football360 logo

شکست پاریس در واپسین مسابقه فصل؛ وداع غم‌انگیز با فوق ستاره

14 خرداد 1402 ساعت 11:3816 نظر
پاریس در آخرین مسابقه لیگ مقابل کلرمون شکست خورد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، هفته پایانی رقابت‌های لیگ یک فرانسه دیشب با برگزاری هر ۱۰ مسابقه به شکل همزمان به اتمام رسید که طی آن تیم از پیش قهرمان شده پاری‌سن ژرمن با شکست مقابل کلرمون فوت فصل را به اتمام رساند.

بازی خداحافظی لیونل مسی و سرخیو راموس با گلزنی کاپیتان سابق رئال مادرید و پنالتی امباپه آغاز شد اما شاگردان پاسکال گاستین به مسابقه برگشتند و در نهایت با وجود اینکه گرژون کیی یک پنالتی را هم از دست داد، با گلزنی خود او در نیمه دوم به برتری ۳ بر ۲ دست یافتند تا پاریسی‌ها فصل نه چندان پرفروغ خود را با تحمل هفتمین شکست فصل و دریافت ۴۰ گل به اتمام برسانند. این شکست باعث شد شاگردان فرانک ازه در لانس با کسب برتری ۳ بر یک مقابل اوسر، فصل را در فاصله یک امتیازی پاری‌سن ژرمن به اتمام برسانند. جز پاری‌سن ژرمن و لانس که سهمیه مستقیم صعود به دور گروهی رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا را به دست آوردند، مارسی با وجود شکست در هر ۳ مسابقه انتهای فصل به دور مقدماتی این رقابت‌ها راه یافت. شاگردان برونو گنزیو در رن به لطف ۲ گل بنجامن بوریژو در واپسین مسابقه فصل مقابل برست، سهمیه رقابت‌های لیگ اروپا را از آن خود کردند و لیل، قهرمان فصل ۲۱-۲۰۲۰ فوتبال فرانسه در نهایت به رده پنجم و سهمیه لیگ کنفرانس اروپا بسنده کرد. 

بدرقه کم‌شکوه اسطوره 

در حالی که گالتیه و باشگاه پاری‌سن ژرمن پیش از این از خروج لیونل مسی خبر داده‌ بودند، هواداران فرانسوی در ابتدای مسابقه دیشب هم نام فوق ستاره آرژانتینی را هو کردند. بعضی از رسانه‌ها حضور قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ در شبه جزیره عربی و پوشیدن لباس آبی رنگ الهلال را قطعی می‌دانند اما در صورت حل شدن مشکلات مالی بارسلونا، امید اندکی برای ژاوی ارناندس باقی خواهد ماند که اسطوره را به خانه برگردانند. لیونل مسی فصل نارضایتی هواداران را با ۱۶ پاس گل به اتمام رساند؛ بیشتر از هر بازیکن دیگر در لیگ فرانسه و برابر با کوین دی بروینه در لیگ برتر. شکست دیشب همچنین آخرین مسابقه سرخیو راموس با پیراهن پاریس هم بود که درست مانند مسی موفق به ۲ بار بردن جام قهرمانی لیگ شد، اما موفق به بردن دل هواداران، نه. کریستوف گالتیه که با وجود ناکامی در تورنمنت‌های حذفی و لیگ قهرمانان اروپا پاریس را به قهرمانی رکوردشکن یازدهم در فوتبال فرانسه رساند هم ممکن است آخرین مسابقه‌اش روی نیمکت غول فرانسوی را پشت سر گذاشته باشد. 

مسابقه دیشب هفتاد و پنجمین باری بود که لیونل مسی پیراهن پاری‌سن ژرمن را به تن می‌کرد؛ دوران حضور او در پایتخت فرانسه با تأثیرگذاری مستقیم روی ۶۶ گل (۳۲ گل و ۳۴ پاس گل) به اتمام رسید. از آغاز به کار مسی در پاریس در آگوست ۲۰۲۱ به بعد، تنها کیلین امباپه (۱۰۷) روی گل‌های بیشتری اثر مستقیم گذاشته. 

همان همیشگی 

قصه تکراری پاری‌سن ژرمن حتی در حضور لیونل مسی، ۷ بار برنده توپ طلای فوتبال جهان هم تکرار شد؛ قهرمانی در لیگ داخلی، ناکامی در جام حذفی و حتی نزدیک نشدن به قهرمانی قاره‌ای. امباپه البته نسبت به مسی شب شیرین‌تری را پشت سر گذاشت؛ هرچند آینده حضور او در باشگاه چندان مطمئن و مشخص نیست. گلزنی در مسابقه دیشب، امباپه را به رکورد ۲۹ گل در رقابت‌های این فصل لیگ یک فرانسه رساند. این پنجمین سال متوالی است که مهاجم ملی‌پوش فرانسوی عنوان برترین گلزن لیگ را از آن خود می‌کند. (هرچند این عنوان در انتهای فصل ۲۰-۲۰۱۹ به طور مشترک با ویسام بن یدر به دست آمد). این پنجمین باری است که یک بازیکن موفق به ۵ آقای گلی متوالی در یکی از ۵ لیگ معتبر اروپایی می‌شود؛ این اتفاق در لیگ یک فرانسه تنها یک بار توسط ژان پیر پاپن در حد فاصل ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ رخ داده‌ بود و لیونل مسی (۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱) و روبرت لواندوفسکی (۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲) به ترتیب در بارسلونا و بایرن مونیخ موفق به ثبت چنین رکورد خارق‌العاده‌ای شده بودند. پاری‌سن ژرمن در مسابقات خانگی این فصل لیگ یک فرانسه ۲۵ گل دریافت کرد که حتی پیش از حضور مالک متمول قطری و در ۳۹ سال گذشته بی‌سابقه بود. 

تا پیش از مسابقه دیشب، دروازه‌بان کلرمون با جلوگیری از ۹.۹ گل مورد انتظار از شوت‌های رقیبان، بهترین عملکرد یک دروازه‌بان در لیگ فرانسه را به ثبت رسانده بود و دیشب هم با واکنش‌های متوالی از جمله یک مهار دیدنی مقابل لیونل مسی، کار عالی خود در این فصل را تکمیل کرد تا مهاجم آرژانتینی موفق به گلزنی در آخرین مسابقه خود در فوتبال فرانسه نشود. از ابتدای آوریل به بعد، کلرمون در ۱۰ مسابقه لیگ ۲۵ امتیاز کسب کرده که رتبه اول لیگ محسوب می‌شود. پاریس با ۱۹ امتیاز در این مقطع رده پنجم را در اختیار دارد. کلرمون دومین فصل حضور در سطح اول را با ۵۹ امتیاز به پایان رساند که بین تیم‌های تازه صعود کرده ۳۵ فصل اخیر لیگ یک بی‌سابقه بوده. 


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری