football360 logo
360-club
360-club-icon

ادامه ابهامات درباره محرومیت سنگین کامرانی‌فر؛ احکام دیگری در راه است؟

۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۵9 نظر
دو بازی دوستانه ایران در اتریش حالا یک جنجال مهم به پا کرده است.

به گزارش فوتبال 360، حسن کامرانی‌فر، دبیرکل پیشین فدراسیون فوتبال با حکم کمیته اخلاق به مدت 3 سال از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم شد. کامرانی‌فر در ارتباط با قرارداد بازی‌های دوستانه تیم ملی محروه شده‌است. تسنیم در این باره نوشت: «مدتی پیش در کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال پرونده‌ای درباره برگزاری دیدارهای دوستانه تیم ملی و نحوه انعقاد قرارداد و امضای اسناد توسط دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال باز شده بود. این کمیته در نهایت با بررسی پرونده در حکمی در مورخه 17 تیر ماه سال جاری، حسن کامرانی‌فر را به‌مدت 3 سال از هرگونه فعالیت در فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی محروم کرد».

این کمک داور ساعتی بعد از رسانه‌ای شدن خبر محرومیتش در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا درباره علت محرومیت خود توضیح داد: «به علت عقد دو قرارداد بازی دوستانه خوب با سنگال و اروگوئه محروم شدم. بعد از یک‌سال به این نتیجه رسیدند. ضمنا رای بدوی است و منتظر رای کمیته استیناف هستم و دفاعیات خود را ارائه کردم. هیچ تخلفی صورت نگرفته است. قرارداد در زمان ما امضا شد و اما اجرای آن با تیم جدید فدراسیون فوتبال بود. در این‌باره هیچ پولی دریافت نشده و اتهام من این بود که چرا من این قراردادها را امضا کردم. قراردادهای بین‌المللی توسط دبیرکل امضا می‌شود».

کامرانی‌فر در واکنش به اینکه علت اصلی اتهامات او چیست، گفت: «این‌ها موضوعات دیگر است. خودم هم متوجه نشدم. من در دو، سه جلسه شرکت کردم اما خودم هم نمی‌دانم علتش چیست. احتمالا این موضوعات به شب انتخابات برگردد. البته فکر نمی‌کنم که تسویه‌حساب باشد. کمیته اخلاق به این نتیجه رسیدند که تخلف بوده و منتظر رای کمیته استیناف هستم. دفاعیات ما در جلسات آخر قبول نکردند. علت این محرومیت عقد قرارداد بازی با سنگال و اروگوئه بوده است. هیچ مسئله مالی نبود. فقط بحث قرارداد این دو بازی بود».

ابهام در مسائل مالی

دلیل این حکم سنگین واقعا چه بوده است؟ در گزارش روزنامه اعتماد درباره این پرونده به نکات جدیدی اشاره شده است. « قرارداد مذکور در زمان سرپرستی میرشاد ماجدی به امضا رسید و در زمان ریاست مهدی تاج عملیاتی شد. طبق اطلاعات به‌دست آمده رقم قرارداد چند صد هزار یورو بوده است. امضای این قرارداد توسط حسن کامرانی‌فر در شرایطی است که طبق قانون، دبیرکل فدراسیون فوتبال فقط تعهدات مالی تا سقف 150 میلیون تومان را می‌تواند شخصا امضا کند و برای ارقام بالاتر یا باید از رئیس یا سرپرست اجازه داشته باشد یا مصوبه هیئت رئیسه را بگیرد. طبق اطلاعات به دست آمده در اردوی اتریش دو، سه نفر از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به اضافه دبیر فدراسیون یعنی نبی حضور داشتند و گویا به نوعی پایشان در این پرونده گیر است.

یکی از ابهامات دیگر پرونده مربوط می‌شود به ابهام در نوع بستن قرارداد، نوع برگزاری فراخوان، ارتباط با ایجنت‌ها، مکانیسم انتخاب شرکت طرف قرارداد و اینکه چه کسانی منتفع شدند. همین مسائل باعث ورود کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال شده است و حتی طبق شنیده‌ها پای قوه قضائیه و سازمان بازرسی را هم به موضوع باز کرده است. این در حالی است که فدراسیون همین حالا بابت آن 20 هزار دلاری که اعضای هیئت رئیسه بابت حضور تیم ملی در جام جهانی پاداش گرفتند و ابهام در مساله حواله ماشین‌ها با واکنش منفی افکار عمومی روبروست. حالا مطرح شدن یک پرونده کلان چند ده میلیاردی آن هم در شرایط اقتصادی مملکت که می‌تواند قربانیان زیادی داشته باشد و اندک اعتبار باقی مانده فدراسیون را هم زیر سوال می‌برد». در همان زمان برگزاری اردوی اتریش هم شایعاتی درباره ریخت و پاش مالی در این اردو منتشر شده بود.

این پرونده باز است؟

طبق گزارش اعتماد این پرونده باز است و احتمال صدور احکام دیگری هم وجود دارد. سکوت فدراسیون و توضیح ندادن کمیته اخلاق هم ابهامات را بیشتر کرده است. حسن کامرانی‌فر کمک‌داور سابق فوتبال ایران که تجربه قضاوت در جام جهانی 2010 آفریقای‌جنوبی را هم در کارنامه خود دارد، در دوره ریاست شهاب‌الدین عزیزی‌خادم بر فدراسیون فوتبال، در نقش دبیرکل فدراسیون منصوب شد و جالب آنکه او یکی از چهره‌های تاثیرگذار در انجام فرآیند عزل عزیزی‌خادم بود. عزیزی‌خادم البته چندی پیش از او و چند عضو هیات رئیسه به دلیل روند برکناری‌اش شکایت کرد. بعد از عزل انجام شده، کامرانی‌فر کار خود را در فدراسیون فوتبال ادامه داد و در نقش دبیرکل کار خود را در دوره سرپرستی میرشاد ماجدی پیش برد.

دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال به دنبال آن بود تا برگزاری انتخابات جدید فدراسیون را هم لغو کند و تلاش زیادی را انجام داد اما تلاش‌های او به جایی نرسید و انتخابات برگزار و مهدی تاج به صندلی ریاست فدراسیون بازگشت. جالب آنکه در روز برگزاری مجمع، کامرانی‌فر ترجیح داد که در هنگام برگزاری انتخابات در جلسه حضور نداشته باشد و یک روز بعد از برگزاری انتخابات، از سمت خود در نقش دبیرکل فدراسیون فوتبال کنار کشید. مدتی بعد از استعفا از دبیرکلی فدراسیون فوتبال، او در فدراسیون جودو نقش گرفت اما فعلاً فعالیتی در عرصه مدیریت ورزش ندارد. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری