football360 logo

هفته آخر پرگل‌ترین فصل تاریخ لیگ برتر به روایت آمار؛ از تساوی ۸ گله تا شکست قهرمان

07 خرداد 1402 ساعت 23:0912 نظر
با ۱۰۸۴ گل، رکورد بیشترین گل زده در تاریخ لیگ برتر شکست.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، عصر امروز با برگزاری هر ۱۰ مسابقه هفته سی و هشتم، پرونده فصل ۲۳-۲۰۲۲ لیگ برتر انگلیس بسته شد. پیش از این تکلیف قهرمان و تیم‌های راه‌یافته به لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا مشخص شده‌ بود و مسابقات امروز تنها صعود استون ویلا به دور مقدماتی لیگ کنفرانس اروپا و سقوط لسترسیتی و لیدز یونایتد را قطعی کرد. گلزنی بارنز و پیروزی لستر برای بقای روباه‌ها کافی نبود، چون تک گل دوکوره اورتون را به سربلندی رسانده‌ بود. لیدز یونایتد با شکست سنگین مقابل تاتنهام در روز 2 گله هری کین راهی لیگ قهرمانی شد؛ در حالی که تاتنهام با وجود این پیروزی با توجه به برتری ۲ بر یک استون ویلا مقابل برایتون، نتوانست سهمیه لیگ کنفرانس اروپا را به دست آورد. این نخستین حضور ویلا در یک تورنمنت قاره‌ای در ۱۳ سال اخیر است؛ تیمی که روز اخراج جرارد در رده هفدهم لیگ قرار داشت. نیوکاسل در آخرین مسابقه فصل در خانه چلسی متوقف شد و منچسترسیتی قهرمان، در فاصله ۶ روز مانده تا فینال جام حذفی، پنجمین شکست فصل را مقابل برنتفورد متحمل شد. آرسنال با ۵ گل ولوز را در هم کوبید و لیورپول با نتیجه ۴ بر ۴ مقابل ساوتهمپتون متوقف شد. همچنین منچستر یونایتد شکست خانگی مقابل فولام را با برتری ۲ بر یک عوض کرد. برای نخستین بار در تاریخ لیگ هر ۱۰ تیم نیمه نخست جدول لیگ را با تفاضل گل مثبت پایان دادند و سهم تیم‌های نیمه دوم تفاضل گل منفی بود. 

آتش‌بازی توپچی‌ها 

دبل زودهنگام گرانیت ژاکا آرسنال را خیلی زود پیش انداخت و ساکا قبل از اینکه کار به دقیقه ۳۰ برسد برتری مقابل ولوز را به عدد ۳ رساند. در نیمه دوم گل‌های ژسوس و کیویور گرگ‌ها را کاملاً به مسلخ برد. آرسنال به رکورد ۲۶ پیروزی در لیگ رسید که با رکورد ۲ بار تکرار شده تاریخ باشگاه برابری می‌کند. توپچی‌ها با این پیروزی رکورد ۸۷ گل زده فصل ۰۵-۲۰۰۴ که رکورد تاریخ باشگاه به شمار می‌رفت را جابجا کردند. برای نخستین بار در ۱۰ سال اخیر ۲ بازیکن آرسنال (ساکا و تروسار) تعداد پاس گل‌هایشان را دورقمی کردند. ژسوس به رکورد ۶۹ گل زده در لیگ رسید؛ برابر با سوارس، پیر امریک اوبامیانگ و کوین نولان. ژاکا در دویست و نود و هفتمین مسابقه‌اش با پیراهن آرسنال برای نخستین بار ۲ گل به ثمر رساند. ساکا به نخستین بازیکن تاریخ آرسنال تبدیل شد که ۲ فصل متوالی در تمام بازی‌های تیمش حاضر است. 

شکست در ایستگاه آخر 

گل دیرهنگام اتان پینوک، برنتفورد را در خانه مقابل منچسترسیتی به پیروزی رساند. با این حال دی‌بروینه با ۱۶ پاس گل برای چهارمین بار رکورد بیشترین پاس گل فصل لیگ را به خود اختصاص داد؛ بیشتر از هر بازیکن دیگر در تاریخ لیگ. برنتفورد به پنجمین تیم ۷ سال اخیر فوتبال انگلیس تبدیل شد که مقابل منچسترسیتی گواردیولا موفق به کسب پیروزی رفت و برگشت می‌شود. 

پیروزی شیرین یونایتد 

تن هاخ به رکورد ۲۷ پیروزی خانگی در یک فصل رسید که با رکورد تاریخ باشگاه (۰۳-۲۰۰۲) برابری می‌کند. دروازه یونایتد در بازی‌های خانگی این فصل تنها ۱۰ بار باز شد؛ حداقل ۴ گل کمتر از هر تیم دیگر. میتروویچ به نخستین بازیکن تاریخ لیگ تبدیل شد که در یک فصل ۴ پنالتی از دست می‌دهد. در ۲ فصل اخیر دخیا ۳ پنالتی مهار کرده؛ بیشتر از هر دروازه‌بان دیگر در کل لیگ و فقط کمتر از لوکاس فابیانسکی (۴). برونو فرناندس به رکورد ۱۱۹ موقعیت ایجاد شده در طول فصل رسید؛ بیشتر از هر بازیکن دیگر یونایتد در حداقل ۲۰ فصل اخیر که این آمار ثبت می‌شود. 

تساوی ۸ گله در سنت‌‌مری 

مراسم خداحافظی ساوتهمپتون از لیگ برتر با برگزاری یک فستیوال فوتبالی تمام‌عیار در ورزشگاه خانگی این تیم همراه شد. قدیس‌ها شکست ۲ گله مقابل لیورپول را با برتری ۴ بر ۲ عوض کردند؛  پیش از آنکه خاکپو و ژوتا کار را بار دیگر به تساوی بکشند. رابرتسون (۵۷) والکساندر آرنولد (۵۴) حالا بالاتر از لیتون بینس (۵۳) رکوردداران بیشترین پاس گل مدافعان در تاریخ لیگ هستند. کلوپ با ۶۷ امتیاز بدترین فصل کامل دوران 7 ساله حضور خود در آنفیلد را تجربه کرد.

پایان فصل کابوس‌وار چلسی

در حالی که حضور پوچتینو روی نیمکت چلسی در فصل بعد قطعی شده، گل به خودی کایرن تریپیر باعث شد لمپارد در آخرین مسابقه فصل مقابل نیوکاسل به تساوی یک بر یک دست پیدا کند. چلسی با ۴۴ امتیاز در رده دوازدهم به کار خود پایان داد و این بدترین فصل تاریخ چلسی در لیگ برتر بود؛ هم از نظر امتیاز و هم از نظر تفاضل گل (۹-). برای نخستین بار در تاریخ فوتبال انگلیس چلسی پایین‌تر از کریستال پالاس فصل را پایان داد. 

آمار درخشان کین در روز سقوط لیدز و لسترسیتی

برتری حماسی اورتون مقابل بورنموث منجر به بقای تافی‌ها و حذف لسترسیتی و لیدز یونایتد از لیگ برتر شد. لیدز با ۴ گل به تاتنهام باخت اما لستر با پیروزی مقابل وستهام، ۹ فصل حضور در سطح اول را پایان داد. لسترسیتی بعد از بلکبرن به دومین قهرمان سقوط کرده تاریخ لیگ (و چهارمین قهرمان سقوط کرده تاریخ سطح اول فوتبال انگلیس) تبدیل شد. روباه‌ها برای دوازدهمین بار از سطح اول کنار رفتند؛ بیشتر از هر تیم انگلیسی دیگر و فقط برابر با بیرمنگام.  اورتون برای صد و بیست و یکمین فصل در سطح اول لیگ حضور خواهد داشت؛ حداقل ۱۱ فصل بیشتر از هر تیم دیگر. این شصت و نهمین فصل متوالی است که تافی‌ها در لیگ حضور دارند؛ بیشتر از هر باشگاه دیگر و فقط کمتر از آرسنال. هری کین تنها بازیکن تاریخ لیگ است که با وجود ثبت حداقل ۳۰ گل به کفش طلا دست پیدا نمی‌کند؛ این اتفاق امسال برای بار دوم رخ داد. جالب اینکه تاکنون هیچ بازیکنی در دوران ۲۰ تیمی لیگ برتر ۲ بار به رکورد ۳۰ گل نرسیده. کاپیتان تیم ملی انگلیس به رکورد ۱۰ گل در هفته پایانی فصول مختلف لیگ رسید. کین همچنین به رکورد گلزنی در ۲۶ مسابقه متفاوت در طول فصل رسید؛ بیشتر از هر بازیکن دیگر در تاریخ لیگ و فقط برابر با اندی کول در فصل ۹۴-۱۹۹۳. کین همچنین به آمار ۱۶ گل در بازی‌های خارج از خانه یک فصل رسید؛ بیشتر از هر بازیکن دیگر در تاریخ لیگ و فقط برابر با کوین فیلیپس در فصل ۰۰-۱۹۹۹.



نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری