی قادر به ثبت یک پاس سالم در هر دقیقه هم نشده‌ بودند و ابتکار عمل کاملاً در اختیار حریف قرار داشت. هالند البته در باز کردن دروازه ناکام ماند. تا کنون تنها ۲ تیم با وجود ۲ بار مصاف اروپایی با هالند از آتش تند شلیک‌های او جان به در برده‌اند؛ منچستر سیتی و رئال مادرید. مورد دوم البته برای برج نروژی اهمیتی نخواهد داشت. مهاجم غول‌پیکر و فرصت‌طلب در انتهای این فصل فوق‌العاده به کسب یک سه‌گانه افتخار می‌اندیشد؛ درست مانند خولین آلوارس جوان که بعد از قهرمانی در جام جهانی در آستانه رسیدن به تمام افتخارات بزرگ ممکن در جهان فوتبال قرار گرفته. رودری در این مسابقه ۱۲۴ بار توپ را لمس کرد؛ بیشتر از مجموع لمس توپ بنزما (۳۷)، وینیسیوس (۳۹) و رودریگو (۳۳). 
ایده متفاوت ۲ سرمربی
 «این بار بیش از اندازه فکر نخواهم کرد».جمله طعنه آمیز سرمربی منچستر سیتی در پاسخ به خبرنگاران، به بهترین شکل درون زمین به نمایش درآمد. سرمربی کاتالونیایی که به زیادی فکر کردن قبل از بازی‌های بزرگ و اجرای ایده‌های جدید در مسابقات حساس مشهور است این بار ترکیبی کاملاً مشابه با ترکیب بازی رفت را در مقابل رئال مادرید به زمین فرستاد. جک گریلیش به فیل فودن ترجیح داده شد و ریاض محرز روی نیمکت نشست. گریلیش آمار بیشترین دوئل موفق (۱۱)، بیشترین دریبل موفق (۵)، بیشترین موقعیت جدی ایجاد شده (۳) و کسب بیشترین خطا (۴) را به نام خود ثبت کرد. تعداد دریبل‌های او از مجموع آمار بازیکنان رئال مادرید (۴) بیشتر بود، در حالی که وینیسیوس که بهترین آمار دریبل لیگ قهرمانان و ۵ لیگ معتبر اروپا در این فصل را در اختیار داشت در سراسر مسابقه حتی قادر به عبور از یک بازیکن هم نشد. شاید تصمیمات کارلتو دقیقاً در طرف مقابل قرار بگیرد؛ او رودیگر را یک هفته بعد از عملکرد خیره‌کننده در مهار هالند روی نیمکت نشاند و میلیتائو را بعد از اتمام محرومیت به زمین فرستاد. شاید بعد از خروج مودریچ و تعویض‌های ابتدای نیمه دوم، رئال مادرید تازه در شرایط مناسب تاکتیکی قرار گرفت، با این حال برای مقاومت و حفظ نتیجه کمی دیر شده‌ بود. رودیگر به جای آلابا یا میلیتائو احتمالاً می‌توانست عملکرد بهتری روی ۲ گل سیلوا از خود نشان بدهد. مدافع آلمانی اولین تعویض کارلتو در این مسابقه بود. نکته دیگر این بود که برخلاف بازی رفت، مدافعان کناری رئال مادرید کاملاً مقهور و مغلوب برناردو سیلوا و گریلیش شدند. 
کارنامه کارلتو 
رئال مادرید که فصل گذشته زیر نظر سرمربی ایتالیایی به دوگانه ارزشمند لیگ و لیگ قهرمانان اروپا رسیده‌ بود، این فصل در دفاع از افتخارات سال گذشته ناکام ماند. قرارداد آنچلوتی تا تابستان ۲۰۲۴، یعنی یک فصل دیگر ادامه خواهد داشت و باید دید پایان دوره دوم حضور او در برنابئو چگونه رقم می‌خورد. با این که قهرمانی در اروپا می‌توانست فصل پر افت و خیز کهکشانی‌ها را به بهترین شکل پایان دهد. این بار خبری از تعبیر رویا نبود و تیم سرزنده و آماده منچسترسیتی راهی دیدار نهایی شد. با اینکه ۴ مسابقه تا پایان لیگ باقی مانده، فصل عملاً برای رئال مادرید پایان یافته. با وجود شکست دیشب، این فصل را نمی‌توان ناامیدکننده قلمداد کرد؛ رئال مادرید امسال به قهرمانی سوپرجام اروپا، جام‌جهانی باشگاه‌ها و جام حذفی اسپانیا دست یافت؛ در حالی که در راه قهرمانی آخر، بارسلونای احیا شده ژاوی ارناندس را در نوکمپ با نتیجه‌ای مشابه شکست دیشب تحقیر کرده‌ بود. مصدومیت مندی، تعادل دفاعی رئال مادرید را در انتهای فصل به هم زد و در خط میانی هم بعید است خرید بلینگام کافی باشد. باید دید تابستان آینده برای کهکشانی‌ها چگونه سپری می‌شود. آنها برای برگشت به نوک قله فوتبال اروپا لحظه شماری می‌کنند.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری