football360 logo

سقفی که قد فوتبال ایران را کوتاه می‌کند؛ نصف دست‌مزد هفتگی «مسی»

14 خرداد 1402 ساعت 11:0043 نظر
سقف بودجه‌‎ای که برای باشگاه‌های ایرانی در نظر گرفته شده حدود نیمی از دستمزد هفتگی «مسی» از الهلال عربستان در صورت انتقال به این تیم است.

به گزارش فوتبال 360، فصل جدید فوتبال ایران در شرایطی برگزار می‌شود که قرار است شاهد تغییرات قابل توجهی پیرامون بحث قراردادها باشیم. سقف بودجه باشگاه‌ها یا به عبارتی قانون فیرپلی مالی جزو اصلی‌ترین مسائلی است که به آن پرداخته شده و شاهد اعمال قوانین جدیدی در این رابطه هستیم . قانون فیرپلی مدت‌هاست در کشورهای اروپایی در حال پیاده‌سازی است و با متخلفان، بدون توجه به اسم و رسم‌شان برخورد می‌شود و برای آن‌ها محرومیت‌های سنگینی از جمله کسر امتیاز و جریمه مالی در نظر می‌گیرند. 

جلسه نهایی کارگروه ساماندهی نقل و انتقالات در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ با حضور اعضای این کارگروه، مشاوران حقوقی و اقتصادی و نهادهای ذی‌ربط در محل سازمان لیگ تشکیل شد. در این کارگروه اکثریت مدیران عامل باشگاه‌ها با تعیین سقف برای بازیکنان، مربیان و عوامل مختلف باشگاه‌ها موافقت کردند اما رقم حدودی مشخص شده چندان منطقی نیست و به نحوی مشخص شده که فضایی را فراهم می‌کند تا باشگاه‌ها برای رسیدن به خواسته‌های نقل و انتقالاتی خود از روش‌های غیر مستقیم بهره ببرند.

مهم‌ترین نکات موجود در دستورالعمل صادر شده به شرح زیر است:

*سقف میانگین برای تمام باشگاه‌ها 250 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

*تیم‌های اول تا چهارم لیگ بیست‌ودوم و همچنین تیم‌هایی که سهمیه آسیایی دریافت می‌کنند، 50 میلیارد تومان به سقف‌شان اضافه خواهد شد و به 300 میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

*باشگاه‌هایی که مجوز حرفه‌ای دریافت می‌کنند 25 میلیارد به سقف بودجه‌شان اضافه خواهد شد و باشگاه‌هایی که  مجوز حرفه‌ای نگرفته باشند، می‌توانند به واسطه دریافت مجوز ملی، در بهترین شرایط با افزایش 10 میلیارد تومانی سقف روبرو شوند.

*حداکثر 50 درصد حاصله از ترانسفر بازیکنان در نقل‌و‌انتقالات زمستانی فصل پیش و تابستانی پیش رو به مبلغ سقف اضافه خواهد شد و این بدون شک به سود تیم‌هایی است که بازیکنانی را به فروش رسانده‌اند. به طور مثال فولاد خوزستان بابت فروش محمد امین حزباوی به السد می‌تواند مبلغ قابل توجهی را به بودجه خود اضافه کند.

*باشگاه‌ها و اشخاصی که این قانون را زیر پا بگذارند با برخورد کمیته انضباطی و مراجع ذی‌صلاح روبرو خواهند شد.

بی‌اعتنایی به تورم و افزایش هزینه‌ها

با توجه به بندهای بالا، باشگاه‌های مدعی پرسپولیس، سپاهان، استقلال و سپاهان بدون در نظر گرفتن ترانسفرهایی که ممکن است داشته باشند، در فصل پیش رو باید با سقف 325 میلیارد تومانی  کار خود را آغاز کنند و این مساله با توجه به  افشای کدال، درباره هزینه‌هایی که سرخابی‌ها در فصل گذشته انجام دادند، نشان می‌دهد که سقف در نظر گرفته شده برای بودجه باشگاه‌ها چندان منطقی نیست. در فصل قبل پرسپولیس بیش از 270 میلیارد و استقلال حدود 340 میلیارد تومان هزینه داشتند و طبق شنیده‌ها سپاهان نیز بیش از سرخابی‌ها هزینه کرد. حال این سوال به وجود می‌آید که آیا با وجود تورم ملموس حاکم در جامعه، امکان کاهش هزینه‌ها وجود دارد؟ آیا با این سقف بودجه می‌توان در لیگ قهرمانان آسیا با تیم‌های مدعی رقابت داشت و بازیکنان و یا مربیان خارجی را استخدام نمود؟ آن هم در روزهایی که باشگاه‌های عربستانی فوق ستاره‌ای چون کریستیانو رونالدو را خریداری کرده‌اند و در شرف خرید لیونل مسی و ستاره‌های بزرگ فوتبال جهان هستند.

دست‌مزد هفتگی مسی 2 برابر بودجه سرخابی‌ها

به طور مثال اگر مسی به پیشنهاد 600 میلیون یورویی الهلال پاسخ مثبت بدهد، درآمد هفتگی‌اش حدود 634 میلیارد تومان خواهد بود و این رقم حدود 2 برابر بودجه هر یک از چهار تیم ابتدایی لیگ برتر است. به عبارتی دیگر مجموع بودجه 2 تیم استقلال و پرسپولیس در یک فصل حدود 650 میلیارد تومان است و این تنها 16 میلیارد تومان بیش‌تر از دستمزد یک هفته و احتمالی لئو از باشگاه الهلال خواهد بود.

کنترل هزینه باشگاه‌ها و نظارت بر هزینه‌های آن‌ها در جفت شفاف‌سازی و جلوگیری از تخلفات حرکت بسیار مثبتی است و باید قانونی به نام قانون فیرپلی مالی همانند نقاط مختلف جهان وجود داشته باشد. اما قرار دادن این سقف از بودجه، با توجه به افزایش بی‌رویه نرخ تورم و همچنین هزینه باشگاه‌های آسیایی برای تیم‌های خود بدون شک سقف بلندپروازی و موفقیت باشگاه‌های ایرانی را کوتاه‌تر می‌کند و همچنین فضایی را برای مبادلات مالی غیر شفاف و غیر مستقیم فراهم می‌کند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری