football360 logo

جیب خالی باشگاه‌ها و ایده‌های درآمدزایی فدراسیون؛ حرف‌زدن در فوتبال ایران پولی شد!

29 فروردین 1403 ساعت 12:3069 نظر
مصوبه جدید هیات‌رئیسه سازمان لیگ شرایط ویژه و جدیدی را در فوتبال ایران به‌وجود آورده است.

به گزارش فوتبال 360، لیگ برتر فوتبال ایران همان‌قدر که در درون مستطیل سبز جذاب و پرهیجان است، در بیرون از آن، درگیر حواشی و اتفاقات جنجالی و البته بیانیه‌نویسی‌ها است. آنقدر شکاف‌ها و اختلافات میان تیم‌ها در طول سالیان گذشته بیشتر و بیشتر شده که گاهاً بعد از کسب پیروزی هم دیده شده که تیمی علیه تیم دیگر بیانیه بنویسد و کاری بخواند؛ هر چند که عمده فحوای بیانیه‌ها مرتبط با مسائل و حواشی داوری است که همچنان در غیاب تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی، اشتباهات داوری در صدر اخبار فوتبال ایران وجود دارد.

مسئولان فدراسیون فوتبال در تازه‌ترین وعده خود عنوان کرده‌اند که از فصل آینده می‌توان به استفاده از تکنولوژی (VAR) در مسابقات لیگ برتر امیدوار بود اما پیش از آنکه این تکنولوژی وارد فوتبال باشگاهی ایران شود و رسماً کارش را آغاز کند، برای کنترل تیم‌ها، مسئولان هیات‌رئیسه سازمان لیگ به سراغ وضع جرایمی سنگین علیه تیم‌ها رفته‌اند تا بتوانند در مقابل بیانیه‌نویسی‌ها ایستادگی کنند. جالب آنکه مصوبه جدید نه‌تنها مشمول تیم‌های لیگ برتری خواهد شد، بلکه تیم‌های دسته‌های پایین‌تر و حتی حاضر در لیگ برتر فوتبال ساحلی و لیگ برتر فوتبال زنان را هم شامل می‌شود!

جریمه سنگین برای بیانیه‌نویسی

هیات‌رئیسه سازمان لیگ حداقل جریمه بیانیه‌نویسی برای تیم‌ها را 200 میلیون تومان اعلام کرده که برای تیم‌های حاضر در لیگ دسته سوم، دوم فوتبال و لیگ برتر فوتبال ساحلی و لیگ برتر فوتبال زنان است. جالب آنکه این جرایم پلکانی افزایش پیدا می‌کند و در لیگ برتر فوتبال مردان می‌تواند به 4 میلیارد تومان برسد! نه‌تنها جریمه مالی، بلکه خطر محرومیت هم مسئولان باشگاه را تهدید می‌کند و مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ امیدوارند با این اهرم فشار بتوانند در مقابل بیانیه‌نویسی‌ها ایستادگی کنند.

درآمدهایی که پیش‌خور می‌شوند!

مسابقات فوتبال باشگاهی در ایران به روزهای حساس و سرنوشت‌ساز خود نزدیک می‌شود و در حالی جرایم سنگین برای باشگاه در صورت بیانیه‌نویسی وضع شده که در نقطه مقابل، باشگاه‌ها برای پرداخت حق‌الزحمه بازیکنان و مربیان خود هم دچار مشکل هستند و با شرایط بغرنج مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این اتفاقات در شرایطی رخ داده که فوتبال ایران، فوتبالِ سوددهی نیست و تیم‌ها از حق‌پخش تلویزیونی و یا تبلیغات محیطی درآمد آن‌چنانی ندارند و به نظر می‌رسد حربه جریمه در مقابل بیانیه‌نویسی می‌تواند درآمدهای احتمالی باشگاه‌ها از تبلیغات محیطی و یا حتی حق‌پخش تلویزیونی را بلوکه و در واقع پیش‌خور کند و این ایده، طرحی درآمدزا برای فدراسیون فوتبال محسوب می‌شود.

آتش‌بس 48 ساعته!

تیم‌های باشگاهی بعد از وضع قوانین جدید که روز 27 فروردین‌ماه اعلام شد، فعلاً سکوت اختیار کرده‌اند و حتی صحبت‌های جنجالی سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در زمینه تغییر قوانین برای تعیین تیم قهرمان هم باعث شکسته‌شدن این سکوت از سوی باشگاه‌ها نشد. البته بعد از وضع قوانین، هنوز مسابقه‌ای در لیگ برتر برگزار نشده و به نظر می‌رسد که طی روزهای آینده، بیشتر می‌توان درباره اثرگذاری دستورالعمل جدید نظر داد اما آنچه مشخص است اینکه در 48 ساعت اخیر، باشگاه‌ها برای جلوگیری از خطر جریمه‌شدن سکوت اختیار کرده‌اند؛ هر چند همان‌طور که گفته شد، انتفاع اصلی در این طرح جنجالی برای فدراسیون فوتبال است که پروژه‌های کمیته اقتصادی‌اش به سرانجام نرسیده و می‌تواند از راه مقابله با بیانیه‌نویسی باشگاه‌ها، درآمد چشمگیری داشته باشد!

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری