football360 logo

جام جهانی زیر 20 سال، آسمانی برای رشد ستاره‌ها؛ از مارادونا و مسی تا هالند و پوگبا

29 اردیبهشت 1402 ساعت 22:038 نظر
بیست و سومین دوره جام جهانی جوانان قرار است از شنبه آغاز شود.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، جام جهانی زیر ۲۰ سال یا مسابقات قهرمانی جوانان جهان فیفا که تا سال ۲۰۰۵ با این نام شناخته می‌شد در سال ۱۹۷۷ راه اندازی شد. آرژانتین و برزیل روی هم رفته ۱۱ بار قهرمان جهان شدند که این عدد از کل قاره اروپا با ۱۰ قهرمانی بیشتر است! در نتیجه پیش از این خاطرنشان کنیم قرار است در ادامه از ستارگان فوتبال آرژانتین و برزیل تمجید کنیم و در کنار آن نام چند ستاره پرفروغ فوتبال اروپا مانند ارلینگ برات هالند را بیان کنیم.

دیگو مارادونا - ۱۹۷۹

تورنمنت ۱۹۷۹ دومین دوره جام جهانی زیر ۲۰ سال بود و به طور قابل توجهی با عملکرد درخشان یکی از ۴ سوپراستار تاریخ جهان فوتبال همراه بود. دیگو آرماندو مارادونا قبل از اینکه خدای آرژانتین شود، یک نوجوان با موهای فر در مسابقات قهرمانی جوانان جهان بود. ۶ گل از او در کنار ۸ گل از رامون دیاس، زمینه ساز قهرمانی آلبی سلسته در جهان شد. در حالی که رامون دیاس برنده کفش طلا شد، مارادونا  توپ طلا را گرفت و داستان دیگو را نویسندگی کرد.

داوور شوکر - ۱۹۸۷

قبل از تبدیل شدن به ستاره تیم ملی کرواسی در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، شوکر برای یوگسلاوی در سال ۱۹۸۷ بازی کرد. 

آنها در فینال آلمان غربی را شکست دادند و با اینکه رابرت پروسینچکی از یوگسلاوی جایزه توپ طلا را تصاحب کرد، جایزه برترین گلزن به او نرسید و مارسل ویتزک از آلمان با ۷ گل و اختلاف یک گله نسبت به آقای گل جام جهانی ۱۹۹۸، کفش طلای جام جهانی زیر ۲۰ سال را تصاحب کرد.

لوئیس فیگو و روی کاستا - ۱۹۹۱

پس از قهرمانی در مسابقات سال ۱۹۸۹، پرتغال پرستاره تر از قبل، میزبانی جام جهانی ۱۹۹۱ را بر عهده گرفت. لوئیس فیگو و روی کاستا اسطوره های آینده فوتبال، تیتر اول رسانه های جهان بودند و در بازی فینال برابر برزیل با حضور بیش از ۱۲۵ هزار نفر تماشاگر به میدان رفتند و لحظه‌ای دچار لغزش نشدند.

لیونل اسکالونی - ۱۹۹۷ 

تیم آرژانتین در سال ۱۹۹۷ پایه و اساس یک نسل جدید را ساخت. اسکالونی که در نهایت به عنوان سرمربی آرژانتین توانست قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شود، یکی از چندین چهره آشنا حاضر در تیم قهرمان مسابقات جوانان جهان در سال ۱۹۹۷ بود. استبان کامبیاسو، پابلو آیمار، خوان رومن ریکلمه و والتر ساموئل همگی در تیمی بودند که در فینال توانست اروگوئه را با نتیجه ۲ بر یک شکست دهد. هر یک از کسانی که نام برده شد در نهایت به سوپراستار تبدیل شدند و در عین حال جالب است بدانید اسکالونی برای قهرمانی در جام جهانی ۲۰۲۲، کنار خود آیمار و ساموئل را به عنوان ۲ دستیار خود می‌دید!

ژاوی و کاسیاس - ۱۹۹۹

آنها ۱۱ سال بعد قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ شدند اما اعتبار قهرمانی اسپانیا در آفریقای جنوبی را باید به تیم زیر ۲۰ سال سالیان قبل داد. ژاوی قبل از تبدیل شدن به یکی از بهترین هافبک های تمام تاریخ فوتبال در تیم جوانان اسپانیا یکه‌تازی می‌کرد. ایکر کاسیاس  اگر چه در این تورنمنت ژاوی را همراهی می‌کرد اما او به بازی گرفته نشد.با این حال باید اعتراف کرد بزرگترین ستاره این تورنمنت برای برزیل بازی می‌کرد؛ رونالدینیو!

خاویر ساویولا - ۲۰۰۱

از میان تمام آرژانتینی های جام جهانی جوانان که در این تورنمنت بازی کرده‌اند، هیچ کدام به اندازه ساویولا موفق نبود. او توانست ۱۱ گل به ثمر برساند تا بیشترین گل را در یک دوره به ثمر رسانده باشد و جبرئیل سیسه و آدریانو را در مسیر فتح کفش طلای جام جوانان شکست داد.

فرناندینیو - ۲۰۰۳

او هرگز به گلزنی معروف نبود اما فرناندینیو  کاپیتان آینده منچسترسیتی مهمترین گل زندگی‌اش را در فینال جام جهانی زیر ۲۰ سال مقابل اینیستا و یاران اسپانیایی‌اش به ثمر رساند. هر دوی آنها دوران فوق العاده‌ای داشتند اما فرناندینیو همراه با دنی آلوس توانست فاتح این تورنمنت شود.

لیونل مسی - ۲۰۰۵

قهرمانی در هلند ۲۰۰۵،این نشانه‌ای برای آینده بود؛ تورنمنتی که آغازگر قصه جادوگری چون لئو نام داشت. او با به ثمر رساندن ۶ گل توانست جایزه کفش طلا و توپ طلا را به خودش اختصاص دهد و دست پر به نوکمپ سفر کند. برای سال‌ها این قهرمانی و مدال طلای المپیک، تنها جام های بین المللی مسی بود اما آن روزها خیلی گذشته زیرا برنده ۷ توپ طلا تمامی افتخارات ملی و باشگاهی را تصاحب کرده است!

سرخیو آگوئرو - ۲۰۰۷

او نیز در تیم ۲۰۰۵ حضور داشت اما تحت الشعاع دوست صمیمی اش لئو مسی قرار گرفت. البته ۲ سال بعد او، دی‌ماریا و پاپو گومس مسئول دفاع از میراث مسی بودند و این کار را به درستی انجام دادند.

اسکار - ۲۰۱۱

تیم قهرمان برزیل در تورنمنت سال ۲۰۱۱ پر از ستاره بود. کاسمیرو، فیلیپ کوتینیو، دنیلو و الکس ساندرو بخشی از سلسائو بودند اما با این حال این تورنمنت، ویترینی برای نمایش درخشان اسکار بود و به لطف درخشش در این تورنمنت مسافر استمفوردبریج شد.

پل پوگبا - ۲۰۱۳

پوگبا با ۲ خاطره به یاد آورده می‌شود؛ مصدومیت های پی در پی و قهرمانی با تیم ملی فرانسه در جام جهانی ۲۰۱۸. البته ۵ سال قبل از جام جهانی روسیه در استانبول به عنوان کاپیتان خروس‌ها جام قهرمانی را بالای سر برد. او در این تیم با افرادی چون فلوریان تاووین، آلفونسو آرئولا و ساموئل اومتیتی همبازی شد که هر ۳  آنها بخشی از تیم ۲۰۱۸ بودند.

فدریکو والورده - ۲۰۱۷

مسابقات ۲۰۱۷ با قهرمانی انگلیس همراه شد اما بهترین بازیکن مسابقات در نیمه نهایی حذف شد. والورده در اروگوئه نقش آفرینی کرد و با وجود شکست برابر ایتالیا در دیدار رده بندی بهترین بازیکن این تورنمنت بود و به واسطه این درخشش مسافر مادرید شد تا ستاره‌ای در آسمان کهکشانی‌ها باشد.

ارلینگ هالند - ۲۰۱۹

اوکراین در سال ۲۰۱۹ با شکست کره جنوبی در فینال عنوان قهرمانی را به دست آورد اما ستاره این تورنمنت در مرحله گروهی جاماند. هالند در لهستان تبدیل به یک فوق ستاره شد و در جدال با هندوراس ۹ گل از ۱۲ گل نروژ را به ثبت رساند. او اگر چه تنها در یک بازی گلزنی کرد و در مرحله حذفی حضور نداشت، کفش طلای جام جهانی جوانان را تصاحب کرد تا تمام دنیا متوجه تولد غول وحشتناک فوتبال نروژ شوند.

*یاسین معصومی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری