football360 logo

عجیب اما واقعی؛ افغانستان با تیم دوم مقابل ایران!

22 خرداد 1402 ساعت 14:30193 نظر
ستاره‌های اصلی و بازیکنان اسم‌ورسم‌دار تیم ملی افغانستان امکان حضور در اردوی این تیم برای شرکت در مسابقات کافا را به دست نیاورده‌اند.

به گزارش فوتبال 360، تیم ملی فوتبال ایران اولین بازی خود در تورنمنت کافا را باید فردا (سه‌شنبه) از ساعت 18:30 به وقت تهران در بیشککِ قرقیزستان با تیم ملی افغانستان برگزار کند. شاگردان امیر قلعه‌نویی پس از دیدار برابر روسیه و کنیا در فروردین‌ماه، حالا در این جام باید شرکت داشته باشند و نخستین پیکارشان برابر تیم رده 155 رنکینگ فیفا خواهد بود! تیمی که در این گزارش متوجه می‌شوید که تیم اصلی افغانستان نیست.

سومین پیکار ایران و افغانستان بعد از 74 سال

ایران و افغانستان برای سومین‌بار در طول تاریخ باید به مصاف یکدیگر بروند. اولین دیدار به میزبانی کابل در سال 1941 برگزار شد که مناسبت آن استقلالِ افغانستان و همچنین اولین بازی این کشور بود که با نتیجه مساوی بدون گل خاتمه یافت(روایتی دیگر درباره این بازی وجود دارد که افغانستان با یک گل در این مسابقه به برتری دست یافت). هشت سال بعد ملی‌پوشان در ورزشگاه امجدیه و در دیداری دوستانه موفق شدند همسایه خود را با 4 گل شکست دهند. حالا پس از 74 سال این دو تیم باید بار دیگر به مصاف یکدیگر بروند. رقابتی که در قالب یک تورنمنت و در کشوری ثالث به انجام خواهد رسید.

دومین آزمون سرمربی کویتی مقابل قلعه‌نویی؛ از روی سکوها

هدایت تیم ملی افغانستان بر عهده  عبدالله المُطَیری کویتی است. این سرمربی 41 ساله به تازگی سکان‌دار این تیم شده است و اولین آزمونش در دیدار اول تورنمنت کافا مقابل قرقیزستان بود. جایی که او و شاگردانش با گل دقیقه (7+90) ارنست باتیرکانوف به تیم میزبان باختند و زمین بازی را به نشانه اعتراض به داوری ترک کردند تا کمی زودتر از موعد مقرر داور در سوت خود بدمد. مطیری پیش از این هدایت تیم‌های زیر 16 و 17 سال قرقیزستان، تیم دوم الشحانیه قطر و تیم ملی نپال را به عهده داشته است. او به خاطر اخراج در بازی قبلی امکان حضور روی نیمکت تیمش برای دیدار پیش رو مقابل ایران را ندارد.

تیم ملی اصلی افغانستان به کافا نیامده است‎!

نکته عجیب ماجرا اما این است که افغانستان با تیم دوم خود به تورنمنت کافا آمده است! لیست آن‌ها نسبت به دیدارهایی که در انتخابی جام ملت‌های آسیا در سال 2022 برگزار کردند، تغییرات بسیار زیادی داشته و 19 بازیکن این تیم که تقریبا همگی لژیونر بودند و در آن مسابقات به میدان رفتند، این بار جایی در لیست نهایی ندارند. لژیونرهایی از دانمارک، آلمان، کانادا، هند، انگلیس، قبرس، سوئد، کامبوج، هلند، استرالیا و لهستان که در میان‌شان نام‌هایی چون اسلام امیری با 65 بازی ملی، فیصل شایسته، بازیکن اسبق پیکان و زننده بیش‌ترین گل ملی تاریخ افغانستان و زبیر امیری به چشم می‌خورد. دلیل اصلی دعوت نشدن این ستاره‌ها، اختلافی است که طالبان با دیدگاه آن‌ها دارد و به عبارتی بازیکنان حاضر در قرقیزستان، طرفدار حکومت طالبان هستند و برای دعوت از فیلترهای خاصی عبور کرده‌اند.

5 بازیکن افغانستان، تیم ندارند

با وجود نبودن بازیکنان اصلی تیم ملی افغانستان در این مسابقات، بازهم نام چند لژیونر در لیست سرمربی کویتی این تیم به چشم می‌خورد اما کفه ترازو به سمت نفرات داخلی سنگینی می‌کند. همواره در سالیان اخیر بازیکنان لژیونر سهم بیش‌تری در ترکیب تیم ملی افغانستان داشته‌اند اما در دیدار برابر قرقیزستان شاهد حضور هفت بازیکن از تیم‌های داخلی در ترکیب اصلی بودیم. جالب است که پنج بازیکن از نفرات حاضر در لیست افغانستان، تیم ندارند.

لژیونرهای عجیب شیرهای خراسان

بازیکنان لژیونر تیم ملی افغانستان که می‌توانند مقابل ایران به میدان بروند، این نفرات هستند: باسط مشتاق (اکسلسیو ماس‌لوئیس از لیگ سطح سوم هلند)، محمد سلطانی (برنکومر از دسته پنجم آلمان)، فرشاد نور (به تازگی با یک تیم سنگاپوری قرارداد بسته است)، نیما شیرزاد (زاماکس سوئیس از دسته دوم)، تاوفی اسکندری (تورشاون جزایر فارو)، امرالدین شریفی (فورتیس بنگلادش)، امید موسوی(آچیروناس قبرس از دسته دوم)، مصور احدی (اِچ‌آی‌اِف‌کِی فنلاند از دسته دوم).

در لیست کنونی فرشاد نور با 22 بازی ملی، پرسابقه‌ترین بازیکن تیم ملی افغانستان محسوب می‌شود و 16 بازیکن از 24 بازیکن دعوت شده پیش از این این تورنمنت اصلا برای تیم ملی‌شان بازی نکرده بودند. مورد جالب توجه درباره فرشاد نور این است که او هنوز خودش را به بیشکک نرسانده و در بازی برابر میزبان هم حاضر نبود و با این وضعیت احتمال حضورش در بازی مقابل تیم تحت هدایت امیر قلعه‌نویی بسیار پایین است.

حریف ایران و یک سال بدون برد

آخرین پیروزی افغانستان در ماه مارس سال 2022 رقم خورد. آن‌ها موفق شدند در دیداری دوستانه تیم زیر 23 سال کویت را شکست دهند و پس از آن 6 باخت و یک تساوی در دیدارهای مختلف عایدشان شد. حالا آن‌ها باید مقابل ستارگان تیم ملی فوتبال ایران به میدان بروند. امیر قلعه‌نویی بر خلاف تیم افغانستان، تیم اصلی خود را به قرقیزستان آورده است و فردا (سه‌شنبه) شاهد پیکار تیم اصلی ایران با تیم دوم یا حتی سوم افغانستان خواهیم بود! این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پیش از این منتقدان بر این باور بودند که تیم‌هایی چون افغانستان و قرقیزستان رقبای خوبی برای ایران در فاصله چند ماه تا آغاز جام ملت‌ها نیستند اما اکنون مشخص شده که این تیم افغانستان، اصلا تیم اصلی افغانستان نیست و ستاره‌های این تیم امکان حضور در این مسابقات را پیدا نکرده‌اند و ما قرار است به مصاف تیمی برویم که چند بازیکنش حدود هفت سال پیش توسط سرمربی آلمانی وقت به دلیل وضعیت فیزیکی و فنی ضعیف، از تیم کنار گذاشته شده بودند!

*نوید استادرحیمی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری