football360 logo

داوران یورو 2024؛ مجموعه‌ای از جوانان و با تجربه‌ها

05 اردیبهشت 1403 ساعت 15:194 نظر
برگزار کنندگان جام ملت‌های اروپا لیست نهایی داوران این رقابت را منتشر کردند.

به گزارش فوتبال 360، گل مردود فرانسه به ایرلند برای راه‌یابی به جام‌جهانی، گل صحیح رد شده آرژانتین به آلمان در جام جهانی و اتفاقات بسیاری از این دست حتی پس از ظهور تکنولوژی کمک داور ویدئویی، نشان می‌دهد آنها بسیار مهم و تاثیرگذار هستند. از همین رو اعلام لیست نهایی داوران یورو 2024 از نکات حائز اهمیتی است که پرداختن به آن خالی از لطف نیست. 18 داور از 14 کشور اروپایی برای قضاوت در بازی‌های رقابت بزرگ تابستانی قاره سبز برگزیده شدند و در این بین کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا هر کدام با 2 داور سهم بیشتری از دیگر کشورهای حاضر در امر قضاوت مسابقات دارند. به مرور کارنامه و بیوگرافی این داورها می‌پردازیم.

آرتور سوارس دیاس؛ پرتغال


مرد 44 ساله عرصه داوری فوتبال کارت زرد آنچلوتی در دیدار رفت رئال مادرید و منچسترسیتی در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپای فصل قبل را از جیبش بیرون آورد. پیش از مسابقه این 2 تیم، سیتیزن‌ها به قضاوت دیاس در مسابقه اعتراض کرده و حواشی خاصی حول انتخاب او به وجود آمده بود.  این داور به مماشات و خویشتنداری در اخراج بازیکنان و سخت‌گیری برای مدیریت بازی معروف است. او سابقه قابل قبولی در لیگ قهرمانان اروپا دارد اما بیشتر در مراحل گروهی این مسابقات به قضاوت پرداخته و در رقابت‌های بین‌المللی بزرگ یک داور جوان و کم‌تجربه به شمار می‌رود. آرتور سوارس دیاس در 698 بازی داوری در میادین رسمی 3299 کارت زرد را از جیبش بیرون آورده، 123 بازیکن را به خاطر گرفتن کارت زرد دوم و کارت قرمز از مسابقه اخراج کرده، 104 کارت قرمز مستقیم داشته و در جریان سوت زدن‌هایش در این مدت 206 بار برای تیم‌ها اعلام پنالتی کرده است. این یعنی درست مثل بازی سیتی و رئال در لیگ قهرمانان، معمولا 4 کارت زرد در هر بازی را از او انتظار داریم و اگر قرار باشد بازیکنی از زمین اخراج شود، بیش از اینکه منتظر بیرون آمدن کارت قرمز مستقیم از سوی سوارس دیاس باشیم، احتمال دریافت 2 کارت زرد و اخراج به این شیوه بیشتر خواهد بود. دیاس پرتغالی با تصمیم‌های خاص و ناگهانی می‌تواند بازی را به حساسیت بیشتری بکشاند و معمولا مدیریت مسابقه را برای خودش سخت می‌کند. 

خسوس خیل مانزانو؛ اسپانیا


گروه مرگ این فصل لیگ قهرمانان اروپا با حضور تیم‌های دورتموند، نیوکاسل، پاری‌سن ژرمن و میلان 2 بار شاهد قضاوت مرد 40 ساله اسپانیایی بود و در مجموع عملکرد خوبی از این داور جوان در مسابقات بزرگ دیده‌ایم. مانزانو با توجه به سوابقش معمولا در دقایق نخست بازی در نشان دادن کارت به بازیکنان خاطی احتیاط می‌کند و این شیوه را راهکاری برای استفاده از کارت در دقایق حساس مسابقه و مدیریت بازی قرار می‌دهد. او بازی نیمه نهایی لیگ قهرمانان فصل گذشته بین 2 تیم شهر میلان را سوت زد. خیل 3 بار فینال سوپرجام اسپانیا را قضاوت کرده و  هر 3 بازی به سود بارسلونا به اتمام رسیده. مانزانو در 472 بازی داروی در مسابقات رسمی 2442 کارت زرد را از جیبش بیرون آورده، 79 بار بازیکنان را با کارت زرد دوم از بازی اخراج کرده و 58 بار هم مجبور به استفاده از کارت قرمز مستقیم شده. او تا اینجای دوران حرفه‌ای خودش 3 ال‌کلاسیکو را هم سوت زده که هر 3 بازی به سود رئال مادرید به پایان رسید. مدیریت بازی مانزانو او را به یکی از گزینه‌های جام ملت‌های اروپا برای جدال‌های حساس این رقابت تبدیل می‌کند.

مارکو گیدا؛ ایتالیا


مسابقه دور رفت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپای این فصل بین دورتموند و اتلتیکومادرید با قضاوت گیدا انجام شد. مرد 42 ساله‌ با 5 بازی داوری در این فصل لیگ قهرمانان از مورد توجه‌ترین داوران کنونی برای یوفا به شمار می‌رود. پس از 389 بازی حضور در میادین رسمی شاهد 1714 کارت زرد، 41 کارت زرد دوم، 53 کارت قرمز مستقیم و 129 اعلام پنالتی از سوی او بوده‌ایم. مسابقه جنجالی میلان و آتالانتا در سال 2018 با قضاوت این داور انجام شد. در این بازی شاهد 11 کارت زرد و 2 کارت قرمز برای بازیکنان بودیم. گیدا در دقایق پایانی این بازی حتی دوناروما، دروازه‌بان روسونری را هم از کارت زرد بی‌بهره نگذاشت. آمار گایدا منطقی به نظر می‌رسد اما تراکم کارت در برخی مسابقات با قضاوت او نشان می‌دهد نباید در میدان عصبانی‌اش کرد و در غیر این صورت منتظر خروج پی در پی کارت‌های رنگی از جیبش در جریان یک مسابقه  خواهیم بود.

ایستوان کواچ؛ رومانی


رم پس از سال‌ها با هدایت مورینیو در شبی موفق به کسب یک جام قهرمانی در اروپا شد که کواچ 39 ساله قضاوت فینال لیگ کنفرانس اروپا میان تیم‌های رم و فاینورد را بر عهده داشت. لیگ قهرمانان در این فصل خیلی به کواچ اعتماد کرده و خیلی هم به این داور زحمت داده است! او خاطره تلخ اخراج آرائوخو در دیدار بین تیم‌های پاری‌سن ژرمن و بارسلونا را رقم زد و در نگاه هواداران آبی و اناری هرگز محبوب نیست. کواچ در 509 بازی قضاوت در مسابقات رسمی 2710 کارت زرد را به بازیکنان نشان داده، 97 با کارت زرد دوم را از جیبش بیرون آورده و 80 کارت قرمز مستقیم را هم در کارنامه دارد. کواچ با اعلام 163 پنالتی در این مدت ثابت کرده برای اعلام خطا در محوطه جریمه کمی سختگیر است. مرد 39 ساله در 35 سالگی و جام ملت‌های اروپا 2020 هم قضاوت یک بازی را بر عهده داشت.

ایوان کروژلیاک، اسلواکی


مرد 40 ساله عرصه داوری هنوز برای قضاوت مسابقات حساس لیگ قهرمانان مورد اعتماد قرار نگرفته اما عملکرد این فصلش در رقابت‌های اروپایی باعث شد تا یوفا او را هم برای قضاوت به آلمان بفرستد. کروژلیاک در 401 بازی داوری در مسابقات رسمی 1906 بار بازیکنان را با کارت زرد جریمه کرده، 69 بار مجبور به اخراج آنها با کارت زرد دوم شده و فقط 39 کارت قرمز مستقیم را نشان داده. به نظر می‌رسد بازیکنان خاطی برای اخراج با فرصت بیشتری از سوی کروژلیاک همراه باشند و او بیشتر روی مدیریت مسابقه با کارت زرد تمرکز دارد. حضور در آلمان و رقابت‌های جام ملت‌های اروپا یک مرحله بزرگ از شهرت و رشد برند برای این داور اهل اسلواکی به شمار می‌رود.

فرانسوا لتکسیر؛ فرانسه


داور 35 ساله و بسیار جوانی که یوفا در حال اعتماد ویژه‌ای به اوست، سوپرجام این فصل اروپا بین منچسترسیتی و سویا را سوت زد. منچسترسیتی در بازی مهم و حساس و تاریخی مقابل رئال مادرید در این فصل لیگ قهرمانان  با قضاوت او به تساوی دست یافت. اگر آن مسابقه را تماشا کرده باشید، به استعداد مرد جوان فرانسوی در اداره بازی پی می‌برید و حضور در یورو 2024 در واقع تاییدکننده ظهور لتکسیر به عنوان یک داور شاخص در دنیای فوتبال است. این داور در 304 بازی قضاوت رسمی 1139 کارت زرد را به بازیکنان نشان داده، 35 بار آنها را با کارت زرد دوم جریمه کرده و 49 کارت قرمز مستقیم را از جیبش بیرون آورده. با اعلام 107 پنالتی در این مدت باید بدانیم خطا در محوطه جریمه از چشم لتکسیر دور نمی‌ماند و برای گرفتن پنالتی هیچ ابایی نخواهد داشت.

دنی ماکلی؛ هلند


مرد 41 ساله هلندی نشان اعتماد یوفا را به پشتوانه بازی‌های زیادی که قضاوت کرده بر سینه دارد. 4 بازی در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، 2 بازی در نیمه‌نهایی این رقابت‌ها و 2 بازی در جام جهانی 2022 قطر نشان از اطمینان خاطر برگزارکنندگان مسابقات از داوری ماکلی دارد و احتمال قضاوت او در بازی‌های مهم یورو 2024 به اتکای سوابق بازی‌های مهمش، وجود خواهد داشت. ماکلی در 6 بازی داوری در این فصل لیگ قهرمانان هیچ کارت قرمزی از جیبش بیرون نیاورده و حتی یک پنالتی هم برای تیم‌های اعلام نکرده. به نظر می‌رسد بازیکنان از او حساب می‌برند و در حضورش محتاط بازی می‌کنند. مکلی در 653 بازی قضاوت رسمی 2098 کارت زرد نشان داده، 85  بار کارت زرد دوم را از جیبش در آورده و 78 بار مجبور به اخراج مستقیم بازیکنان شده است. داور 41 ساله هلندی در مورد خطاها هیچ مماشاتی به خرج نمی‌دهد و بازیکنان باید برای داوری او کاملا توجیه شده باشند. در غیر این صورت از جریمه او با هر تصمیمی در امان نخواهند بود.

شیمون مارسینیاک؛ لهستان


از داوران برجسته و مشهور کنونی دنیای فوتبال است که با 43 سال سن سابقه قضاوت فینال لیگ قهرمانان فصل گذشته بین سیتی و اینتر و همچنین داوری فینال جام‌جهانی باشگاه‌ها میان سیتی و فلومیننسه را در کارنامه دارد. با این حال نقطه بزرگ دوران حرفه‌ای او به شبی باز می‌گردد که با سوت او آرژانتین در فینال جام جهانی 2022 موفق به پیروزی در مقابل فرانسه شد. اگر خاطره آن مسابقه را در ذهن داشته باشید، می‌توانید پی ببرید مارسینیاک مرد مناسبی برای سرعت بخشیدن به بازی و کنترل خشونت‌ها و تنش‌هاست. منتظر حضور او در بین نامزدهای قضاوت فینال جام ملت‌های اروپا هستیم. داور لهستانی در 614 بازی رسمی 2496 بار از کارت زردش استفاده کرده و 79 بار با کارت زرد دوم بازیکنان را اخراج کرده است. 69 کارت قرمز و 268 پنالتی نیز با سوت او در این مدت رقم خورده و با قضاوت 18 فینال کارنامه درخشان و سنگینی در حیطه کاری خودش دارد.

هلیل اموت ملر؛ ترکیه


حضور در یورو 2024 یک افتخار ویژه و یک نقطه عطف برای مرد 37 ساله اهل ترکیه است که در این فصل لیگ قهرمانان اروپا قضاوت هیچ مسابقه‌ای در مرحله حذفی را بر عهده نگرفته و از داوران جوان رقابت‌ها به شمار می‌رود. اموت ملر در 307 قضاوت در مسابقات رسمی 1490 بار کارت زرد را از جیبش بیرون آورده، 45 بار مجبور به استفاده از کارت زرد دوم شده، 41 کارت قرمز مستقیم را به کار برده و 121 بار هم نقطه پنالتی را نشان داده است. او از داوران حساس برای اعلام پنالتی به شمار می‌رود و در این فصل لیگ قهرمانان در 3 بازی قضاوت 3 بار برای تیم‌ها اعلام پنالتی کرده است. باید منتظر بود و دید ملر در آلمان چه نمایشی خواهد داشت و آیا تبدیل به یکی از داوران سرشناس دنیای فوتبال می‌شود یا خیر!

گلن نیبرگ؛ سوئد


با 35 سال سن او هم از داوران جوان رقابت‌ها خواهد بود که آزمون بزرگ حضور در یورو 2024 می‌تواند در صورت گرفتن نمره قبولی تبدیل به نقطه عطف کاری‌اش شود. نیبرگ تاکنون قضاوت 390 مسابقه رسمی را بر عهده داشته و در جریان آنها 1169 کارت زرد از جیبش بیرون آمده، 25 بار شاهد کارت زرد دوم بوده‌ایم و 23 کارت قرمز مستقیم، راهکار او برای جریمه بازیکنان و مدیریت مسابقات بوده است. آمار نشان می‌دهد  نیبرگ تمایل چندانی به اخراج بازیکنان ندارد و تا حد امکان از این رویکرد امتناع می‌کند. مهم‌ترین بازی با قضاوت این داور جوان سوئدی بازی رفت مرحله یک‌چهارم نهایی این فصل لیگ قهرمانان اروپا میان بایرن مونیخ و آرسنال بود که با نتیجه تساوی به پایان رسید.

مایکل الیور؛ انگلیس


تردیدی وجود نداشت الیور با سابقه داوری بازی‌های سخت و پرفشار لیگ برتر انگلیس از نامزدهای اصلی یوفا برای قضاوت در یورو 2024 است. کسی که سوپرجام اروپای فصل قبل را سوت زده، 3 فینال در جام‌های داخلی انگلیس را قضاوت کرده، 3 حضور در جام جهانی و 3 تجربه در جام ملت‌های اروپا را در کارنامه دارد، یقینا زیر نظر قرار خواهد گرفت تا شاید برای حساس‌ترین بازی‌های رقابت پیش رو به میدان برود. دیدار برزیل و کرواسی در جام جهانی با سوت او انجام شد و بازی‌های بسیار مهمی در لیگ برتر انگلیس هم مایکل الیور 39 ساله را به عنوان داور پشت سر گذاشته است. الیور در 697 قضاوت رسمی تا اینجای دوران حرفه‌ای 2213 کارت زرد داشته، 44 بار کارت زرد دوم را از جیبش در آورده و 57 بار  مجبور به اخراج مستقیم بازیکنان با کارت قرمز شده است. اعلام 227 پنالتی از سوی الیور در این مدت نشان می‌دهد در حضور او هرگز نباید در محوطه جریمه مرتکب اشتباه شد و از اعلام پنالتی استقبال می‌کند.

دنیلیه اورساتو؛ ایتالیا


مرد 48 ساله و با تجربه ایتالیایی، نزدیک‌ترین رویای پاری‌سن‌ژرمن برای قهرمانی در اروپا را سوت زد و با سوت او فینال لیگ قهرمانان اروپا به سود بایرن مونیخ به اتمام رسید. 3 قضاوت در یورو 2020، 3 بازی حضور در جام جهانی 2022 و 54 بار داوری در لیگ قهرمانان، اورساتو را تبدیل به یکی از مهم‌ترین داوران رقابت پیش رو می‌کند. 601 بازی رسمی با قضاوت او با 2813 کارت زرد، 83 کارت زرد دوم، 70 کارت قرمز مستقیم و اعلام 154 پنالتی همراه شده و  نشان از استفاده زیاد مرد با تجربه ایتالیایی از کارت زرد و احتیاط او برای اخراج بازیکنان دارد. بازی تیم‌های آرژانتین و کرواسی در نیمه‌نهایی جام جهانی قطر با سوت او انجام شد و برد چند روز قبل رئال مادرید در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا  با داوری اورساتو رقم خورد. او به احتمال زیاد از نامزدهای اصلی برای سوت زدن در فینال رقابت‌ها خواهد بود.

ساندرو شرر؛ سوئیس


مرد 35 ساله سوئیسی یکی از مهم‌ترین رقابت‌های دوران حرفه‌ای خودش را در آلمان تجربه می‌کند و از داوران جوان و کم‌تجربه رقابت‌ها به شمار می‌رود. شرر بازی تیم‌های میلان و تاتنهام در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان فصل گذشته را سوت زده بود و سابقه قضاوت هیچ فینال بزرگی در سطح اروپا را ندارد. 448 بازی رسمی با داوری او با 1910 کارت زرد همراه شده، 73 کارت زرد دوم را در پی داشته، 47 بار به استفاده مستقیم از کارت قرمز شده و 149 پنالتی را  در پی داشته است.

دنیل زیبرت؛ آلمان


اعتماد به داور 39 ساله آلمانی برای حضور در جام ملت‌های اروپا 2024 در واقع یک جهش در دوران حرفه‌ای به شمار می‌رود و او قرار است از حیثیت آلمانی‌های میزبان در داوری دفاع کند. سابقه 2 بازی قضاوت در جام جهانی 2022 شاید شاخص‌ترین نقطه کارنامه زیبرت نام بگیرد. این داور 39 ساله حتی در این فصل لیگ قهرمانان اروپا نیز فقط با قضاوت 2 بازی حضور داشته است. زیبرت هر 2 بازی دورتموند و لورکوزن در این فصل بوندس‌لیگا را سوت زد. او در 513 بازی رسمی 2049 بار از کارت زردش استفاده کرده، 42 بار کارت زرد دوم را از جیبش در آورده و 37 بار نیز مجبور به استفاده از کارت قرمز مستقیم شده است. 134 پنالتی با سوت او در این مدت اعلام شده که در مجموع آماری متداول و معمولی را در هر کدام از بخش‌ها نشان می‌دهد.

آنتونی تیلور؛ انگلیس


حضور در 5 فینال بیرون از مرزهای فوتبال باشگاهی انگلیس به انضمام نام پرآوازه مرد 45 ساله در لیگ برتر انگلیس نشان از اعتبار بالای او و اعتماد ویژه برگزار کنندگان مسابقات به این داور انگلیسی دارد. فینال لیگ اروپای فصل گذشته بین رم و سویا با سوت او انجام شد و تیلور 2 بار بازی آرسنال در فینال‌های جام حذفی انگلیس را قضاوت کرد. 2 قضاوت در جام جهانی 2022 و 3 داوری در یورو 2020 تیلور را در ردیف داوران سرشناس فوتبال جهان قرار می‌دهد. کسی که در 728 بازی قضاوت، 2546 کارت زرد، 55 کارت زرد دوم و 77 کارت قرمز مستقیم را نشان داده و 231 بار اعلام خطای پنالتی کرده است. تجربه بالای این داور انگلیسی، او را هم در زمره نامزدهای قضاوت در بازی‌های حساس یورو 2024 قرار می‌دهد. برد 3 بر 2 بارسلونا در بازی رفت این فصل لیگ قهرمانان اروپا مقابل پاریس با سوت آنتونی تیلور رقم خورد.

کلمنت تورپین؛ فرانسه


فینال سال 2022 لیگ قهرمانان اروپا که با برد رئال مادرید در مقابل لیورپول به اتمام رسید و پیروزی ویارئال در فینال لیگ اروپا در سال 2021 با سوت این داور 41 ساله انجام شد. از مردان شناخته شده حیطه کاری خودش نام دارد و در قاره سبز اعتبار خوبی جمع کرده. او بازی این فصل پورتو و آرسنال در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا را قضاوت کرد و فصل قبل هم داور مسابقه میلان و اینتر و در نیمه‌نهایی این رقابت‌ها بود. با مرور 585 قضاوت رسمی تورپین به آمار 1868 کارت زرد، 45 کارت زرد دوم، 113 کارت قرمز مستقیم و 195 پنالتی می‌رسیم؛ آماری که نشان از متعارف و متداول بودن سوت‌های او دارد و در هیچ زمینه‌ای زیاده‌روی یا کوتاهی نداشته است. بازی جنجالی میان تیم‌های بایرن مونیخ و آژاکس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا فصل 19-2018 با قضاوت تورپین انجام شد و در نهایت 2 اخراجی و 2 پنالتی در پی داشت.

اسلاوکو وینچیچ؛ اسلوونی


اینتراخت فرانکفورت با قضاوت این داور 44 ساله به قهرمانی در لیگ اروپا رسید؛ مردی که 2 بار در جام جهانی قطر و 3 بار در جام ملت‌های اروپا 2020 سوت زد و برد تاریخی عربستان در مقابل آرژانتین  با قضاوت او انجام شد. وینچیچ همچنین در دیدار زیبای بلژیک و ایتالیا در یورو 2020 هم به عنوان داور اصلی درون میدان بود. بازی زیبای برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان این فصل بین دورتموند و اتلتیکومادرید  با داوری وینچیچ رقم خورد. او در 430 بازی رسمی 1796 کارت زرد را از جیبش بیرون آورده، 58 کارت زرد دوم را به کار برده، 44 کارت قرمز را نشان داده و 98 ضربه پنالتی را اعلام کرده. به نظر می‌رسد بازیکنان حاضر در جام ملت‌های اروپا 2024 باید در حضور وینچیچ در محوطه جریمه کمی احتیاط به خرج دهند. او احتمالا در مورد خطای پنالتی مماشات نمی‌کند.

فلیکس زوایر؛ آلمان


زنگ خطری برای مدافعان حاضر در یورو 2024 با اعلام نام زوایر 42 ساله به صدا درآمده است. مردی که در 30 بازی قضاوت در لیگ قهرمانان اروپا 16 بار پنالتی اعلام کرده، به احتمال زیاد برای اعلام پنالتی در رقابت‌های پیش رو لحظه‌شماری می‌کند. زوایر در این فصل مسابقه 2 تیم بارسلونا و ناپولی در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا را سوت زد. در 639 بازی رسمی داوری او شاهد 2713 کارت زرد، 76 کارت زرد دوم، 51 کارت قرمز و 183 پنالتی بوده‌ایم. آمار پنالتی‌های اعلام شده توسط زوایر عدد نامتعارفی نیست اما آمار پنالتی‌های او در بازی‌های حساس نشان می‌دهد مرد آلمانی در رقابت‌های مهم با جدیت و قاطعیت بیشتری سوت می‌زند.


برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری