football360 logo

افزایش احتمالی سهمیه انگلیس در لیگ قهرمانان؛ خبر خوب برای منچستریونایتد

۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۴18 نظر
لیگ انگلیس به احتمال ۷۷ درصد در فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا ۵ نماینده خواهد داشت.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد طبق امتیازات رده‌بندی لیگ‌های یوفا، به احتمال زیاد یکی از سهمیه‌های اضافی رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا به لیگ برتر انگلیس خواهد رسید و به این ترتیب تیم پنجم این لیگ به طور مستقیم راهی لیگ قهرمانان می‌شود. شیاطین سرخ با پیروزی ارزشمند در مقابل استون‌ویلا فاصله خود با بالانشینان جدول رده‌بندی لیگ برتر را کاهش دادند و افزایش احتمالی سهمیه انگلیس در لیگ قهرمانان، بخت تیم‌ها برای صعود را بیشتر کرده. رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا مطابق تصویب یوفا از فصل آینده با حضور ۳۶ تیم برگزار خواهد شد و ۲ مورد از سهمیه‌های اضافه شده به ۲ لیگی اختصاص پیدا می‌کند که نمایندگان آن در تورنمنت‌های اروپایی فصل جاری بهترین عملکرد را از خود به جا گذاشته باشند. بررسی‌های مرجع آماری اوپتا نشان می‌دهد حتی با وجود حذف زودهنگام نیوکاسل و منچستر یونایتد، بخت انگلیس برای کسب یکی از این سهمیه‌ها از دیگر لیگ‌ها بیشتر است و احتمالاً یکی از ۲ لیگ آلمان و ایتالیا سهمیه دیگر را به خود اختصاص خواهد داد.

تغییر مقررات

رده‌بندی باشگاهی و رده‌بندی لیگ‌های اروپا موسوم به «ضریب یوفا» تعیین‌کننده سهمیه کشورهای مختلف در تورنمنت‌های اروپایی است و باشگاه‌های حاضر در ۴ لیگ معتبر قاره سبز به دلیل ثابت بودن سهمیه طی دهه گذشته اهمیت خاصی به این رده‌بندی نمی‌دادند. از امسال به بعد اما اوضاع فرق می‌کند. مطابق تصویب اتحادیه فوتبال اروپا از دوره آینده لیگ قهرمانان اروپا به بعد، ۲ کشوری که نمایندگانشان بهترین عملکرد میانگین را در تورنومنت‌های ۳گانه یوفا داشته باشند، یک سهمیه اضافی برای این رقابت‌ها به دست می‌آورند. به عنوان مثال فصل گذشته باشگاه‌های انگلیس و اسپانیا بهترین عملکرد سالانه را به ثبت رساندند و در صورت اجرا شدن این قانون، تیم‌های پنجم لالیگا و لیگ برتر موفق به صعود به لیگ قهرمانان اروپا می‌شدند. 

معیارهای خاص یوفا

رده‌بندی باشگاهی یوفا برای تعیین عادلانه سهمیه لیگ‌های مختلف در رقابت‌های اروپایی ابداع شد و طبق آن هر تیم برای هر پیروزی ۲ امتیاز و برای هر تساوی یک امتیاز کسب می‌کند. امتیاز نهایی هر مسابقه البته به سطح تورنمنت (از لیگ قهرمانان تا لیگ کنفرانس) و مرحله برگزاری (از پلی‌آف تا فینال) بستگی دارد و مجموع امتیازات هر تیم در یک فصل، عملکرد سالانه آن را ارزیابی می‌کند. یوفا برای ایجاد رقابت عادلانه، امتیاز هر لیگ را با میانگین گرفتن از تمام نمایندگان آن در ۳ تورنمنت مختلف تعیین می‌کند تا کشورهایی با تعداد نماینده کم هم قادر به رقابت با دیگر لیگ‌ها باشند. رده‌بندی اصلی بر اساس عملکرد ۵ فصل اخیر تعیین می‌شود. لیگ انگلیس با اقتدار در صدر این جدول قرار دارد اما سهمیه‌های اضافی لیگ قهرمانان اروپا تنها بر اساس امتیازات کسب‌شده در فصل جاری توزیع خواهد شد و این، اوضاع را کمی پیچیده می‌کند.


فرانسه با عبور از هلند در رده‌بندی اصلی خود را به رده پنجم رسانده که سهمیه‌های مستقیم این لیگ را به عدد ۳ خواهد رساند (در مقایسه با ۲ سهمیه برای لیگ حاضر در رده ششم). همچنین ترکیه تا ۲ سال پیش در رده بیستم این رده‌بندی قرار داشت اما امسال به رده نهم صعود می‌کند. انتظار می‌رود اسکاتلند امسال از جمع ۱۰ لیگ برتر اروپا خارج شود و سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان اروپا را از دست دهد؛ این سهمیه احتمالاً نصیب قهرمان لیگ جمهوری چک خواهد شد. 

رقابت پرتب‌وتاب لیگ‌ها

ابتکار یوفا در اختصاص ۲ سهمیه اضافی دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا به بر اساس عملکرد سال گذشته (به جای عملکرد ۵ ساله در رده‌بندی اصلی)، هیجان رقابت بین لیگ‌های مختلف را افزایش داده. اگر این ۲ سهمیه بر اساس رده‌بندی اصلی تقسیم می‌شد، انگلیس و اسپانیا به راحتی جایگاه‌های اضافه‌شده را از آن خود می‌کردند اما به عنوان مثال هلند در فصل ۲۲-۲۰۲۱ و پرتغال در فصل ۱۱-۲۰۱۰ یکی از ۲ لیگ برتر اروپا از نظر میانگین امتیاز بودند. امسال هم رقابت نزدیکی بین انگلیس، ایتالیا و آلمان برقرار است.

بخت ۷۷ درصدی انگلیس

با اینکه منچستریونایتد و نیوکاسل با قرارگیری در قعر جدول گروه خود حتی شانس صعود به پلی‌آف لیگ اروپا را هم از دست دادند، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد با توجه به عملکرد نمایندگان لیگ برتر تا به اینجای فصل و امتیازات احتمالی در ادامه رقابت‌ها، بخت این لیگ برای کسب یکی از سهمیه‌های اضافی بالاتر از دیگر لیگ‌هاست.


هنوز ۶ باشگاه انگلیسی (منچسترسیتی، آرسنال، برایتون، لیورپول، استون‌ویلا و وستهام) در تورنمنت‌های اروپایی حضور دارند و طبق بررسی‌های آماری ابررایانه «اوپتا»، پیش‌بینی می‌شود به احتمال ۷۷ درصد، لیگ انگلیس صاحب سهمیه اضافی شود. به این ترتیب رده پنجم جدول لیگ برتر یک شانس قوی برای صعود به رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا در اختیار خواهد داشت و این یک خبر خوب برای تیم‌هایی است که برای کسب سهمیه می‌جنگند. لیگ ایتالیا در حال حاضر بیشترین میانگین امتیازی (۱۴.۰) را در اختیار دارد اما انتظار می‌رود با توجه به قرعه و قدرت تیم‌ها در پایان فصل، سری آ پشت سر لیگ برتر قرار بگیرد. به این ترتیب به احتمال زیاد یکی از سهمیه‌های اضافی نصیب لیگ انگلیس می‌شود و سهمیه بعدی به یکی از لیگ‌های ایتالیا و آلمان می‌رسد. لیگ اسپانیا برای کسب سهمیه پنجم علاوه بر عملکرد درخشان‌ باشگاه‌های این کشور، باید منتظر عملکرد فاجعه‌بار نمایندگان دیگر لیگ‌ها در ادامه فصل باشد. 

بخت بیدارشده شیاطین سرخ

منچستر یونایتد با گل دیرهنگام اسکات مک‌تامینی به یک پیروزی ارزشمند و شیرین در مقابل استون‌ویلا که رقیب مستقیم این تیم بر سر کسب سهمیه است، دست یافت و این موضوع جنگ بر سر سهمیه را داغ‌تر می‌کند. در حال حاضر شاگردان اریک تن‌هاخ هنوز ۵ امتیاز با رده پنجم فاصله دارند اما فرم فعلی استون‌ویلا امید شیاطین سرخ برای بازگشت به لیگ قهرمانان اروپا را بالا می‌برد. در حال حاضر تاتنهام با ۴۷ امتیاز (۱۱ امتیاز از ۶ مسابقه اخیر) در رده چهارم قرار دارد و استون‌ویلا با ۴۶ امتیاز (۷ امتیاز از ۶ مسابقه اخیر) در جایگاه پنجم قرار گرفته. منچستر یونایتد اما با ۴۱ امتیاز (۱۳ امتیاز از ۶ دیدار اخیر) در جایگاه ششم دیده می‌شود و برای بازگشت به کورس سهمیه چشم‌انتظار لغزش‌های بعدی رقباست. فصل فوتبال در اروپا هفته به هفته به خط پایان نزدیک‌تر می‌شود و هواداران جز جدول رده‌بندی لیگ داخلی، باید نیم‌نگاهی هم به جدول‌های یوفا داشته باشند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری