football360 logo

ویکتوریا، جامِ قربانی جنگ‌جهانی؛ لذت قهرمانی زیر بال‌های ایزدبانو!

05 اردیبهشت 1403 ساعت 10:1814 نظر
پیش از «مایسترشاله»، نماد «ویکتوریا» جام قهرمانی فوتبال آلمان بود.
به گزارش فوتبال 360، لورکوزن سرانجام به سلطنت بایرن‌مونیخ در فوتبال آلمان پایان داد و توانست جام خاص این رقابت‌ها را از چنگ باواریایی‌ها برباید. جام قهرمانی بوندس‌لیگا تحت عنوان «مایسترشاله»، نماد یادبودی است که از سال 1949 به قهرمان کشور در بالاترین سطح فوتبال آلمان اهدا می‌شود و بایرن‌مونیخ در طول 11 فصل قبلی، لذت لمس این جام را به تیم دیگری نداده بود.
پیش‌بینی می‌شود این جام تا سال 2026 گنجایش حکاکی نام قهرمان‌های جدید فوتبال در این کشور را داشته باشد. مایسترشاله اصلی تنها 2 قهرمان دیگر به خود می‌بیند و پس از آن باید دید راه‌حل فدراسیون فوتبال آلمان چه خواهد بود.
پیش از جنگ‌جهانی دوم و معرفی مایسترشاله برای اهدای عنوان به تیم قهرمان، «ویکتوریا» نام جامی بود که به قهرمان فوتبال آلمان در بالاترین سطح از سال 1903 اهدا می‌شد و با پایان جنگ دوم جهانی، صحنه فوتبال آلمان را ترک کرد. نورنبرگ، شالکه و فاواف‌بی لایپزیش در تاریخ فوتبال آلمان رکورددار کسب این جام بودند.

آن جام، یکی از نمادهای تمایل آلمان به ناسیونالیسم رومن بود که هویت خود را از ایزدبانوی «نایکی»، شمایل پیروزی در یونان باستان می‌گرفت. ویکتوریا، برای نخستین بار در تاریخ، روز 31 می1903 به نخستین قهرمان فوتبال آلمان، لایپزیش اهدا شد و آخرین تیمی برنده «ویکتوریا»، درسدن در سال 1944 بود.
از آنجا که پیش از اشغال برلین توسط متفقین، این جام در استان زاکسن نگه‌داری می‌شد، اهالی آلمان شرقی آن را از چنگال اشغالگران کمونیست در امان نگه داشتند و در نهایت پس از اتحاد دوباره آلمان و فروپاشی دیوار برلین، نماد ویکتوریا از سردابی در برلین شرقی بیرون آمد و در اختیار مقر فدراسیون فوتبال در شهر فرانکفورت قرار گرفت و سال 2015 به موزه اهدا شد.

«ویکتوریا»، جلوه‌ای از ایزدبانوی پیروزی در یونان باستان، «نایکی» است که در سده سوم پیش از میلاد مسیح، پس از شکست کارتاژ باستان به دست رومی‌ها، رومانیزه و معبدی در یکی از تپه‌های شهر رم (پالاتینو که تخت‌گاه امپراتور روم بود) برای ارج نهادن به مقامش در فرهنگ پاگانیسم ساخته شد.
این نماد بر فراز زیگس‌سویله، ستون پیروزی در شهر برلین، پایتخت آلمان، یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری است و جام نمادینش در موزه باشگاه شالکه به چشم می‌آید.

* امیرعباس زمانیان
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری