football360 logo

آشفته ‎بازار فوتبال اسپانیا؛ میزبانی جام جهانی در خطر!

26 فروردین 1403 ساعت 09:59
حال و روز فوتبال ملی اسپانیا در بدترین دوران خود طی قرن بیست و یکم به‌ سر می‌برد.

به گزارش فوتبال 360، فوتبال ملی اسپانیا هر روز با یک حاشیه جدید مواجه می‌شود. پس از اتمام فعالیت آنخل ماریا ویار به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به شکلی جنجالی و با ورود پلیس ملی به یک پرونده فساد مالی گسترده در سال 2017 که در نهایت با تبرئه ویار و البته عدم بازگشت او به ریاست فدراسیون روبه‌رو شد، فوتبال ملی اسپانیا در بالاترین رده‌های مدیریتی خود هیچ‌گاه رنگ آرامش را به خود ندیده. به طور مشخص سیاه‌ترین دوران فوتبال اسپانیا در دوره ریاست لوئیس روبیالس رئیس خود را نمایان کرد و روز به روز بر وخامت آن افزوده می‌شود.

یک فدراسیون و هزاران مشکل

جرقه بحران مدیریت در فوتبال ملی اسپانیا، پس از قهرمانی تیم ملی فوتبال زنان این کشور در جام جهانی 2023 استرالیا و حواشی پس از آن بین لوئیس روبیالس و جنی اِرموسو زده شد اما پرونده‌های مهم‌تری پیش از آن باز شده بود. انتقال جنجالی مسابقه سوپرجام فوتبال اسپانیا به عربستان سعودی از سال 2018 و تغییر شیوه برگزاری آن در قالب یک رقابت چهارجانبه خیلی زود به یکی از مهمترین پرونده‌های باز علیه فدراسیون فوتبال اسپانیا بدل شد. همکاری جرارد پیکه و شرکت تحت مالکیت او با شخص روبیالس و دریافت مبلغ مشخص از عربستان سعودی به عنوان کارمزد ثابت سالانه، یکی از بحث برانگیزترین پرونده‌های مالی فدراسیون فوتبال اسپانیا را گشود. این حواشی با افشای اطلاعاتی از رابطه مالی باشگاه بارسلونا با خوسه ماریا انریکه نگریرا، نایب رئیس سابق کمیته داوران اسپانیا، زوایای تازه‌ای به خود دید اما این باز هم پایان کار نبود. عدم مدیریت مناسب در کنترل کادر فنی تیم ملی اسپانیا و به طور مشخص جولن لوپتگی که منجر به ناقص شدن کادرفنی لاروخا در آغاز جام جهانی 2018 و در نهایت حذف قهرمان سابق جهان از دور رقابت‌ها شد به عنوان یک نمره منفی مهم دیگر در کارنامه روبیالس به ثبت رسید. در ادامه، اتفاقات عجیب و باورنکردنی بین روبیالس و تیم ملی بانوان اسپانیا  پرده جدیدی را روی بحران در فوتبال اسپانیا گشود و در نهایت موجب برکناری رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا شد. این برکناری به بهای درگیری دولت و فدراسیون تمام شد.

میزبانی جام جهانی در خطر

جام جهانی 2030 قرار است به میزبانی 3 کشور اسپانیا، پرتغال و مراکش برگزار شود. بین این 3 گزینه، ضعیف‌ترین کشور از نظر شرایط آماده‌سازی اسپانیا است! چیزی که کسی در شرایط عادی انتظارش را ندارد. اسپانیایی‌ها ماه‌ها فوتبال ملی خود را بدون مرد شماره یک دیده‌اند و  به تازگی با هشدار فدراسیون جهانی فوتبال فیفا برای تعیین هرچه سریع‌تر رئیس جدید روبه‌رو شدند. در این آشفته بازار، پِدرو روچا، معاون روبیالسو رئیس موقت فدراسیون فوتبال اسپانیا، برای شرکت در انتخابات زودهنگام به عنوان تنها کاندیدای ریاست فدراسیون از سمت فعلی خود کناره‌گیری کرد. همه چیز برای برگزاری انتخابات مناسب به نظر می‌رسید اما پنجشنبه گذشته دیوان عالی ورزش در اسپانیا با احضار روچا به دادگاه برای ادای توضیحات و شهادت در مورد فساد گسترده مدیریتی در دوران روبیالس، شوک جدیدی به ورزش این کشور وارد کرد. رسانه مارکا با پرداختن به این موضوع تاکید کرده دیوان عالی ورزش اسپانیا با ارسال نامه‌ای ویژه به فیفا درخواست ورود این سازمان به مسائل فوتبال ملی اسپانیا و کمک به این کشور در برون رفت از بحران را دارد. اسپانیایی‌ها ممکن است بهای سنگینی را در نهایت پرداخت کنند. محرومیت از برگزاری جام‌جهانی می‌تواند ضربه‌ای جبران ناپذیر به ورزش و فوتبال این کشور وارد کند.

بوی تعفن می‌آید!

واکنش‌ها به وضعیت عجیب فوتبال اسپانیا متفاوت بوده است. ایکر کاسیاس دروازه‌بان و کاپیتان افسانه‌ای تیم ملی فوتبال اسپانیا در صفحه شخصی خود با انتشار پیامی تند با استفاده زیاد از یک نماد خاص، نسبت به حال این روزهای فوتبال ملی اسپانیا واکنش نشان داد. او در مطلب خود نوشت: «بوی بسیار بدی می‌آید.. از این می‌ترسم میزبانی جام جهانی 2030 را از ما بگیرند! خواهیم دید!» کاسیاس پیش از این و در سال 2020 برای ریاست فدراسیون فوتبال اسپانیا اعلام آمادگی کرده بود اما در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات از کاندیداتوری خود انصراف داد. به نظر می‌رسد آینده تاریکی در انتظار وضعیت پیچیده مدیریتی در فوتبال اسپانیا باشد؛ وضعیتی که اگر رو به سامان نرود از دست رفتن میزبانی جام جهانی 2030 تنها یکی از پیامدهای آن خواهد بود.

برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری