football360 logo

رقابت جذاب رم و بولونیا؛ وقتی موتا مچ دروسی را خواباند

04 اردیبهشت 1403 ساعت 12:3613 نظر
2 تیم رم و بولونیا برای تصاحب عنوان چهارم سری‌آ در پایان فصل بازی‌های دشواری در پیش دارند.

به گزارش فوتبال 360، شباهت‌های زیادی بین تیاگو موتا روی نیمکت بولونیا و دنیله دروسی به عنوان سرمربی رم وجود دارد. هر 2 سرمربی اولین تجربه‌های بزرگ خود در این عرصه را پشت سر می‌گذارند و هر 2 در این اولین تجربه‌ها موفق و درخشان ظاهر شده‌اند. سری‌آ هم بر اساس همین تشابه، به سبک مبارزه‌های تن به تن، آنها را در یک گود رقابت پیش روی هم قرار داده و تیم‌هایشان برای رسیدن به عنوان چهارم لیگ تلاش سختی را پشت سر می‌گذارند. با این حال تفاوت‌ها هم بین آنها کوچک نیست. موتا هدایت تیمی را بر عهده دارد که رسیدن به رده‌های بالای جدول برایش یک افتخار محسوب می‌شود و دروسی جسارت پذیرفتن مسئولیت مجموعه‌ای را به خرج داده که حضور در این رده‌ها باید برایش یک اتفاق متداول باشد و فتح عناوین را به عنوان افتخار می‌شناسد. موتا و دروسی حتی در شیوه هدایت تیم‌هایشان هم متفاوت‌ هستند. سرمربی بولونیا آرام‌تر و خونسردتر از کنار زمین کار را دنبال می‌کند و در تدارک سازماندهی دفاعی است.مرد اول نیمکت رم پر جوش و خروش برای موفقیت شاگردانش، نیمکت را پر حرارت جلوه می‌دهد و رویکردی هجومی از تیمش می‌بینیم. برآورد این شباهت‌‌ها و تفاوت‌ها شب گذشته در اولین مچ‌اندازی میان موتا و دروسی با شکست سنگین اسطوره گرگ‌های پایتخت ایتالیا همراه شد. به این بهانه به بررسی وضعیت آنها در این فصل و فصل آینده می‌پردازیم.

رقابت برای رده چهارم

قهرمان که دیشب معرفی شد، نایب قهرمان هم جایگاه ایستایی را با توجه به فاصله امتیازش در اختیار دارد. رقابت در بالای جدول سری‌آ از اینجای فصل به بعد بر سر رتبه‌های سوم تا هفتم داغ‌تر دنبال می‌شود. در این بین رم و بولونیا در دسترس‌ترین هدف خودشان را دنبال می‌کنند و می‌خواهند تیم چهارم جدول روز پایانی این فصل نام بگیرند. نبرد مستقیم آنها با برد مهم و سرنوشت‌ساز و رقابت‌برانگیز بولونیا و تیاگو موتا همراه شد اما داستان ادامه دارد و تا پایان فصل فرصت برای تغییر تیم چهارم جدول وجود دارد. در این مسیر بولونیا با یک بازی بیشتر 7 امتیاز از رم جلوتر است و به فرض پیروزی گرگ‌ها در بازی عقب‌افتاده مقابل اودینزه، این تیم فاصله‌ای 4 امتیازی را با بولونیا خواهد داشت و فقط 5 هفته فرصت دارد از رقیبش پیشی بگیرد. در حقیقت رم و دروسی فرصت در اختیار گرفتن قافیه رقابت را از دست دادند و باید ضمن پیروزی در بازی‌های بعدی خود منتظر توقف و تعلل از سوی بولونیا باشند؛ تیمی که باید در 5 بازی آینده خود به مصاف اودینزه، تورینو، ناپولی، یوونتوس و جنوا برود. 2 بازی اول شاید برای شاگردان موتا چندان سخت به نظر نرسد اما بازی‌های بعدی می‌تواند زمینه از دست دادن امتیاز را برایشان به وجود بیاورد. خصوصا اینکه از 3 مسابقه پایانی 2 بازی بولونیا در خانه رقبا برگزار خواهد شد. این موضوع، امید رم را به توقف رقیب بیشتر می‌کند. با این حال رم هم کار آسانی برای بهره بردن از توقف‌های احتمالی تیم چهارم جدول ندارد. هر 3 رقیب بزرگ بولونیا با تیم دروسی هم بازی دارند و گرگ‌ها باید به ترتیب به نبرد با اودینزه، ناپولی، یوونتوس، آتالانتا، جنوا و امپولی بروند. رم هم مثل رقیبش 3 بازی دشوار مقابل ناپولی، یووه و جنوا خواهد داشت و اضافه بر این دشواری باید در برابر آتالانتا هم قرار بگیرد. به طور کلی به نظر می‌رسد با برد شب گذشته بولونیا وضعیت این تیم برای با موفقیت به پایان رساندن این رقابت و حتی طمع به رتبه سوم جدول مساعد باشد. آنها دست پیش را در این میدان نسبت به حریف پایتخت‌نشین دارند و همه چیز به عملکرد خودشان بستگی خواهد داشت.

دروسی مقابل موتا

تقابل فوتبال هجومی و بی‌پروا با تاکتیک دفاع و ضد حمله از دیرباز محل بحث نشست‌های فوتبالی و میزگردهای کارشناسی بوده. هیچ یک از این 2 رویکرد نه کاملا اشتباه و نه کاملا درست قلمداد می‌شوند و انتخاب راه درست در زمان درست از بین این 2 استراتژی، برنده‌ها را تعیین می‌کند. تیاگو موتا که در این فصل با هدایت موفق بولونیا برای خودش در فوتبال ایتالیا نامی دست و پا کرده و در حال نزدیک شدن به نیمکت باشگاه‌های بزرگ است در مواجهه با سبک فوتبال هجومی رم، رویکرد دفاع و ضد حمله را پیاده کرد. البته این رویکرد در بیشتر بازی‌های فصل ایده مدنظر موتا بود و این سرمربی تیمش را در حد و اندازه‌ای نمی‌بیند که بتواند تمام طول یک مسابقه را به حمله و تاختن به دروازه حریف اختصاص دهد. در واقع دروسی باید به اقتضای تحلیل حریفش، روند بازی تیم را متفاوت با مسابقات گذشته ارائه می‌کرد. رم با یورش کامل به سمت دروازه بولونیا و با انگیزه‌ به وجود آمده از سکوهای ورزشگاه خانگی‌اش و صد البته بر اساس انتظار بیشتری از این باشگاه، فضای کافی برای فرار مهاجمان سریع بولونیا را در اختیارشان گذاشت. در حقیقت شاهد یک شکست تاکتیکی برخاسته از احساسات از سوی دنیله دروسی در مقابل سرمربی دیگری بودیم که این روزها خیلی با کاپیتان سابق و مرد اول نیمکت رم مقایسه می‌شود. دروسی درس بزرگی را از مواجهه با موتا و بولونیای فرصت‌طلبش آموخت. او فهمید عرصه مربیگری مثل بازی درون زمین میدان ساده‌ای نیست.. فقط توانایی‌های مستقیم بازیکنان کارنامه پایانی‌شان را رقم نمی‌زند و باید با تدبیر بیشتر و در برخی از مسابقات با خویشتنداری تیمش را به میدان بفرستد. اگر تقابل دروسی و موتا یکی از تقابل‌های سال‌های آینده سری‌آ باشد، باید اعتراف کنیم موتا دور اول این مبارزه را با شایستگی به سود خودش به پایان رساند.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری