football360 logo

با خروج لیورپول از جمع مدعیان لیگ برتر؛ قهرمانی با عبور از مرز 90 امتیاز؟

08 اردیبهشت 1403 ساعت 10:2521 نظر
منچسترسیتی در صورت عبور از مرز 90 امتیاز، قهرمان لیگ برتر و تاریخ‌ساز خواهد شد.
به گزارش فوتبال 360، لیگ برتر انگلیس در هفته‌ای که گذشت با پیروزی پرگل و همزمان منچسترسیتی و آرسنال مقابل برایتون و چلسی همراه بود و لیورپول با قبول شکست در داربی مرسی‌ساید، رسماً از کورس قهرمانی خارج شد. فاصله آرسنال با تیم کلوپ پس از انجام 34 بازی به 3 امتیاز افزایش یافته و منچسترسیتی هنوز مدعی نخست فتح عنوان نام دارد.
سیتیزن‌ها عصر یکشنبه به مصاف ناتینگام فارست خواهند رفت و درحالی که لیورپول در ادامه افت شدیدش میهمان وستهام است، آرسنال در خانه تاتنهام داربی لندن را برگزار می‌کند. منچسترسیتی یک بازی در چنگ خود باقی مانده نگه داشته و اگر موفق به پیروزی در دیدار معوقه مقابل تاتنهام شود، بار دیگر صدر جدول لیگ برتر انگلیس را به دست خواهد آورد.آرسنال صدرنشین موقت لیگ برتر انگلیس پس از پایان هفته جاری لقب گرفته و با 77 امتیاز برای کسب عنوان قهرمانی چاره‌ای جز چشمداشت به امتیاز از دست دادن منچسترسیتی نخواهد داشت. شاگردان آرتتا در هفته‌های باقی مانده، باید به مصاف تاتنهام، بورنموث، منچستریونایتد و اورتون بروند و درحالی که بیشینه امتیاز در دسترس برای توپچی‌ها، 12 است، منچسترسیتی می‌تواند با کسب 14 از 15 امتیاز باقی مانده از عنوان قهرمانی‌اش در لیگ برتر انگلیس دفاع کند.
پیش به سوی قهرمانی چهارم!
صدالبته در جهان فوتبال، کسب 14 از 15 امتیاز در طول 5 هفته ممکن نخواهد بود و منچسترسیتی در صورت از دست ندادن امتیاز یا به عبارت درست‌تر کسب پیروزی در هر 5 دیدار باقی مانده مقابل ناتینگام فارست، ولورهمپتون، فولام، تاتنهام و وستهام عنوان قهرمانی را بدون توجه به نتیجه دیدارهای آرسنال به نام خود خواهد زد و این یعنی قهرمانی منچسترسیتی با 91 امتیاز.
منچسترسیتی تحت هدایت پپ گواردیولا، فصل گذشته با 89 امتیاز قهرمان شد، فصل پیش از آن، قهرمانی 93 امتیازی را جشن گرفت و سال 2021  با کسب تنها 86 امتیاز قهرمان لیگ برتر انگلیس لقب گرفت. شاگردان پپ امیدوار خواهند بود این فصل بار دیگر با عبور از مرز 90 امتیاز در تاریخ لیگ برتر انگلیس جاودانه شده و نخستین تیم با 4 قهرمانی متوالی لقب بگیرند.
تا پپ گواردیولا در این لیگ باشد...
نکته جالب توجه اینجاست در فصول گذشته که منچسترسیتی موفق شده قهرمان لیگ برتر انگلیس شود، یک بار منچستریونایتد با کسب 74 امتیاز نایب قهرمان شد، فصل گذشته آرسنال 84 امتیازی نتوانست عنوان قهرمانی را به نام خود بزند و اوج قدرتنمایی سیتیزن‌ها، جایی بود که قهرمانی را از چنگ لیورپولِ 92 امتیازی تحت هدایت کلوپ ربودند؛ 2 فصل بعد از آنکه لیورپولِ کلوپ با کسب 97 امتیاز به خاطر حضور سیتی در لیگ، قهرمان نشده بود و شاگردان پپ پس از قهرمانی با صد امتیاز، قهرمانی 98 امتیازی را هم جشن گرفتند.
این فصل احتمالاً منچسترسیتی دست آرسنال آرتتا را از رسیدن به جام کوتاه نگه دارد و دومین تیم پرافتخار تاریخ لیگ برتر (از سال 1993 تاکنون)، اینگونه به هشتمین قهرمانی تاریخش در لیگ برتر دست می‌یابد. گویا منچسترسیتی با پپ گواردیولا در برهه ابتدایی فصل، لذت رویاپردازی و حضور در کورس صدرنشینی را به سایر رقبا می‌دهد و در کسب امتیازات چندان وسواس به خرج نمی‌دهد.

همزمان با رسیدن به نقطه عطف عملکردی در نیمه دوم فصل اما زمانی که تیم احساس کند از دست رفتن امتیازات بیشتر از این پس به قیمت از دست رفتن عنوان تمام خواهد شد، دیگر به هیچ تیمی اجازه کسب امتیاز نمی‌دهد و با اطمینان به امتیاز از دست دادن رقبا، تمام امتیازات باقی مانده را جمع‌آوری خواهد کرد.
رد خون!
فصل گذشته منچسترسیتی فاصله‌ای 8 امتیازی با آرسنال داشت و تا پایان هفته سی‌وچهارم در رتبه دوم جدول جا خوش کرده بود اما از هفته بیست‌وپنجم تا سی‌وهفتم با به ثمر رساندن 33 گل و دریافت تنها 8 گل، 36 از 36 امتیاز موردنیاز را به چنگ آورد و موفق شد در فاصله 2 هفته مانده تا پایان مسابقات، قهرمانی‌اش در لیگ برتر را کامل کند و در قامت دومین تیم تاریخ فوتبال انگلیس، برای فتح سه‌گانه آماده شود. در آن مقطع، منچسترسیتی در مسیر قهرمانی، همزمان با نیمه دوم فصل تیم‌های لیورپول و آرسنال را با نتیجه مشابه 4 بر یک از سد راه کنار زد و به انتظار امتیاز از دست دادن رقیبی نشست که تحت هدایت آرتتا در 9 هفته پایانی لیگ برتر 3 مساوی و 3 شکست متحمل شد و 15 امتیاز را از دست رفته دید.
باز هم قهرمانی زودتر از موعد؟
شاگردان پپ در 2 فصلی هم که لیورپولِ کلوپ را با کسب 92 و 97 امتیاز از رسیدن به عنوان قهرمانی محروم نگه داشتند، یک بار از هفته پانزدهم و  بار دیگر از هفته بیست‌ونهم به بعد صدر جدول لیگ برتر را به رقیب تحویل نداند و در پایان، به ترتیب با شکست‌ناپذیری در 12 دیدار (فصل 22-2021) و تجربه 14 پیروزی متوالی (فصل 19-2018) در مقطع پایانی فصل، عنوان قهرمانی را به نام خود زدند.
این فصل عملکرد آرسنال از نظر تفاضل گل (8+) و دیدارهای رو در رو به مراتب بهتر از منچسترسیتی بوده و سیتیزن‌ها برای رسیدن به قهرمانی، باید از مرز 90 امتیاز عبور کنند زیرا با در نظر گرفتن سناریو کسب بیشینه امتیاز ممکن توسط شاگردان آرتتا، اگر امتیاز 2 تیم روی عدد 89 در پایان فصل برابر شود (تساوی منچسترسیتی در یکی از 5 دیدار)، جام قهرمانی از شهر منچستر به مقصد لندن کوله‌بار سفر خواهد بست.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری