football360 logo

پایان صدارت وزارت ورزش‌وجوانان بر سرخابی‌ها؛ لحظه موعود فرا رسید

03 اردیبهشت 1403 ساعت 14:30205 نظر
پس از عرضه عمده سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس، رسماً 85 درصد سهام هر کدام از باشگاه‌ها به فروش رسید تا دوره مالکیت مشترک آن‌ها به پایان برسد.

به گزارش فوتبال 360، هواداران استقلال و پرسپولیس در ماه‌های اخیر دل‌نگران عدم صدور مجوز حرفه‌ای تیم‌های مورد علاقه‌شان بودند؛ عدم صدور مجوزی که می‌توانست سد راه حضور سرخابی‌های پایتخت در بهترین تورنمنت باشگاهی قاره کهن شود. در این زمینه، تلاش‌های گسترده‌ای برای تسویه بدهی‌های داخلی و خارجی انجام شد اما با این وجود بحث مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس مطرح بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به تفکیک مالکیت 2 باشگاه پافشاری داشت.

مدیران وزارت ورزش‌وجوانان و مسئولان سازمان خصوصی‌سازی در طول یک ماه اخیر جلسات فشرده‌ای را در این زمینه برگزار کردند و در حالی‌که احتمالات مختلفی از جمله واگذاری عمده سهام استقلال به هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و فروش عمده سهام پرسپولیس به هلدینگ شستا مطرح بود و بعد از آن موضوع تیمداری بانک‌ها مطرح شد، سرانجام امروز جلسه مزایده سرخابی‌ها به انجام رسید. برخلاف مزایده قبلی که بدون مشتری و البته بدون نتیجه به پایان رسید، مزایده امروز (دوشنبه) برنده داشت و رسماً دوران مالکیت وزارت ورزش‌وجوانان بر سرخابی‌های پایتخت خاتمه یافت.

رونمایی از مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

فرابورس ایران امروز در حالی به کار خود پایان داد که یکی از مهم‌ترین مزایده‌های تاریخ برگزار شد؛ مزایده فروش عمده سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس. بعد از اهلیت ثابت‌شده مشتریان خرید سهام استقلال و پرسپولیس، سرانجام 85 درصد سهام باشگاه استقلال به قیمت 2793 میلیارد تومان به هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت‌های تابعه آن (پتروشیمی شهید تندگویان، بوعلی، پارس و بندرامام) فروخته شد که قرار است هر کدام از این شرکت‌ها 20 درصد سهام استقلال را در اختیار گیرند و 5 درصد سهام استقلال هم مستقیماً در اختیار هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس خواهد بود.

باشگاه پرسپولیس هم بعد از مزایده برگزار شده، 85 درصد سهامش به قیمت 3200 میلیارد تومان به کنسرسیوم 6 بانک فروخته شد که قرار است بانک شهر عمده سهام سرخ‌پوشان را در اختیار گیرد و آن‌ها 30 درصد از سهام باشگاه پرسپولیس را از این پس در اختیار دارند. همچنین بانک‌های تجارت و ملت هم هر کدام 20 درصد سهام سرخ‌پوشان را از آن خود کردند و بانک‌های رفاه کارگران، صادرات و اقتصادنوین هم هر کدام 5 درصد در مالکیت باشگاه پرسپولیس سهیم شدند.

اتفاق تاریخی به (AFC) گزارش می‌شود

محمود قامت، معاون سازمان خصوصی‌سازی بعد از برگزاری مزایده 2 باشگاه پرطرفدار پایتخت، درباره روند نهایی‌شدن قرارداد واگذاری دو باشگاه توضیح داد: «خریداران فردا باید 10 درصد قیمت را واریز کنند و قرارداد واگذاری امضا شود و بعد از پرداخت حصه نقدی و انعقاد قرارداد، تشریفات مربوط به قطعیت معامله اتفاق خواهد افتاد و انتقال سهام از وزارت ورزش‌وجوانان صورت می‌گیرد و با این اتفاق مبارک، مطالبه عمومی که هواداران از دولت داشتند، انجام می‌شود».

کنفدراسیون فوتبال آسیا تا روز پنجم اردیبهشت‌ماه به 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس برای تعیین‌تکلیف شرایط مالکیتی‌شان مهلت داده و حالا فردا (سه‌شنبه سوم اردیبهشت‌ماه) قرار است قرارداد مالکیتی 2 باشگاه رسماً امضا شود. بعد از امضای این قراردادها، اسناد به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه خواهد شد تا پروژه تاریخی تفکیک مالکیت استقلال و پرسپولیس رسمیت پیدا کند. هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس باید حدود 279 میلیارد تومان و کنسرسیوم بانکی خریدار پرسپولیس هم باید حدود 320 میلیارد تومان به حساب خزانه دولت واریز کنند تا بتوانند فردا (سه‌شنبه) قرارداد مالکیتی را امضا کرده و رسماً مالک استقلال و پرسپولیس شوند.


بیشتر بخوانید:

آشنایی با مالک جدید استقلال؛ سرمایه‌داری به پهنه خلیج‌فارس

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری