football360 logo

تاجگذاری تاریخی منچسترسیتی به روایت آمار؛ ستاره آبی سیاره فوتبال

31 اردیبهشت 1402 ساعت 09:0818 نظر
منچستر سیتی برای نهمین بار فاتح لیگ انگلیس شد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، ساعتی پیش با شکست ناباورانه آرسنال در خانه تیم انتهای جدولی ناتینگام فارست، قهرمانی منچستر سیتی در رقابت‌های فصل جاری لیگ برتر انگلیس قطعی شد تا گواردیولا به همراه سیتیزن‌ها به پنجمین قهرمانی لیگ برتر دست پیدا کند.

نخستین فصل از چهارمین دهه برگزاری لیگ برتر انگلیس با قهرمانی همان تیمی تمام شد که در تمام دهه گذشته، قدرت بلامنازع و دست نیافتنی فوتبال این کشور و یکی از برترین قطب‌های فوتبال جهان به شمار می‌رفت. گواردیولا بعد از پیروزی هفته گذشته مقابل اورتون، مقابل سکوهای پرشور و حرارت اتحاد به هواداران گفت تنها ۲ مسابقه تا قهرمانی لیگ برتر باقی مانده. با این حال شکست سنگین آرسنال در بازی دیرهنگام آن روز و باخت مجدد شاگردان آرتتا در خانه ناتینگام فارست، باعث شد شاگردان پپ بدون انجام حتی یک مسابقه قهرمانی لیگ را جشن بگیرند! آرسنال که تا چند هفته پیش در رقابت بر سر عنوان قهرمانی مدعی جدی‌تر شناخته می‌شد از ۸ مسابقه اخیر خود تنها ۲ پیروزی به دست آورده و سلسله توقف‌هایی که با تساوی حسرت برانگیز در آنفیلد آغاز شد، رویای بزرگ آرتتا برای قهرمانی لشکر جوان و باانگیزه توپچی را به باد هوا داد تا استاد سابق سرمربی اسپانیایی آرسنال، در طرف آبی شهر منچستر جشن تداوم حاکمیت بر فوتبال انگلیس را به پا کند. آرسنال ۸ ماه تمام به کرسی صدرنشینی لیگ تکیه زده‌بود اما حالا اوضاع به گونه‌ای است که تیم گواردیولا با برتری در بازی های باقی‌مانده، می‌تواند اختلاف امتیاز با آرسنال را دورقمی بکند.

پپ در نخستین سال حضور در فوتبال انگلیس و همزمان با قهرمانی چلسی تحت هدایت کونته، طعم سخت رقابت را چشید اما از سال دوم به بعد، تیمی ساخت که تمام فوتبال انگلیس را تحت‌الشعاع خود قرار داد و حالا تنها در عرض ۷ سال، تعداد قهرمانی‌های سرمربی بلندپرواز، تیزبین و کاربلد کاتالان به تعداد انگشتان یک دست رسیده. تمام این سال‌ها تنها لیورپول یورگن کلوپ توانست به مبارزه با سلطه روزافزون منچسترسیتی برخیزد؛ هرچند حاصل کار تیم فوق‌العاده او تنها یک قهرمانی لیگ در یک دهه گذشته بوده. ناکامی‌های متوالی لشکر آتشین‌پای لیورپول، واضح‌ترین نشانه از قدرت باورنکردنی سیتیزن‌ها در یک دهه اخیر است؛ تیمی که فصل گذشته برای کسب قهرمانی به بازگشت مهیج در آخرین مسابقه احتیاج داشت، امسال و در شرایطی که تمام مدت در رده دوم جدول لیگ جا خوش کرده‌ بود، آخر کار با ثبت رکورد اعجاب‌آور ۱۱ پیروزی متوالی، قبل از این که حتی سی و ششمین مسابقه فصل را برگزار کند، جشن قهرمانی را به پا کرده. این‌ها همه حاصل کاردانی و تیزهوشی گواردیولا در هدایت یک ترکیب یک‌دست و پرستاره است؛ مردی که حالا برای یک رویای بزرگ‌تر می‌جنگد؛ نخستین سه‌گانه انگلیسی در هزاره جدید. 

رکوردهایی که شکست 

نوار شکست‌ناپذیری منچسترسیتی به ۱۴ مسابقه متوالی رسیده؛ ۱۳ پیروزی و تنها یک تساوی مقابل ناتینگام؛ همان تیمی که امروز با شکست آرسنال رده اول سیتیزن‌ها را قطعی کرد. قهرمانی امسال منچسترسیتی نهمین تاجگذاری آبی آسمانی‌ پوشان در تاریخ سطح اول فوتبال انگلیس به شمار می‌رود؛ یک بار در دهه ۳۰ میلادی، یک بار در دهه ۶۰ و ۷ بار در ۱۱ سال اخیر. در واقع تعداد قهرمانی‌های گواردیولا روی نیمکت منچستر سیتی (۵) از مجموع قهرمانی‌های این تیم در تاریخ ۱۳۵ ساله قبل از حضور او (۴) پیشی گرفت. نابغه کاتالان برای سومین فصل متوالی به قهرمانی لیگ رسید؛ در حالی که در تاریخ سه‌دهه‌ای لیگ برتر، تنها یک سرمربی (الکس فرگوسن) موفق به کسب این افتخار شده‌ بود. در صورت محاسبه سال‌های قبل از افتتاح لیگ برتر، پیش از این تنها ۴ تیم هادرزفیلد، آرسنال، لیورپول و منچستر یونایتد موفق به ۳ قهرمانی متوالی لیگ شده بودند که امروز طرف آبی شهر منچستر به جمع آن‌ها اضافه شد. امروز همچنین مجموع قهرمانی‌های ۲ تیم شهر منچستریونایتد (۲۹ جام شامل 20 جام یونایتد و 9 قهرمانی منچسترسیتی) از تیم‌های بندر لیورپول (۲۸ جام شامل 19 قهرمانی لیورپول و 9 جام اورتون) عبور کرد تا منچستر به پرافتخارترین شهر انگلیس تبدیل شود. 

در یک و نیم دهه اخیر، گواردیولا در بارسلونا، بایرن و منچستر سیتی تنها ۴ سال موفق به قهرمانی لیگ نشده و با هر ۳ باشگاه ۳ قهرمانی متوالی لیگ داخلی را به دست آورده که رکورد تاریخ ۵ لیگ معتبر به شمار می‌رود؛ ۲ نایب قهرمانی، یک سومی و ۱۱ قهرمانی در عرض ۱۴ فصل. گواردیولا به ششمین سرمربی تاریخ فوتبال انگلیس تبدیل شد که به رکورد ۵ قهرمانی لیگ دست می‌یابد؛ برابر با تام واتسون و بازبی و فقط کم‌تر از رمزی و باب پیسلی (۶) و الکس فرگوسن (۱۳). قهرمانی باشکوه منچسترسیتی در شرایطی به دست آمد که آرسنال ۲۴۸ روز در صدر جدول لیگ برتر قرار داشت؛ بیشتر از هر تیم قهرمان‌ نشده دیگر در تاریخ لیگ برتر انگلیس. 

سیطره پر زرق و برق منچسترسیتی در سال‌های حضور گواردیولا به گونه‌ای بود که زیر نظر او ۱۰ بازیکن به رکورد خارق‌العاده ۵ قهرمانی در لیگ برتر دست یافتند؛ ادرسون، کایل واکر، جان استونز، آیمریک لاپورت، فرناندینیو، گندوگان، دبروینه، برناردو سیلوا، فیل فودن و سرخیو آگوئرو. ستاره جوان و ملی‌پوش منچسترسیتی، فیل فودن، یک هفته قبل از این که تولد ۲۳ سالگی‌اش را جشن بگیرد به رکورد ۵ قهرمانی در لیگ برتر دست پیدا کرد؛ بالاتر از اسطوره‌هایی مانند اریک کانتونا و دروگبا (۴)، کریستیانو رونالدو، پاتریک ویرا، فرانک لمپارد و یحیی توره (۳). ادرسون بعد از پیتر اشمایکل به دومین دروازه‌بان تاریخ لیگ تبدیل شد که ۵ قهرمانی را تجربه می‌کند. ریاض محرز با عبور از دروگبا (۴)، با ۵ عنوان قهرمانی لیگ برتر (یک بار با لستر سیتی و ۴ بار با منچستر سیتی) به پرافتخارترین آفریقایی تاریخ لیگ تبدیل شد. این نخستین بار در ۳۲ سال اخیر بود که قهرمان لیگ در ورزشگاه سیتی گراند مشخص می‌شود؛ جالب اینکه آخرین بار در فصل ۹۱-۱۹۹۰، ناتینگام با برتری خانگی مقابل لیورپول، قهرمانی آرسنال را قطعی کرده بود.

هری کین امروز بیست و هشتمین گل فصلش را با یک ضربه آزاد دیدنی روانه دروازه دیوید رایا کرد؛ در هر یک از ۴ فصل گذشته، این تعداد گل برای کسب عنوان بهترین گلزن لیگ کافی بود اما آمار فوق‌العاده هری کین کاملاً زیر سایه اعجوبه‌ای به نام هالند قرار گرفته. برج نروژی با ۳۶ گل تا همین جای فصل رکورد تاریخ لیگ را شکسته و ۳ مسابقه برای دست‌ نیافتنی‌تر کردن رکوردش فرصت دارد. رکوردشکنی‌های او را می‌توان نکته بارز و شاخص فصل پر فروغ منچسترسیتی دانست؛ مردی که می‌تواند در یک مسابقه تنها ۲ پاس سالم ثبت کند اما در عین حال ۲ گل بزند! اتفاقی که در مصاف با ساوتهمپتون رخ داد و تحول و تغییر تاکتیک‌های پپ را به وضوح نشان داد. البته آمار گلزنی هالند تنها رکورد قبضه شده بازیکنان منچسترسیتی در رقابت‌های این فصل نیست. دی‌بروینه این فصل ۱۶ پاس گل به نام خود ثبت کرده؛ حداقل ۵ پاس گل بیشتر از هر بازیکن دیگر لیگ برتری. در زمینه تأثیر مستقیم روی گل، اختلاف هالند (۴۳) با نزدیک‌ترین رقیب (هری کین ۳۱) به ۱۳ گل رسیده. برج نروژی در هر مسابقه ۲ شوت در چارچوب ثبت کرده؛ بیشتر از هر بازیکن دیگر لیگ. روبن دیاس (۸۶) و رودری (۸۴) رکوردداران بیشترین پاس سالم به طور میانگین در هر مسابقه این فصل لیگ برتر هستند. منچسترسیتی تا همینجای فصل رکورد بهترین خط حمله (۹۲) و بهترین خط دفاع (۳۱) را به خود اختصاص داده. بازیکنان این تیم به طور میانگین در هر مسابقه این فصل ۵۸۹ پاس سالم به ثبت رسانده؛ حداقل ۹۴ پاس بیشتر از هر تیم دیگر لیگ برتری. تعداد گل مورد انتظار از شوت‌های این تیم (۷۵.۵) از هر تیم دیگر بالاتر است. آنها همچنین در زمینه میانگین مالکیت توپ (۶۵ درصد)، تعداد پنالتی‌های کسب‌‌شده (۱۰) و بیشترین کسب مالکیت در یک سوم دفاعی زمین حریف (۵.۸) بهترین آمار کل لیگ را به خود اختصاص داده‌اند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری