football360 logo

پرافتخارترین تیم‌های انگلیسی تاریخ اروپا؛ منچستر سیتی در رده دهم

۱۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۱26 نظر
قهرمانی احتمالی مقابل اینتر، دومین جام اروپایی تاریخ منچسترسیتی خواهد بود.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، منچسترسیتی در آستانه کسب دهمین سه‌گانه تاریخ فوتبال جهان و چسبیدن به آسمان تاریخ فوتبال اروپا قرار دارد.

شاگردان گواردیولا با وجود اینکه  طی سالیان اخیر اکثر جام‌های داخلی را درو کرده‌اند و نمونه جدیدی از تک‌قطبی محض فوتبالی را در لیگ همیشه پررقابت انگلیس رقم زده‌اند، تاکنون هرگز موفق به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا نشده‌اند. جای خالی قهرمانی قاره‌ای در دوره حضور مالکان اماراتی می‌تواند فردا شب با برتری مقابل اینتر در فینال استانبول پر شود اما این نخستین قهرمانی اروپایی تاریخ سیتیزن‌ها نخواهد بود. طرف آبی شهر منچستر در انتهای فصل ۷۰-۱۹۶۹ به قهرمانی جام برندگان جام یوفا دست یافت و پس از آن بیش از نیم قرن در لمس یک جام اروپایی ناکام ماند. 

امسال اما این فرصت وجود دارد که منچسترسیتی بعد از لیورپول، چلسی و منچستر یونایتد به چهارمین تیم انگلیسی برنده لیگ قهرمانان اروپا در هزاره جدید تبدیل شود. روی کاغذ گواردیولا و تیمش بخت اصلی قهرمانی این رقابت‌ها به شمار می‌روند اما معجزه اینزاگی در تورنمنت‌های حذفی می‌تواند گریبانگیر سرمربی کاتالان شود. پپ قبل از اینکه خبرنگاران این بحث را پیش بکشند، قول داد این بار بیش از اندازه فکر نخواهد کرد و با نقشه‌های عجیب شانس قهرمانی تیمش را به خطر نمی‌اندازد. پیروزی مقابل نراتزوری گرچه سه گانه تاریخی منچستر سیتی را به عنوان دومین تیم انگلیسی برنده این عنوان تکمیل می‌کند اما همچنان ۵ تیم انگلیسی پرافتخارتر نسبت به سیتیزن‌ها در تورنمنت‌های اروپایی وجود خواهد داشت. تاکنون ۱۳ تیم انگلیسی موفق به قهرمانی اروپایی شده‌اند که مجموع افتخارات آن‌ها به ۴۵ جام می‌‌رسد. 

لیورپول، ۱۳ قهرمانی اروپایی 

سرخ‌های مرسی‌ساید با اختلاف زیاد، پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال انگلیس در تورنمنت‌های اروپایی به شمار می‌روند. قبل از این که لیورپول نخستین جام قاره‌ایش را جشن بگیرد، تیم‌های منچسترسیتی، وستهام، تاتنهام، نیوکاسل، لیدزیونایتد، منچستریونایتد، چلسی و حتی آرسنال، سابقه قهرمانی قاره‌ای داشتند اما از زمان فتح جام یوفای ۱۹۷۳ تا کنون، در عرض ۵۰ سال لک‌لک‌های بندرنشین به ۱۳ جام اروپایی دست پیدا کرده‌اند. قهرمانی جام یوفا با برتری مجموع ۳ بر ۲ مقابل بورسیا مونشن گلادباخ در مسابقه فینال، پایان دوران بازیکن اسطوره‌ای سرخ‌ها، بیل شنکلی بود اما در عین حال آغازگر سلطه لیورپول در تورنمنت‌های اروپایی شد. آنها سال بعد زیر نظر باب پیزلی مجدداً فاتح جام یوفا شدند و سپس، بلافاصله ۲ قهرمانی متوالی جام باشگاه‌های اروپا را جشن گرفتند. پیزلی در سال ۱۹۸۱ با فتح مجدد این رقابت‌ها به نخستین سرمربی برنده لیگ قهرمانان اروپا در ۳ فصل مختلف تبدیل شد؛ رکوردی که تاکنون تنها کارلتو (۴) و زیدان (۳) به آن دست پیدا کرده‌اند. لیورپول در حال حاضر ۶ قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا یا لیگ قهرمانان اروپا را در کارنامه دارد؛ بیشتر از هر باشگاه انگلیسی دیگر. علاوه بر آن جام قهرمانی یوفا ۳ بار و سوپرجام اروپا ۴ بار به آنفیلد آورده شده. 

چلسی، ۸ قهرمانی اروپایی 

شیرهای لندن بعد از حضور رومن آبراموویچ در سال ۲۰۰۳ به ۲ قهرمانی دراماتیک، به یادماندنی و تا حدودی مشابه در لیگ قهرمانان اروپا و ۳ قهرمانی در دیگر تورنمنت‌های یوفا دست یافتند که مجموع جام‌های قاره‌ای آبی‌ها را به عدد ۸ رساند. نخستین قهرمانی اروپایی چلسی به جام برندگان جام ۱۹۷۱ برمی‌گردد که با برتری ۲ بر یک در بازی تکراری مقابل رئال مادرید به دست آمد؛ افتخاری که ۲۷ سال بعد با گلزنی جانفرانکو زولا، کاپیتان اسطوره‌ای لندنی‌ها مقابل اشتوتگارت در فینال جام برندگان جام ۱۹۹۸ تکرار شد. پول‌پاشی‌های الیگارش حالا تحریم‌شده روس با وجود موفقیت‌های داخلی تا سال ۲۰۱۲ منجر به قهرمانی اروپا نشد و چلسی در عین ناباوری در فصلی که اصلاً شباهتی به قهرمان اروپا نداشت، با وجود کسب رده پنجم لیگ با برتری‌های غافلگیرکننده مقابل ناپولی، بارسلونا و بایرن مونیخ در آلیانز آرنا جشن قهرمانی گرفت. سال بعد دی‌متئو اخراج شد و چلسی به قهرمانی لیگ اروپا رسید. ۲ سال پیش زیر نظر توخل، قهرمانی مجدد در لیگ قهرمانان اروپا با غلبه بر رئال مادرید و منچسترسیتی در فینال پورتو رقم خورد و چند ماه بعد چلسی سوپرجام اروپا را به عنوان هشتمین قهرمانی قاره‌ای به خانه برد. 

منچستر یونایتد، ۶ قهرمانی اروپایی 

شیاطین سرخ نخستین تیم انگلیسی بودند که با غلبه ۴ بر یک مقابل بنفیکا قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا را جشن گرفتند. اتفاقی که در فینال سال ۱۹۸۶ رخ داد و منچستر یونایتد برای قهرمانی مجدد در لیگ قهرمانان اروپا ۳۱ سال تمام صبر کرد اما اتفاقی که در نوکمپ رخ داد، ارزش صبر کردن داشت. تدی شرینگام و اولگنار سولسشر، تعویض‌های طلایی الکس فرگوسن با ۲ گل دیرهنگام خود شکست مقابل بایرن مونیخ را به پیروزی عوض کردند تا یونایتد به نخستین (و حداقل تا فرداشب، تنها) تیم انگلیسی برنده سه‌گانه اروپایی تبدیل شود. تا قبل از قهرمانی ۱۹۹۹، یونایتد فتح جام برندگان جام و سوپرجام اروپای سال ۱۹۹۱ را نیز جشن گرفته‌ بود. فرگوسن با شکست چلسی در ضربات پنالتی فینال فصل ۰۸-۲۰۰۷ لیگ قهرمانان اروپا بار دیگر به قله فوتبال اروپا رسید اما این آخرین قهرمانی قاره‌ای آنها تا قبل از لیگ اروپای ۲۰۱۷ بود که ژوزه مورینیو برایشان رقم زد. 

تاتنهام و ناتینگام ۳ قهرمانی 

در حد فاصل ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴، از ۸ قهرمان جام باشگاه‌های اروپا، ۷ مورد انگلیسی بودند. ناتینگام فارست در دوره طلایی سلطه تیم‌های انگلیسی، نقش خود را به خوبی ایفا کرد و در لابه‌لای قهرمانی‌های شنکلی با لیورپول قهرمان جام باشگاه‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ شد. در بین این ۲ قهرمانی، سوپر جام اروپا به ناتینگامی‌ها رسید تا آنها در کنار تاتنهام، چهارمین تیم پرافتخار انگلیس در تورنمنت‌های اروپایی باشند. اسپرز در نخستین دوره برگزاری جام یوفا در سال ۱۹۷۲ و همین‌طور در سال ۱۹۸۴ به قهرمانی رسید اما نخستین فتح قاره‌ای خروس‌ها به جام برندگان جام ۱۹۶۳ برمی‌گشت. 

آرسنال ۲ قهرمانی اروپایی

همشهری و رقیب سنتی اسپرز، آرسنال با این که به عنوان نمونه بارز ناکامی اروپایی از آن یاد می‌شود تا تاکنون سابقه ۲ قهرمانی قاره‌ای داشته. شاگردان جورج گراهام در فینال سال ۱۹۹۴ جام برندگان جام یوفا با برتری یک بر صفر مقابل پارما به قهرمانی رسیدند و این جام را به نخستین افتخار قاره‌ای‌شان، جام بین شهرهای یوفا در سال ۱۹۷۰، اضافه کردند. جز آرسنال، استون ویلا، لیدز یونایتد و وستهام هم سابقه ۲ قهرمانی اروپایی را دارند که قهرمانی دوم چکش‌ها ۲ روز پیش با غلبه بر فیورنتینا در فینال لیگ کنفرانس اروپا به دست آمد. همچنین علاوه بر منچسترسیتی، تیم‌های نیوکاسل، ایپسویچ و اورتون  سابقه یک قهرمانی اروپایی در کارنامه خودشان می بینند.



نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری