football360 logo

ثانیه‌شماری هواداران سرخابی برای لحظه موعود؛ سلام به عصر جدید

29 فروردین 1403 ساعت 11:30418 نظر
به نظر می‌رسد که آخرین چهارشنبه سال است که سرخابی‌ها مالکیت مشترک دارند و از هفته آینده شرایط کاملاً متفاوت خواهد بود.

به گزارش فوتبال 360، کنفدراسیون فوتبال آسیا در سالیان اخیر برای حرفه‌ای‌تر شدن رقابت‌های باشگاهی در سطح این قاره، همواره به دنبال آن بود تا قوانین سخت‌گیرانه‌ای را در قبال باشگاه‌ها وضع کند و همین مسئله باعث شد تا باشگاه‌ها در مسیر حرفه‌ای شدن قدم بردارند. یکی از مهم‌ترین معضلات فوتبال ایران در دهه‌های گذشته، موضوع مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس بود که همواره باعث نزاع و درگیری میان هواداران 2 تیم در شبکه‌های اجتماعی بود و هر کدام به زعم خود وزیر ورزش را طرفدار تیم رقیب‌شان می‌دانستند.

مسئولان دولت هر چند با توجه به قوانین وضع‌شده از سوی مجلس و ممنوعیت هزینه‌کرد برای سرخابی‌ها به دنبال واگذاری سرخابی‌ها بودند اما این پروژه در دستور کار قرار نمی‌گرفت تا اینکه سرانجام با سخت‌گیرانه‌تر شدن قوانین (AFC)، شرایط تغییر کرد و حالا در مقطع کنونی، برای صدور مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها، راه چاره‌ای جز تفکیک مالکیت وجود ندارد. در همین راستا، در طول 3-2 ماه اخیر مذاکرات فشرده‌ای برای تفکیک مالکیت استقلال و پرسپولیس انجام شد و حالا به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها در حال به‌ثمر نشستن است و تا هفته آینده شرایط مالکیتی سرخابی‌ها به طور محسوسی تغییر می‌کند.

سه‌شنبه، روز پیوند استقلال و دومین هولدینگ پتروشیمی خاورمیانه!

هواداران استقلال در طول ماه‌های گذشته در فضای مجازی نسبت به فرآیند واگذاری تیم‌شان وسواس ویژه‌ای داشتند و در حالی‌که بحث واگذاری احتمالی سهام استقلال به بانک تجارت و یا رفاه مطرح بود، آن‌ها خواهان انجام پروژه واگذاری سهام استقلال به هولدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس شدند؛ هر چند که در وهله نخست هم قرار بود سهام استقلال به این هولدینگ برسد که عدم صدور مجوز از سوی هیات دولت باعث تغییر معادلات شد اما حالا مجوزات لازم صادر شده و 85 درصد سهام استقلال در آستانه واگذاری به هولدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت‌های زیرمجموعه آن است.

هولدینگ خلیج‌فارس که دومین هولدینگ پتروشیمی خاورمیانه بعد از سابک عربستان محسوب می‌شود، قرار است در فرآیند خرید سهام استقلال، تنها 5 درصد سهام را مستقلاً در اختیار گیرد و 80 درصد دیگر سهام استقلال به 4 مجموعه زیرشاخه این هولدینگ که شرکت پتروشیمی بندرامام، شرکت پتروشیمی بوعلی، شرکت فجر انرژی و شرکت پتروشیمی پارس، مبین انرژی و پتروشیمی نوری است واگذار خواهد شد. در این زمینه، مکاتبات نهایی انجام شده و قرار است اهلیت این شرکت‌ها تا روز اول اردیبهشت‌ماه تایید شود و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه مراسم رسمی واگذاری عمده سهام باشگاه استقلال از وزارت ورزش‌وجوانان به هولدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به انجام می‌رسد.

6 بانک برای خرید سهام پرسپولیس آستین بالا می‌زنند

پرسپولیسی‌ها قرار بود در ابتدا عمده سهام‌شان در اختیار هولدینگ شستا که زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی قرار است، قرار گیرد اما عدم پذیرش این اتفاق از سوی هولدینگ شستا و موانع قانونی، معادلات را تغییر داد؛ به‌طوری‌که در وهله بعدی، بحث واگذاری سهام پرسپولیس به بانک ملت مطرح شد و حالا در نهایت، با مجوز صادره از سوی شورای پول و اعتبار، قرار است در قالب یک کنسرسیوم بانکی، عمده سهام پرسپولیس واگذار شود و همانند استقلال، 85 درصد سهام سرخ‌پوشان از اختیار وزارت ورزش‌وجوانان خارج خواهد شد.

بانک شهر قرار است در این کنسرسیوم بانکی، بیشترین سهام را داشته باشد و آن‌ها به‌واسطه مراودات مالی‌شان با این باشگاه طی سالیان گذشته و تسهیلات پرداختی، مالک 30 درصد سهام پرسپولیس می‌شوند و بانک‌های ملت و تجارت هم قرار است هر کدام 20 درصد سهام پرسپولیس را در اختیار گیرند. ضمن آنکه بانک‌های صادرات، رفاه و اقتصاد نوین هم هر کدام به میزان 5 درصد، سهام باشگاه پرسپولیس می‌شوند تا در مجموع 85 درصد سهام سرخ‌پوشان در اختیار 6 بانک نام‌آشنای ایران قرار گیرد.

مسئولان سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارند تا فرآیندی مشابه واگذاری استقلال را برای پرسپولیس هم داشته باشند و در حالی‌که در ابتدا بحث واگذاری پرسپولیس و سپس انتقال مالکیت استقلال مطرح بود اما حالا قرار است فرآیند واگذاری‌شان در یک موعد به انجام برسد. با این اوصاف، بعد از مزایده‌ای که روز سوم اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، در حالی روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه عمده سهام باشگاه استقلال به هولدینگ خلیج‌فارس واگذار خواهد شد که در همان روز، مراسم انتقال عمده سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک هم انجام می‌شود تا رسماً دوره مالکیت مشترک سرخابی‌ها به پایان برسد و آن‌ها برای ارائه مدارک خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا که تا پنجم اردیبهشت‌ماه فرصت دارند، دیگر دغدغه‌ای نداشته باشند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری