football360 logo

فدراسیون فوتبال یا باج‌گیر محله!

01 اردیبهشت 1403 ساعت 12:15108 نظر
رویکرد عجیب کمیته انضباطی و کمیته اخلاق انتقادهای زیادی به همراه داشته است.

به گزارش فوتبال 360، جریمه‌های نقدی کمیته‌های انضباطی و اخلاق علیه بازیکنان و باشگاه‌ها هر روز حیرت‌آورتر از قبل می‌شود. یکی از آخرین احکام بحث‌برانگیز کمیته انضباطی، ابلاغ جریمه 300 میلیون تومانی برای حسین حسینی، دروازه‌بان استقلال بود. مجازاتی که باعث تعجب خیلی از ناظران شد! 

بسیاری از جرایم سنگین نقدی که در این فصل و فصول قبل هم برای بازیکنان و باشگاه‌ها در نظر گرفته شده هم شبیه مورد حسینی بودند؛ نقره‌داغ کردن، آن‌هم با اعمال جریمه نقدی چند صد میلیونی. 

فدراسیون فوتبال البته به این جریمه‌های چند صدمیلیونی هم بسنده نکرده و در یک ابلاغیه تهدیدآمیز باشگاه‌ها را تهدید کرد در صورت انتشار بیانیه با جریمه‌های میلیاردی روبرو می‌شوند.

احکام منطقی یا غیرمنطقی

فدراسیون فوتبال و کمیته‌هایش کاملا این جرایم را قانونی می‌دانند؛ معتقدند افراد و باشگاه‌ها تخلف کردند و حالا باید جریمه بدهند. آن‌ها این جرایم میلیونی و میلیاردی را یک عامل بازدارنده برای تکرار تخلف می‌دانند.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون، زمانی‌که با سوالی دراین‌باره که فدراسیون فوتبال با این احکام به دنبال کسب درآمد است روبرو شد، شدیدا به آن‌هایی که چنین نظری دارند تاخت و آن‌ها را به جاهل یا مغرض بودن متهم کرد. تاج عنوان کرد کنفدراسیون فوتبال آسیا هم مشکل مالی دارد که باشگاه‌های ایرانی را جریمه مالی می‌کند؟!

نگاه دقیق به احکام کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون فوتبال ایران نشان می‌دهد که این استدلال رئیس فدراسیون فوتبال اصلا پایه منطقی ندارد.

کمیته مسابقات آسیا و یا فیفا یک دستورالعمل دقیق برای برگزاری مسابقات دارند و هرگونه تخلف با مجازات روبرو می‌شود. فرضا مشخص است اگر تماشاگران یک تیم ترقه پرتاب کنند، چه حکمی دارد. گرفتن کارت زرد فنی چه مجازاتی خواهد داشت. غیبت یا دیر حاضر شدن در کنفرانس خبری برای سرمربی چقدر گران تمام می‌شود. آیین‌نامه مشخص است و فیفا و کنفدراسیون آسیا طبق آن جریمه می‌کنند.

به ایران حالا برگردیم. چند هفته تنها به پایان لیگ باقی مانده و تازه فدراسیون فوتبال درباره ممنوعیت بیانیه نویسی ابلاغیه می‌دهد! سازمان لیگ به تازگی اعلام کرده آیا گل زده در خانه حریف ملاک است یا خیر؟ اینها موارد بسیار مهم است حالا موارد کم اهمیت‌تر به مانند تاخیر در ورود به زمین، غیبت در کنفرانس خبری، مصاحبه توهین‌آمیز درباره داوری و مسوولان، تهمت زدن به حریف که بماند.

جریمه برای سرپوش گذاشتن روی ضعف برگزاری

آنچه واضح است بسیاری از بی‌انضباطی‌ها، تخلفات و بی‌اخلاقی‌های رخ داده در فوتبال ایران به دلیل مقتدر نبودن فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ رقم می خورد. ضعف فدراسیون و سازمان لیگ این اجازه را به مدیران، مربیان و بازیکنان می دهد که زمین و زمان را زیر سوال ببرند، تهمت بزنند و توهین کنند.

آیا اگر یک سازمان مقتدر لیگ را برگزار می کرد بازهم شاهد بودیم که هر هفته هر بازیکن یا دستیاری به خودش اجازه بدهد که سلامت داوری، حریفان و برگزارکنندگان را زیر سوال ببرد. رویه اصولی این است که آیین‌نامه‌های کامل و شفاف برای برگزاری لیگ وجود داشته باشد و طبق آن آیین‌نامه، متخلفان جریمه شود. اکنون مشخص است حسین حسینی طبق کدام قانون، آیین نامه و یا دستورالعمل 300 میلیون تومان جریمه شده است؟ مبنای جرایم چند صد میلیون تومانی برای باشگاه‌ها و مربیان چیست؟

فدراسیون ظاهرا می‌خواهد با این جرایم سنگین سلیقه‌ای نظم را به فوتبال ایران برگرداند، عامل اصلی بی‌نظمی اما خود فدراسیون است. فدراسیونی که نتوانسته نظم را برگزار کند، نتوانسته آیین نامه‌های کارآمد تدوین کند، (VAR) بیاورد تا حجم اشتباهات و بدبینی‌ها کم شود. فدراسیونی که در تنظیم درست جدول لیگ ناتوان است. 

ایرادها در برگزاری لیگ یکی‌دو تا نیست. واقعا چه ضرورتی وجود دارد این تعداد دستیار و افراد متفرقه روی نیمکت تیم‌ها بنشیند. کجای دنیا با کمک مربیان پس از بازی مصاحبه می شود؟ کجای دنیا سرمربی به صوردت دل‌بخواهی در کنفرانس خبری شرکت می کند؟ کجای دنیا بازیکن به خودش اجازه می دهد سنگین‌ترین تهمت را به داور و تیم حریف بزند؟

نبود اقتدار و قانون، بستر این بی اخلاقی‌ها را ایجاد کرده و حالا فدراسیون می‌خواهد با جریمه نقدی با فرض چشم نداشتن به سود مالی، جلوی این جریان را بگیرد. رفتار فدراسیون با این احکام و رویه را می‌توان یک نوع «باج‌گیری» دانست. وقتی در روزهای پایانی لیگ اعلام می‌شود هرکس اعتراض کند چند میلیارد تومان جریمه می‌شود آیا نمی‌توان به این رفتار دیکتاتوری یا قلدری گفت؟

رئیس فدراسیون باید بداند همچنان خیلی‌ها اعتقاد دارند که این جرایم برای کسب درآمد فدراسیون است و باید هم به آن‌ها حق داد. اگر هم قرار باشد متخلفان جریمه میلیاردی شوند، متخلف درجه یک خود فدراسیون و سازمان لیگ است که در درست برگزار کردن مسابقات، ناتوان نشان می‌دهد.

بازیکنان بی‌تقصیر نیستند؟

بازیکنان و مربیان هم در ایجاد این نابسامانی بی‌تقصیر نیستند؛ رفتار غیرحرفه‌ای و بعضا سخیف آن‌ها اصلا قابل پذیرش نیست. آن‌ها باید در گام اول رفتار خود اصلاح کنند و خود را با آنچه در فوتبال بین‌المللی وجود دارد، تطبیق دهند. در کنار این موضوع آیا وقت آن نرسیده‌است که بازیکنان با ایجاد اتحادیه جلوی این زیاده‌خواهی و زورگویی فدراسیون فوتبال را بگیرند. شاید فدراسیون فردا هوس کند هر بازیکن را به دلیل دست تکان دادن برای تماشاگران دو میلیارد تومان جریمه کند!!! 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری