football360 logo

گلادیاتوری که «کلوسئوم» را به وجد می‌آورد؛ دروسی، قهرمان الیمپیکوی رم

01 اردیبهشت 1403 ساعت 12:2713 نظر
تیم رم با هدایت دانیله دروسی در هفته‌های اخیر کاملا متحول شده است.

به گزارش فوتبال 360، گلادیاتورها نه برای پیروزی در یک نبرد و صرفا به منظور کسب افتخار، بلکه در میدان «کلوسئوم» برای جان خودشان می‌جنگیدند! اگر بازنده میدان نام می‌گرفتند، این شکست ممکن بود به قیمت دستور امپراطور مبنی بر کشته شدن آنها تمام شود. بازماندگان این گلادیاتورها در میدان فوتبال در این عصر با پیراهن باشگاه رم به میدان رفته‌اند. این بار اما رم یک گلادیاتور روی نیمکت دارد؛ مردی که وقتی چشم‌های مصممش در یک نقطه خیره می‌شود و وقتی صدای فریادهای مهیبش در زمین مسابقه یا تمرین می‌پیچد، همه می‌فهمند باید تغییری اعمال شود و اوضاع به سمت موفقیت و پیروزی پیش برود. رم این بار یک گلادیلاتور روی نیمکتش دارد که نه برای پیروزی در یک نبرد و صرفا به منظور کسب افتخار، بلکه برای جانش می‌جنگند و مهره‌هایش را با همین دیدگاه مهیای فتح میادین می‌کند. حال رم با دانیله دروسی محبوبش از همه سال‌های گذشته بهتر است.

دگردیسی در نتایج

این دگرگونی و تغییر مختصات فنی، قسمت‌هایی از یک تیم نیست. رم پیش از روی کار آمدن دروسی 3 بازی متوالی بدون برد را پشت سر گذاشته بود و از این 3 مسابقه 2 باخت را در کارنامه داشت. آنها با هدایت مورینیو در 18 بازی پایانی این سرمربی فقط 2 بازی را با بیشتر از 2 گل زده به پایان رسانده بودند. رم با مورینیو نه برای رتبه‌های بالای جدول بلکه بیشتر به منظور حفظ آبرو و کسب یک سهمیه اروپایی در مقابل حریفانش می‌ایستاد. از زمان شروع به کار دروسی اما همه چیز در این باشگاه متحول شده. نگاه نافذ کاپیتان سابق، دوره‌هایی از بردهای متوالی را رقم زده و فریادهای مهیبش منجر به رقم خوردن 12 برد در 17 مسابقه با هدایت دانیله دروسی شده و گرگ‌های پایتخت ایتالیا با درندگی واقعی یک گرگ در میادین حاضر می‌شوند. تیمی که در بازی‌های قبل به دشواری تعداد گل‌هایش در یک بازی را به عدد 2 و دشوارتر از آن به عددی بیشتر از 2 می‌رساند در این 17 بازی 37 بار گلزنی کرده و 6 مسابقه را با حداقل 3 گل زده به پایان رسانده. تغییر ژنتیک رم از یک تیم دفاعی و منفعل و چشم‌دوخته به ضد حملات به سمت تیمی مدعی و هجومی و آماده گلباران کردن رقبای ضعیف‌تر، نشان از تغییر یاخته‌های اساسی این باشگاه دارد که واژه دگرگونی برای آن گویا نیست. باید اعتراف کرد رم با هدایت گلادیاتور روی نیمکتش دچار یک دگردیسی شیرین شده و پدیده متفاوتی با تیمی پیش از آمدن دروسی نشان می‌دهد.

مدعی موفقیت‌های بزرگ

پویایی و کنکاش رم برای کسب نتایج بی‌شباهت به تلاش گلادیاتورهای باستانی برای نجات جان خودشان نیست. گویا امپراطور رویاهای سکونشینان الیمپیکوی رم با جدیت ایستاده و می‌خواهد در صورت شکست مبارزان درون میدان، فرمان قتل آنها را صادر کند و دروسی با تصور این صحنه و برای نجات جانش تیمش را هدایت می‌کند. آنها تا قبل از بازگشت کاپیتان سابق در قامت سرمربی جدید هیچ ادعایی برای هیچ عنوانی نداشتند اما در حال حاضر داستان به کلی تغییر کرده و رم به سمت موفقیت‌های بزرگ و شاید یک عصر جدید پیش می‌رود. این تیم در سری‌آ تا رسیدن به بولونیا و قرار گرفتن در جمع 4 تیم پایانی جدول فقط یک گام بلند دیگر فاصله دارد و اگر فرم کنونی نتایج خود را حفظ کند، رسیدن به رتبه چهارم هرگز دور از دسترس شاگردان دروسی نخواهد بود. در لیگ اروپا اما داستان جذاب‌تری در حال نگارش است. آنها در اولین تجربه حضور در لیگ اروپا با هدایت سرمربی جدید، فاینورد آماده این فصل اردیویسه را با نمایشی جذاب و جسورانه و با نتیجه 5 بر 3 از پیش برداشتند. مرحله بعدی یک قرعه سخت را برای رم به همراه داشت. دروسی باید با هموطن موفق و خوش‌نامش روی نیمکت برایتون چشم در چشم می‌شد و تئوری‌های موفق روبرتو دزربی را حریف خودش می‌دید. دزربی و آوازه‌اش، دزربی و مشتریان بزرگش و دزربی و تیم مستعدش در المپیکوی رم 4 تایی شدند؛ بدون اینکه گلی به ثمر برسانند و زخمی بر پیکر این گرگ جان گرفته سری‌آ بر جای بگذارند. قرعه بعدی هم با رم و دروسی نامهربان بود و آنها باید پیش روی میلان قرار می‌گرفتند. با این حال روسونری هم مقهور انگیزه و تکاپوی ساق‌هایی شد که توسط دنیله دروسی هدایت می‌شد و میلان هم از پیش رو رفت تا رم ضمن رجزخوانی برای رقبا تبدیل به یکی از اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی این فصل لیگ اروپا شود. گام بعدی اگر چه دشوارتر است و این تیم باید به مصاف لورکوزن رویین‌تن برود اما دروسی تا اینجا ثابت کرده ادبیات حماسی داستان‌های فوتبالی را خوب بلد است و شاید بتواند پاشنه آشیل حریف بزرگش را  پیدا کند. آنها برای اولین بار در این فصل به پیروزی در هر میدانی و در مقابل هر رقیبی امیدوار هستند؛ فقط به این دلیل که دروسی کارش را خوب بلد است و شاگردانش را برای مبارزه‌های جانانه مهیا می‌کند. دروسی تا اینجای کار با میانگین 2.29 امتیاز از هر مسابقه تیمش در بین سرمربیانی که حداقل 5 بار روی نیمکت این تیم نشسته‌اند، بهترین عملکرد را داشته است.

آینده با دروسی

تیم او و درخشش رم با هدایت مرد جوان نیمکت هنوز به خاطر قرار داشتن در شوک تغییر مربی مورد اتهام است و عده‌ای معتقدند با گذراندن هفته‌ها و ماه‌های بیشتر، اوضاع در رم عادی‌تر خواهد شد. اگر چه کارنامه دروسی پاسخ مناسبی برای همه کسانی است که چنین ایده‌ای دارند اما شاید پاسخ مناسب‌تر و قاطعانه‌تر با تداوم همکاری او و رم شکل بگیرد. دروسی هنوز قرارداد طولانی‌مدت با باشگاه امضا نکرده و هنوز هم قطعی نیست برای فصل آینده چه کسی روی نیمکت این تیم قرار می‌گیرد. با این حال شاید کمتر هواداری در الیمپیکوی رم بخواهد در این شرایط فرد دیگری به جز دروسی را روی نیمکت ببیند؛ حتی اگر این ماجراجویی به قهرمانی لیگ اروپا منجر نشود. اگر سرمربی کنونی رم برای فصل آینده یک قرارداد طولانی مدت داشته باشد، نیمکت رم را محل استقرار سال‌های آینده‌اش بداند و تیم مورد نظر خودش را ببندد، شاید با نگاه‌های نافذتر و فریادهای مهیب‌تر در گوشه گوشه زمین تمرین و مسابقه، نتایج شگفت‌انگیزتری رقم بزند که برخاسته از تلاش یک مجموعه و سرمربی‌اش است.

*حسین سعیدی نیکو


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری