football360 logo

از پاریس تا الدحیل در یک سال؛ گالتیه به پرسپولیس رسید

۱۲ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۰114 نظر
سرمربی سابق پاریسن‌ژرمن قرار است برابر پرسپولیس، برای دهمین‌بار روی نیمکت الدحیل بنشیند.

به گزارش فوتبال 360، هفته ششم و پایانی دور گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از روز دوشنبه آغاز می‌شود و در یکی از حساس‌ترین دیدارها، پرسپولیس باید سه‌شنبه شب از ساعت 19:30 در ورزشگاه آزادی از تیم الدحیل قطر پذیرایی کند. جدالی که برای نماینده ایران حائز اهمیت است اما برای تیم قطری جنبه تشریفاتی دارد. سرخ‌پوشان تهرانی در بازی رفت با یک گل از سد حریف خود گذشتند. در آن دیدار هرنان کرسپوی آرژانتینی، سرمربی شوالیه‌های سرخ بود و حالا کریستوف گالتیه روی نیمکت الدحیل جلوس خواهد کرد.

پایان تلخ هرنان پس از باخت به پرسپولیس

مهاجم اسبق تیم ملی آرژانتین که فصل 2023-2022 را به بهترین شکل و با قهرمانی در هر سه جام به پایان رسانده بود، فصل جدید را پرنوسان آغاز کرد و شکست یک بر صفر برابر پرسپولیس در خانه، کار او و شاگردانش را برای صعود به دور یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا دشوار کرد و همین مساله کافی بود تا کرپسو بعد از 4 برد، 3 مساوی و 3 باخت در دیدارهای رسمی از کار برکنار شود و جای خود را به کرستوف گالتیه بدهد. ستاره اسبق تیم‌های چلسی، پارما، اینتر، میلان و ... اکنون سکان‌دار نیمکت العین امارات است.

کریستوف گالتیه را دقیق‌تر بشناسید

57 سال پیش در بندر مارسی به دنیا آمد. به عنوان مدافع برای تیم‌های مارسی، لیل، تولوز، آنژه، نیم، مارسی، مونتسا و لیائونینگ بازی کرد و اواخر دهه 90 بود که روی به مربیگری آورد. حدود یک‌دهه در قامت کمک‌مربی در تیم‌های مختلف کار کرد که بخش اعظمی از آن زیر نظر آلاین پرین در تیم‌هایی چون العین، پورتس‌موث، سوشو، لیون و سن‌اتین بود. کریستوف از سال 2009 به صورت رسمی وارد جرگه سرمربیان شد و سال‌های درخشانی را در فوتبال فرانسه به‌ثبت رساند.

او ابتدا سن‌اتین را از سقوط نجات داد و آن‌ها را در 7 فصل بعدی در بین 10 تیم برتر لیگ قرار داد که 4 بار آن منجر به کسب سهمیه اروپایی شد. البته اوج کار گالتیه قهرمانی در سال 2013 در جام حذفی بود. بعد از حدود سه دهه سبز‌سفیدها به قهرمانی در یک جام رسیدند. ماموریت بعدی این سرمربی در لیل بود. کریستوفر تیم رده هجدهمی را تحویل گرفت و توانست طی 2 فصل بعدی در رده‌های دوم و اول رده‌بندی جای دهد. قهرمانی در لیگ پس از 10 سال و برای چهارمین‌بار در طول تاریخ به‌دست آمد تا بر همگان مشخص شود گالتیه مستحق بیش‌تر دیده شدن است.

او در فصل 2022-2021 راهی نیس شد و با این تیم نیز موفق به کسب سهمیه لیگ کنفرانس شد و عملکرد قابل توجهی داشت. اتفاقی که باعث شد ناصر الخلیفه، گالتیه را به عنوان سرمربی جدید پاریسن‌ژرمن انتخاب کند. بهترین سرمربی لیگ یک فرانسه در سال‌های 2013 (مشترک با کارلو آنچلوتی)، 2019 و 2021 در جمع ستارگان بزرگ پاریس با وجود کسب عنوان قهرمانی در لیگ و سوپرجام، نتوانست رضایت عمومی را به‌دست بیاورد و حذف از لیگ قهرمانان اروپا آب سردی بود که بر پیکره او وارد ساخت و منجر به جدایی توافقی‌اش شد. حالا پس از چند ماه گالتیه از هدایت یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های اروپا و جهان به سرمربیگری در آسیا و تیم الدحیل قطر رسیده است.

دیدار با پرسپولیس، دهمین تجربه سرمربی فرانسوی

5 برد و 4 باخت، ماحصل نتایج کرستوف گالتیه روی نیمکت الدحیل بوده است. او در مسابقات داخلی به 4 برد و 2 باخت رسیده اما در لیگ قهرمانان آسیا 2 شکست و یک برد برایش به ارمغان آمده است. الدحیل در حال حاضر با 2 بازی کمتر نسبت به الغرافه صدرنشین، فاصله‌ای 7 امتیازی با رتبه نخست دارند و در جایگاه پنجم ایستاده‌اند. البته که تنها باخت تیم صدرنشین توسط شاگردان گالتیه رقم خورد. شوالیه‌های سرخ‌پوش در لیگ قهرمانان آسیا 2 بازی پیاپی را برابر النصر به انجام رساندند و به ترتیب با نتایج 4 بر 3 و 3 بر 2 به نماینده عربستان باختند تا برد برابر استقلال تاجیکستان جنبه تشریفاتی داشته باشد.

الدحیل با گالتیه سه کلین‌شیت به‌ثبت رسانده و تنها در 2 مسابقه موفق به زدن گلی نشده است. آن‌ها 15 گل زده و 12 گل خورده در کارنامه خود به ثبت رساندند و در 4 دیداری که میهمان بوده‌اند، 2 باخت و 2 برد را بر جای گذاشته‌اند. آن‌ها پیش از مصاف با پرسپولیس با یک گل مقابل ام صلال شکست را پذیرا شدند. 

الدحیل در 6 بازی رسمی اخیرش به ترتیب یک برد و یک باخت داشته است. آن‌ها الریان را نتیجه 3 بر 2 شکست دادند و سپس با همین نتیجه به النصر باختند. پیروزی یک بر صفر برابر مرخیه در شرایطی به‌دست آمد که آن‌ها در گام بعدی با همین نتیجه مقابل الریان مغلوب شدند. در ادامه شاهد پیروزی 2 بر صفر تیم قطری برابر استقلال تاجیکستان بودیم اما باخت یک بر صفر در دوئل با ام صلال، باعث شد تا روند یک برد و یک باخت برای قرمزپوشان برقرار بماند. با این روند، آن‌ها می‌بایست پرسپولیس را شکست دهند. کاری که هیچ‌وقت در ورزشگاه آزادی موفق به انجامش نشده‌اند.

کوتینیو هم به صف غایبان الدحیل اضافه شد

الدحیل برای دیدار با پرسپولیس غایبان زیادی دارد. روبن سمدو، به دلیل دریافت کارت قرمز در مصاف با استقلال تاجیکستان، از حضور برابر نماینده ایران محروم است. بازیکنانی چون ادمیلسون جونیور، ابراهیم دیالو و لوئیز مارتین هم مدت‌هاست به علت مصدومیت امکان همراهی تیم‌شان را ندارند. اما بدون شک مهم‌ترین غایب فیلیپه کوتینیو خواهد بود. ستاره برزیلی الدحیل امکان حضور مقابل استقلال تاجیکستان و ام صلال را نداشت و بعید است که مهیای دیدار تشریفاتی برابر پرسپولیس شود.  

باید دید سرمربی فرانسوی الدحیل در دهمین دیدار خود چه نتیجه‌ای را به‌دست می‌آورد. کرسپو در 10 مسابقه‌ای که سرمربی بود، موفق شد 15 امتیاز به ارمغان بیاورد و گالتیه با یک بازی کمتر به این تعداد امتیاز رسیده است. آیا او می‌تواند در جدال با پرسپولیس از کرسپو سبقت بگیرد؟ 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری