football360 logo

جدول لیگ برتر انگلیس بدون VAR؛ سقوط ناتینگام، افول لیورپول

12 خرداد 1402 ساعت 14:5313 نظر
اشتباهات داوری می‌توانست فصل متوسط لیورپول را بدتر کند.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، کمک داور ویدئویی دیگر به جزء جدایی‌ناپذیر فوتبال اروپا تبدیل شده و بازبینی صحنه‌های مشکوک توسط داوران VAR اگرچه مصون از اشتباه نیست، حال‌هوای متفاوتی به مسابقات فوتبال داده. این روزها کمتر پیش می‌آید که اشتباهات تأثیرگذار داوری نتایج مسابقات را تغییر دهد. امسال در لیگ برتر انگلیس ۱۱۶ مداخله تعیین‌کننده توسط کمک‌داوران ویدیویی رخ داد که نتایج مسابقات را تغییر داد؛ سوال این است که اگر تکنولوژی بازبینی تصاویر در این لیگ به کار گرفته نمی‌شد، با توجه به اشتباهات داوری، جدول لیگ ممکن بود به چه شکلی دربیاید؟ مسلماً تعیین برندگان و بازندگان استفاده از کمک داور ویدیویی کار چندان ساده‌ای نیست زیرا نمی‌توان جریان ادامه مسابقه را در صورت عدم مداخله VAR به درستی ارزیابی کرد‌. با این حال بررسی موارد استفاده از کمک‌داوران ویدیویی در لحظاتی از مسابقه که منجر به تغییر نتیجه نهایی شده می‌تواند ما را به این هدف نزدیک کند. ESPN، رسانه ورزشی مشهور آمریکایی با احتساب فاکتورهایی مانند فرم و امیدگل تیم‌ها در هر مسابقه لیگ برتر، جهت‌گیری بازی‌ها در صورت عدم مداخله VAR را بررسی کرده و نتایج احتمالی محاسبه شده. با این توضیح که در مسابقاتی که بیش از یک بار از این سیستم استفاده شده، تنها نخستین دخالت کمک داوران ویدیویی بررسی شده؛ زیرا تغییر نخستین تصمیم، جریان مسابقه را به کلی تغییر می‌دهد. 


سهمیه اروپایی مدیون VAR


اختلاف تیم‌های بالانشین جدول با دیگر رقبا به اندازه‌ای‌ است که بود و نبود سیستم بازبینی ویدیویی احتمالاً هیچ تأثیر خاصی روی جایگاه ۴ تیم اول نمی‌گذاشت‌. با این حال روند بازی‌های شاگردان اونای امری در استون ویلا به گونه‌ای بوده که اشتباهات داوری می‌توانست ۱۰ امتیاز از مجموع امتیازات این تیم کم کند! استون ویلا با تنها یک امتیاز اختلاف نسبت به تاتنهام موفق به کسب سهمیه لیگ کنفرانس اروپا شد و آنها کسب سهمیه را کاملاً مدیون اضافه شدن سیستم بازبینی تصاویر هستند. ۵ بار دخالت VAR منجر به تغییر نتیجه مساوی به پیروزی به نفع استون ویلا شده که بین باشگاه‌های لیگ برتری در فصل گذشته یک رکورد محسوب می‌شود. لیورپول دیگر تیمی است که ممکن بود با اشتباهات تأثیرگذار داوری تعداد زیادی امتیاز از دست دهد. مطابق این محاسبات، لیورپول در غیاب VAR جمعاً ۹ امتیاز متضرر می‌شد که این اتفاق منجر به پایین رفتن این تیم تا رده هفتم جدول و تنها کسب سهمیه دور مقدماتی رقابت‌های فصل آینده لیگ کنفرانس اروپا می‌شد. ۶ گل رقبای لیورپول در فصل گذشته لیگ برتر با دخالت کمک داوران ویدیویی مردود اعلام شد که بین باشگاه‌های لیگ یک رکورد محسوب می‌شود. نکته دیگر اینکه هیچ تصمیم اشتباه داوری نمی‌توانست در نتیجه نهایی بازی‌ها به نفع لیورپول عمل کند و سرخ‌های مرسی‌ساید یکسره از دخالت VAR سود برده‌اند. پاییز گذشته گل فیل فودن به دلیل خطای هالند روی فابینیو مردود اعلام شد؛ گلی که می‌توانست شاگردان گواردیولا را پیش بیندازد، رد شد و لیورپول در پایان با یک گل بازی را برد. گل ابتدا مردود اعلام شده محمد صلاح در برابر برایتون با دخالت کمک داوران ویدیویی به لیورپول کمک کرد که به بازی برگردد و گل پیروزی‌بخش کانر کودی در دقایق پایانی دربی مرسی‌ساید به دلیل آفساید مردود اعلام شد. دیدار شاگردان کلوپ با چلسی، رفت و برگشت بدون گل به پایان رسید اما یک گل آبی‌های لندن در هر یک از این ۲ مسابقه با دخالت VAR رد شد. در غیاب سیستم بازبینی ویدیویی، تاتنهام هم در مجموع یک امتیاز متضرر می‌شد اما به دلیل امتیازات از دست رفته بیشتر لیورپول و استون ویلا، خروس‌ها می‌توانستند در رده ششم به سهمیه لیگ اروپا دست پیدا کنند. 

ناتینگام در سطح دوم 

لیورپول و استون ویلا ممکن بود به دلیل اشتباهات داوری سهمیه اروپایی را از دست بدهند اما در غیاب VAR ناتینگام فارست سرنوشت تلخ‌تری می‌داشت. استیو کوپر در طول فصل بارها به شیوه عملکرد داوران انتقاد کرد اما بررسی آماری نشان می‌دهد وجود VAR در مسابقات لیگ برتر، در مجموع به اندازه ۳ امتیاز به نفع فارست تمام شده؛ کم شدن این ۳ امتیاز برای حضور این تیم در منطقه سقوط کافی بود و در این صورت لستر سیتی، قهرمان فصل ۱۶-۲۰۱۵ لیگ برتر انگلیس در سطح اول باقی می‌ماند‌. کوپر در لابلای اعتراضات باید از این موضوع خوشحال باشد که گل پیروزی‌بخش سعید بن رحمه در بازی مقابل وست‌هام به دلیل خطای میکل آنتونیو مردود اعلام شد و آفساید اشتباه روی گل مورگان گیبز وایت در مسابقه مقابل کریستال پالاس با دخالت کمک داوران ویدیویی لغو شد. 

بورنموث دیگر تیمی است که در صورت نبود VAR مجموعاً ۳ امتیاز در طول فصل از دست می‌داد؛ اتفاقی که گیلاس‌ها را تا فاصله یک امتیازی منطقه سقوط می‌کشاند‌. همچنین کریستال پالاس با اشتباهات داوران ممکن بود ۳ امتیاز از دست دهد و از رده یازدهم جدول رده‌بندی به جایگاه سیزدهم برسد. ۴ تیم از جمله آرسنال و نیوکاسل مجموعاً یک امتیاز به دلیل وجود سیستم بازبینی به دست آورده‌اند و منچستر یونایتد تنها تیم کل لیگ است که در صورت عدم مداخله VAR در تمام مسابقات فصل، با همین ۷۵ امتیاز همچنان در جایگاه سوم باقی می‌ماند‌. 

ضرر کرده‌های VAR 

اشتباهات تأثیرگذار داوری در بازی‌های این فصل لیگ برتر به گونه‌ای بوده که منچستر سیتی و برایتون در صورت نبود سیستم کمک داور ویدیویی، می‌توانستند ۵ امتیاز بیشتر کسب کنند. موضوعی که البته در سومین قهرمانی متوالی سیتیزن‌ها در لیگ برتر بی‌تأثیر بود و شاگردان گواردیولا در صورت عدم مداخله VAR، اختلاف امتیاز با آرسنال را به عدد ۱۱ می‌رساندند. لیدز یونایتد نیز مجموعاً ۴ امتیاز به دلیل دخالت VAR از دست داده هرچند برگشتن تمام این امتیازات نیز برای بقای شاگردان سم آلاردایس در لیگ برتر کافی نبود، اما می‌توانست روحیه بازیکنان را در جنگ بقا تغییر دهد. کمک‌داوران ویدیویی ۵ گل سالم را به حریفان لیدز یونایتد تقدیم کردند؛ بیشتر از هر تیم دیگر در لیگ. جز لیدز یونایتد، شاگردان دیوید مویس در وست‌هام نیز به دلیل دخالت VAR مجموعاً ۴ امتیاز از دست داده‌اند و این عدد برای لستر سیتی و اورتون‌ به رقم ۳ می‌رسد. همچنین ۴ باشگاه از جمله چلسی و فولام در مجموع تنها ۱ امتیاز به دلیل دخالت VAR از دست داده‌اند.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری