football360 logo

سند واگذاری سرخابی‌ها رسماً امضا شد؛ استقلالِ نفتی، پرسپولیسِ بانکی

05 اردیبهشت 1403 ساعت 12:15184 نظر
با برگزاری آیین واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی، رسماً این 2 تیم از مالکیت دولت خارج شدند.

به گزارش فوتبال 360، مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و مدیران وزارت ورزش‌وجوانان با توجه به سیاست‌های کلان کنفدراسیون فوتبال آسیا در زمینه تفکیک مالکیتی تیم‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای و حضور در تورنمنت‌های مهم قاره از جمله لیگ نخبگان آسیا، به دنبال آن بودند تا طلسم عدم واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی شکسته شود؛ آن‌هم در حالی‌که در سالیان گذشته، بارها موضوع واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس به میان آمد اما این پروژه مهم به سرانجام نمی‌رسید.

تیم‌های استقلال و پرسپولیس که تا امروز (چهارشنبه) پنجم اردیبهشت‌ماه مهلت داشتند تا اسناد و مدارک مالکیتی خود را در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار بدهند و در غیر این‌صورت، خطر عدم صدور مجوز حرفه‌ای و حذف از گردونه رقابت‌های آسیایی در فصل آینده آن‌ها را تهدید می‌کرد، سرانجام توانستند از نظر مالکیتی از یکدیگر تفکیک شوند و در حالی‌که مزایده واگذاری سهام 2 باشگاه، 2 روز قبل انجام شده بود، امروز آیین واگذاری رسمی سهام سرخابی‌ها به انجام رسید.

هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت‌های زیرمجموعه آن، خریدار 85 درصد سهام باشگاه استقلال شدند تا دوران مالکیت وزارت ورزش‌وجوانان بر باشگاه استقلال به پایان برسد. همچنین بانک‌های شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین هم کنسرسیوم بانکی تشکیل دادند و 85 درصد سهام باشگاه پرسپولیس را خریداری کردند تا وزارت ورزش‌وجوانان دیگر مالکیت این باشگاه پرطرفدار را هم نداشته باشد و رسماً دوران مالکیت دولت بر سرخابی‌های پایتخت خاتمه یابد.

(AFC) چراغ سبز نشان داد

مسئولان فدراسیون فوتبال بعد از واگذاری عمده سهام 2 باشگاه، نامه‌نگاری‌های خود با کنفدراسیون فوتبال آسیا را آغاز کردند تا تفکیک مالکیتی انجام شده را به اطلاع (AFC) برسانند. در حالی‌که امروز (چهارشنبه) آخرین مهلت سرخابی‌ها برای تفکیک مالکیتی بود، مصطفی زارعی رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال اعلام کرد که تفکیک مالکیتی انجام شده به اطلاع (AFC) رسیده و آن‌ها این موضوع را تایید کرده‌اند. زارعی در این‌باره گفت: «اسنادی که داشتیم را به AFC ارسال کردیم و با آنها چک کردیم و مشکل حل شده است. دیگر حرف و حدیثی در این خصوص باقی نمانده است».

5 درصد سهام به پیشکسوتان می‌رسد

هواداران استقلال و پرسپولیس حدود 2 سال قبل در بازار بورس، 10 درصد سهام تیم مورد علاقه خود را خریداری کردند و در روزهای گذشته هم 85 درصد سهام سرخابی‌ها به کنسرسیوم نفتی خلیج‌فارس و کنسرسیوم بانکی اختصاص پیدا کرد تا تنها 5 درصد مالکیت 2 باشگاه در اختیار دولت بماند. با این وجود، قرار است طی روزهای آینده، فرآیند واگذاری 5 درصد از سهام استقلال و پرسپولیس هم طی شود تا مالکیت 100 درصد سهام سرخابی‌ها از اختیار دولت خارج شود.

کیومرث هاشمی، وزیر ورزش‌وجوانان که امروز در آیین واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس حضور پیدا کرده بود، درباره واگذاری سهام 2 باشگاه به استقلال و پرسپولیس توضیح داد: «5 درصد هم برای سهام پیشکسوتان استقلال و پرسپولیس پیش‌بینی شده که در اختیار وزارت ورزش‌وجوانان است و متعلق به صاحبان اصلی دو باشگاه یعنی پیشکسوتان خواهد بود. این اقدام را با مشورت با پیشکسوتان انجام می‌دهیم و واگذاری این 5 درصد به‌زودی انجام می‌شود».

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری