football360 logo

قانون جدید برای توپ‌جمع‌کن‌ها؛ تحویل توپ به بازیکنان ممنوع!

10 فروردین 1403 ساعت 11:0098 نظر
بازیکنان لیگ برتری از این به بعد حق تماس مستقیم با توپ‌جمع‌کن‌ها را ندارند.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، سازمان لیگ برتر انگلیس دستورالعمل جدیدی در مورد شیوه کار توپ‌جمع‌کن‌ها منتشر کرده و طبق این مقررات، بازیکنان نباید توپ را مستقیماً از این افراد دریافت کنند.


مطابق این قانون که برای جلوگیری از درگیری‌های کنار زمین وضع شده، توپ‌ها در مخروط‌های اطراف زمین قرار داده می‌شود و بازیکنان برای شروع مجدد بازی باید توپ را از همین مکان‌های از پیش تعیین‌شده بردارند. این جدیدترین قانون سازمان لیگ برتر انگلیس در زمینه جلوگیری از اتلاف وقت و استفاده حداکثری از مدت زمان بازی به شمار می‌رود. پیش از این در برخی موارد تعلل توپ‌جمع‌کن‌ها سپری‌شدن زمان مسابقه را به نفع تیم‌های میزبان مدیریت می‌کرد اما حالا با یک دستور ساده و واضح در مورد وظایف آنها مواجهیم. 


درگیری لفظی گری اونیل، سرمربی ولورهمپتون با یک توپ‌جمع‌کن در جریان مسابقه تیمش در مقابل کاونتری سیتی در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی انگلیس با اعتراض مارک رابینز، سرمربی کاونتری سیتی همراه شد. آن توپ‌جمع‌کن در دقایق پایانی مسابقه از تحویل فوری توپ به بازیکنان امتناع کرده بود. با وجود حواشی آن مسابقه، منابع خبری می‌گویند قانون جدید الزاماً ارتباطی به آن اتفاق ندارد و در زمره سلسله تدابیر سازمان لیگ برتر برای افزایش مدت زمان مفید مسابقات و منع خشونت در کنار زمین قرار می‌گیرد. 


توپ‌جمع‌کن‌ها در سیستم قبلی موظف بودند بعد از قطع جریان مسابقه توپ را به بازیکنان تحویل دهند. در موارد نادری همچون رقابت به‌یادماندنی تاتنهام و المپیاکوس در لیگ قهرمانان اروپا، سرعت عمل و بازی‌خوانی سریع توپ‌جمع‌کن منجر به شروع مجدد فوری و به ثمر رسیدن گل می‌شد اما در بیشتر موارد درنگ و تأخیر مسئولان توپ نتیجه‌ای جز اتلاف زمان مسابقه نداشت. هر ۲ روی سکه اما با قانون جدید، حداقل در لیگ برتر به پایان می‌رسد.


نگرانی‌ها در مورد بهره‌گیری برخی تیم‌های میزبان از این وضعیت باعث تغییر قانون توسط سازمان لیگ برتر شد. طبق اصلاحیه اصل L.35 قوانین لیگ برتر که برگزاری مسابقات با «سیستم چند‌توپه» را توضیح می‌دهد، بازیکنان از این به بعد تنها می‌توانند توپ را از روی مخروط‌های کنار زمین بردارند و حق ارتباط فیزیکی با توپ‌جمع‌کن‌ها را ندارند.


در قانون جدید تصریح شده «مسئولان توپ تنها مجازند توپ‌های بیرون رفته را روی مخروط‌های خالی قرار دهند و حق تحویل مستقیم آن به بازیکنان را ندارند.» با هدف افزایش سرعت مسابقه، جلوگیری از اتلاف وقت و شروع مجدد فوری بازی، تعداد مخروط‌های محل قرارگیری توپ افزایش پیدا می‌کند و از این به بعد همیشه ۱۴ توپ در اطراف زمین در دسترس بازیکنان خواهد بود. به عبارت دیگر ۷ توپ در اطراف هر نیمه زمین قرار دارد و نسبت به سیستم قبلی پخش توپ (۴ مورد) افزایش پیدا کرده است.


توپ‌جمع‌کن‌ها موظف هستند توپ‌های مرده را فوراً به روی مخروط‌های خالی برسانند و به هیچ وجه نباید در نزدیکی این مخروط‌ها حضور داشته باشند. سازمان لیگ برتر اعلام کرده توپ‌‌جمع‌کن‌ها باید پشت تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین بایستند و منتظر خروج توپ از زمین مسابقه باشند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری