football360 logo

معادله ۶ مجهولی در انتهای جدول لالیگا؛ رقابت جنون‌آمیز شش‌جانبه برای بقا

14 خرداد 1402 ساعت 15:415 نظر
امشب از ساعت ۲۲:۳۰ رقابت داغ ۶ تیم لالیگا برای فرار از سقوط آغاز می‌شود.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، تکلیف آخرین تیم سقوط کننده از سطح اول لالیگا امشب با برگزاری هفته سی و هشتم مشخص می‌شود، در حالی که با وجود قطعی شدن سقوط اسپانیول و الچه، همچنان ۶ تیم خطر سقوط را احساس می‌کنند‌

در انتهای جدول رده‌بندی، تنها ۲ امتیاز تیم‌های کادیس، ختافه، والنسیا، آلمریا، سلتاویگو و رئال وایادولید را از یکدیگر جدا می‌کند و شرایط به گونه‌ای است که اتفاقات نامحتمل می‌تواند هر یک از این تیم‌ها از جمله کادیس رده سیزدهمی را به منطقه سقوط بکشاند. با وجود معادلات گیج‌کننده‌ای که احتمال سقوط هر تیم با توجه به نتایج همزمان را بررسی می‌کند، فرمول بقا برای هریک از تیم‌ها ساده و سرراست است؛ برنده شو و زنده بمان. 

۱۳- کادیز ۴۱ امتیاز

۱۴- ختافه ۴۱ امتیاز

۱۵- والنسیا ۴۱ امتیاز

۱۶- آلمریا ۴۰ امتیاز

۱۷- سلتا ۴۰ امتیاز

۱۸- وایادولید ۳۹ امتیاز 

مطابق قوانین لالیگای اسپانیا در صورت برابری امتیازات، نتایج بازی‌های رودرروی تیم‌ها ملاک محاسبه خواهد بود و در صورتی که بیش از ۲ تیم هم امتیاز باشند، امتیازات و تفاضل گل مسابقات رودرروی این تیم‌ها با یکدیگر به ترتیب، رده تیم‌ها را مشخص می‌کند. پیروزی یا حداقل کسب امتیاز وایادولید مقابل ختافه در حساس‌ترین مسابقه امروز لیگ اسپانیا، می‌تواند منجر به هم‌امتیاز شدن چند تیم در نزدیکی منطقه سقوط شود؛ حتی ممکن است ساعت ۰۰:۳۰ بامداد فردا شب و همزمان با پایان بازی‌های همزمان تیم‌های انتهای جدولی، ۵ تیم ۴۱ امتیازی داشته باشیم! در ۱۱ سال گذشته و بعد از ویارئال در فصل ۱۲-۲۰۱۱ هیچ وقت تیمی با حداقل ۴۱ امتیاز سقوط نکرده اما این اتفاق در دوران ۲۰ تیمی لالیگا ۹ بار رخ داده. روی کاغذ احتمالات بی‌شماری وجود دارد، اما ممکن است آخر کار اوضاع آن قدر هم پیچیده از آب در نیاید. شکست وایادولید مقابل ختافه، خیال همه تیم‌ها را راحت خواهد کرد. 

شاگردان پائولو پزولانوی اروگوئه‌ای در رئال وایادولید هفته آخر را در رده هجدهم و منطقه سقوط آغاز می‌کنند؛ در حالی که تنها یک امتیاز بین آنها و آلمریا و سلتاویگو فاصله انداخته. آلمریا هفته گذشته با وجود ارائه یک بازی برتر در ورزشگاه پاور هورس موفق به شکست وایادولید و اتمام غائله نشد. با این حال با توجه به بازی رودررو مقابل ختافه، سرنوشت بازیکنان وایادولید همچنان در دست خودشان است. مطابق پیش‌بینی آماری ابرکامپیوتر اوپتا، طبق فرم پیشین تیم‌ها و احتمال رقم خوردن نتایج گوناگون، وایادولید به احتمال ۴۴.۴ درصد تیم سقوط‌کننده خواهد بود و سلتا با ۳۰.۵ درصد و آلمریا با ۱۵ درصد شانس‌های بعدی سقوط هستند.همچنین سقوط ختافه ۷ درصد و سقوط هر یک از ۲ تیم والنسیا و کادیز ۱.۵ درصد احتمال خواهد داشت. 

خفاش‌های مستایا کمترین احتمال سقوط را یدک می‌کشند اما حتی در صورت باقی ماندن در سطح اول نیز نمی‌توان از افول غم‌انگیز والنسیا گذشت. اگر آنها در رده‌ای پایین‌تر از سیزدهم کار را به اتمام برسانند، بدترین عملکرد ۳۵ سال اخیر باشگاه به ثبت خواهد رسید؛ بعد از رده چهاردهم در انتهای فصل ۸۸-۱۹۸۷ که نخستین فصل تیم بعد از صعود از سگوندا بود. با این حال تساوی خانگی دراماتیک هفته گذشته مقابل اسپانیول که با گل‌ ساموئل دیاس لینوی برزیلی در دقیقه ۹۳ به دست آمد، ضمن ناامید کردن امید اندک آبی و سفیدها، عملاً بقای والنسیا در سطح اول را قطعی کرد. 

سلتاویگو بعد از وایادولید دومین گزینه اصلی سقوط است و گالیسی‌ها امشب میزبان تیم قهرمان، بارسلونا خواهند بود. آنها با فرم خوبی به استقبال هفته پایانی نمی‌آیند و هیچ یک از ۶ مسابقه اخیر این تیم در لیگ با پیروزی به اتمام نرسیده و ۵ شکست نصیب شاگردان کارلوس کاروالیال شده. آلمریا به مصاف تیم از پیش سقوط کرده اسپانیول می‌رود و خیال راحت کاتالان‌ها ممکن است به ضرر آلمریا تمام شود. اسپانیول ۲ بازیکن با آمار گل دورقمی دارد؛ خوسلو (۱۵) و مارتین برایت‌ویت (۱۰) و آلمریا رکورد مشترک کمترین کلین شیت در رقابت‌های این فصل لالیگا (۴). کادیس به مصاف تیم انتهای جدولی الچه می‌رود؛ در حالی که نتایج الچه بعد از قطعیت یافتن سقوط به سطح دوم بهتر شده و آنها در هیچ یک از ۴ مسابقه اخیر لیگ شکست نخورده‌اند. بدون شک حساس‌ترین مسابقه امروز دیدار رودرروی وایادولید مقابل ختافه خواهد بود. پیش افتادن وایادولید در این مسابقه خانگی تنور رقابت را داغ می‌کند و احتمالاً تا دقیقه ۹۰، انتهای جدول بارها تغییر خواهد کرد. لوس آزولونس تاکنون در خانه وایادولید به پیروزی دست نیافته‌اند و مسابقه رفت را هم در خانه و در روز ۲ گله شدن سرخیو لئو با نتیجه ۳ بر ۲ واگذار کردند. 

در صورتی که چند تیم با امتیاز برابر در نزدیکی منطقه سقوط کار را به اتمام برسانند، تنها نتایج بازی‌های رودرروی همان تیم‌ها با یکدیگر ملاک عمل خواهد بود و اگر ۵ تیم با ۴۱ امتیاز لیگ را به اتمام برسانند، سلتاویگو، به دلیل کسب تنها ۵ امتیاز از ۸ مسابقه مقابل آلمریا، کادیس، ختافه و والنسیا تیم سقوط کننده خواهد بود. در صورتی که وایادولید با ختافه مساوی کند، با امتیازات فعلی آلمریا و سلتا برابر خواهد شد. در حالی که در بازی‌های رودررو مقابل آلمریا پیروز شده اما در مقابل سلتا، به دلیل تفاضل گل شکست می‌خورد؛ به عبارت بهتر شکست سلتا مقابل بارسلونا، تساوی وایادولید را برای بقا در لیگ ناکافی می‌کند؛ مگر اینکه آلمریا هم در مسابقه امشب شکست بخورد! 

۲۲:۳۰ وایادولید - ختافه

۲۲:۳۰ سلتا ویگو - بارسا

۲۲:۳۰ اسپانیول - آلمریا

۲۲:۳۰ الچه - کادیز

۲۲:۳۰ بتیس - والنسیا 

پیروزی ختافه مقابل وایادولید پایان تمام معادلات خواهد بود و سقوط آلبی‌ویولتا را قطعی می‌کند. رئال وایادولید در صورتی در سطح اول باقی می‌ماند که یا ختافه را شکست دهد و یا با وجود تساوی، آلمریا در مسابقه همزمان شکست بخورد. تساوی ختافه می‌تواند در صورت شکست آلمریا منجر به سقوط این تیم و در صورت شکست همزمان سلتا و آلمریا منجر به سقوط سلتاویگو شود. در صورت پیروزی وایادولید اما جدول شکل جدیدی به خود می‌گیرد و احتمالات زیر برای بقای تیم‌ها پیش خواهد آمد؛

در این صورت سلتا در صورت شکست مقابل بارسلونا مسلماً حذف خواهد شد. همچنین، تساوی مقابل بلوگرانا اگر منجر به هم امتیاز شدن سلتا با هر تیمی جز کادیس شود، این تیم ‌را با وجود ۴۱ امتیاز به سطح دوم خواهند فرستاد. این البته حالتی است که در صورت شکست نخوردن آلمریا در مسابقه همزمان پیش می‌آید. شکست آلمریا و تساوی سلتا منجر به سقوط بی حرف و حدیث آندلسی‌ها خواهد شد. 

کادیس که هم‌اکنون در رده سیزدهم جدول قرار دارد، تنها در صورتی به سقوط دچار می‌شود که در مسابقه امروز مقابل الچه ته جدولی شکست بخورد و در مسابقات همزمان، هر ۴ تیم وایادولید، سلتا، آلمریا و والنسیا پیروز شوند. 

والنسیا در صورتی سقوط می‌کند که به همراه کادیس در مسابقه امشب شکست بخورد و در مسابقات همزمان، سلتا و وایادولید پیروز شوند و آلمریا نبازد. در این صورت ۳ یا ۴ تیم ۴۱ امتیازی در جدول حضور خواهند داشت که والنسیا به دلیل عملکرد بدتر در مسابقات رودررو در رده هجدهم قرار می‌گیرد. 

ختافه در صورتی سقوط خواهد کرد که پس از شکست مقابل وایادولید، به دلیل پیروزی سلتا در مسابقه همزمان، در نزدیکی منطقه سقوط با آلمریا و یکی از ۲ تیم والنسیا یا کادیس هم‌امتیاز شود. همچنین پیروزی همزمان وایادولید، سلتا، آلمریا، والنسیا و کادیس حکم به سقوط تیم رده چهاردهمی ختافه خواهد داد‌.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری