football360 logo

معادلات تقسیم 4 سهمیه آسیایی؛ سرخابی‌ها در یک‌قدمی ورود به جمع نخبگان

11 اردیبهشت 1403 ساعت 10:30155 نظر
فوتبال باشگاهی ایران در اولین دوره لیگ نخبگان آسیا (1+2) سهمیه و در لیگ قهرمانان آسیا 2، یک سهمیه دارد.

به گزارش فوتبال 360، کنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه اقدامات توسعه‌محور خود تصمیم گرفته تا طرحی مشابه یوفا پیاده‌سازی کند و در حالی‌که در قاره اروپا، مسابقات باشگاهی در 3 سطح لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس اروپا دنبال می‌شود، حالا از فصل آینده قرار است ساختار برگزاری مسابقات باشگاهی در قاره آسیا هم دستخوش تغییرات مهمی شود؛ به‌طوری‌که لیگ نخبگان آسیا برگزار خواهد شد و همچنین برگزاری لیگ قهرمانان آسیا 2 و ای‌اف‌سی‌کاپ در دستور کار کنفدراسیون فوتبال آسیا است.

مسابقات لیگ نخبگان آسیا در حالی قرار است از نهم مردادماه فعالیت خود را در مرحله پلی‌آف آغاز کند و مسابقات مرحله گروهی هم از 26 شهریورماه با حضور 24 تیم آغاز خواهد شد که طبق جدول تقسیم سهمیه، فوتبال باشگاهی ایران در فصل 25-2024 دارای 2 سهمیه مستقیم در مرحله گروهی و یک سهمیه حضور در مرحله پلی‌آف است. طبق مصوبه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، 2 سهمیه مستقیم به تیم‌های قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ بیست‌وسوم می‌رسد و سهمیه پلی‌آف هم نصیب تیم قهرمان در جام حذفی خواهد شد.

استقلال و پرسپولیس، اولین تیم‌های ایرانی در لیگ نخبگان؟

سرخابی‌های پایتخت که برای حضور در رقابت‌های آسیایی، در ماه‌های اخیر درگیر پروژه دریافت مجوز حرفه‌ای بودند و به نظر می‌رسد با تفکیک مالکیتی انجام شده، دیگر منعی برای صدور مجوز حرفه‌ای آن‌ها وجود ندارد، مدعیان اصلی حضور در لیگ نخبگان آسیا هستند. استقلال در 24 بازی اخیرش در لیگ برتر توانسته 53 امتیاز به‌دست آورد و پرسپولیس هم 52 امتیاز دارد و سپاهان با 45 امتیاز در رتبه سوم نامش به چشم می‌خورد که با توجه به فاصله ایجاد شده، سرخابی‌های پایتخت مدعیان اصلی کسب سهمیه حضور مستقیم در مرحله گروهی لیگ نخبگان آسیا هستند.

سپاهان به دنبال رسیدن به لیگ نخبگان از راه میان‌بر!

طلایی‌پوشان اصفهانی هر چند شانس کم‌رنگی برای تصاحب رتبه‌های اول و دوم جدول دارند و امیدشان برای صعود مستقیم به لیگ نخبگان آسیا کم است اما با این وجود حضور در جمع 8 تیم برتر جام حذفی باعث شده تا سپاهانی‌ها نسبت به کسب سهمیه حضور در مرحله پلی‌آف لیگ نخبگان آسیا امیدوار شوند. هر چند که در صورت کسب مقام سوم لیگ برتر هم سپاهانی‌ها می‌توانند سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا 2 را به‌دست آورند اما با این وجود، تلاش آن‌ها حضور در لیگ نخبگان است و به نظر می‌رسد که این اتفاق از راه قهرمانی در جام حذفی میسر خواهد شد.

7 تیم در رویای آسیایی‌شدن

تراکتور تبریز با 40 امتیاز، ملوان بندرانزلی با 38 امتیاز و گل‌گهر سیرجان با 34 امتیاز جزو مدعیان کسب سهمیه آسیایی هستند. البته که تراکتور و گل‌گهر از راه جام حذفی هم می‌توانند در مسیر کسب سهمیه حضور در لیگ نخبگان آسیا گام بردارند و در کنار این 2 تیم، باید اشاره‌ای هم به تیم‌های مس رفسنجان، آلومینیوم اراک، چادرملو اردکان و هوادار تهران داشت! البته که هنوز مشخص نیست کدام تیم‌ها مجوز حرفه‌ای دریافت می‌کنند اما بر فرض صدور مجوز برای آن‌ها، باید دید کدام تیم می‌تواند سهمیه آسیایی کسب کند و تنها نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا 2 کدام تیم خواهد بود. گفتنی است که در صورتی قهرمانی احتمالی سپاهان در جام حذفی و حضور در رتبه سوم لیگ، سهمیه لیگ قهرمانان آسیا 2 به تیم چهارم جدول رده‌بندی می‌رسد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری