football360 logo

قانون جدید لیگ برتر؛ منچستری‌های ثروتمند، مخالف سقف پرداخت

11 اردیبهشت 1403 ساعت 09:4814 نظر
مهم‌ترین مخالفان قانون سقف پرداخت در لیگ برتر انگلیس تیم‌های شهر منچستر هستند.

به گزارش فوتبال 360، پول نقش خودش را در فوتبال مدرن دنیا ثابت کرده و هر کجا پول و مدیریت در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، نتایج درخشانی حاصل شده است. لیگ برتر انگلیس به خاطر کیفیت بالای مسابقاتش، رقابت فشرده و جذاب تیم‌هایش و حق پخش گسترده و بالای باشگاه‌هایش در این زمینه از سایر لیگ‌ها فرسنگ‌ها جلوتر رفته و هر فصل با مشاهده هزینه‌های تیم‌های انگلیسی و مقایسه آن با هزینه‌های سایر لیگ‌های معتبر اروپا و دنیا بیشتر به عمق این فاصله پی می‌بریم. با این حال مسئولان لیگ برتر هم برای ایجاد رقابت هر چه نزدیک‌تر و تمرکز روی جنبه‌های فنی فوتبال در تدارک ایجاد قانونی با تمرکز روی سقف پرداخت‌ها هستند؛ قانونی که موافقانش آن را بستری برای نزدیک‌تر شدن تیم‌ها به یکدیگر و مخالفانش، مانعی برای جاه‌طلبی و پیشرفت می‌دانند. این قانون بین تیم‌های لیگ برتر به رای‌گیری گذاشته شد و مطابق انتظار تعداد مخالفانش به مراتب کمتر از موافقان بود. 2 باشگاه بزرگ و ثروتمند شهر منچستر برای اعمال این قانون جدید رای منفی داده‌اند.

جزئیات قانون جدید

بر اساس پیش‌نویسی که برای قانون سقف هزینه‌ها در لیگ برتر انگلیس تهیه شده، تیم‌ها می‌توانند برای پرداخت دستمزد به بازیکنان خود جمعا تا 5 برابر درآمد حق پخش تلویزیونی آخرین تیم لیگ در جدول هزینه کنند. بنا بر ارقام مالی لیگ برتر در فصل 22-2021، تیم بیستم جدول یعنی نوریچ کمی بیشتر از 100 میلیون پوند از حق پخش کسب درآمد داشته و این یعنی همه تیم‌های لیگ با تصویب قانون جدید می‌توانند نهایتا مجموع پرداختی به بازیکنان خود را تا 5 برابر این مبلغ بالا ببرند. در رای‌گیری برای تصویب چنین قانونی 3 باشگاه منچستریونایتد، منچسترسیتی و استون‌ویلا رای منفی دادند و چلسی هم رای ممتنع داشت. سایر تیم‌های لیگ برتر موافق ایجاد چنین ساز و کاری برای پرداختی‌های خود به بازیکنان هستند. مدافعان این طرح، آن را زمینه‌ای برای نزدیک شدن رقابت و تمرکز روی معیارهای فنی تیم‌ها می‌دانند و خلا جاه‌طلبی و جذب سرمایه در آن را هم با باز بودن رقم سقف هزینه توجیه می‌کنند. در واقع آنها معتقدند تنها در شرایطی یک تیم می‌تواند بیشتر هزینه کند که کل لیگ درآمد حق پخش بیشتری داشته باشند و به این ترتیب یک تیم خاص با درآمد بالا قادر نیست به سرعت از دیگران فاصله بگیرد.

مخالفان ثروتمند

در مجموع سرمایه‌های هنگفت و ثروت مالی سرشار این ذهنیت را برای دارنده‌اش ایجاد می‌کند که باید از آن بهره خوبی ببرد و نتیجه مطلوبی بگیرد. جیب پر از پول، سقف‌ها را جدی نمی‌گیرد و ترجیح می‌دهد براساس این موهبت در اختیار، بدون محدودیت برای موفقیتش تلاش کند. 2 تیم بزرگ شهر منچستر بیشترین پرداخت حقوق به بازیکنان خودشان را دارند و مخالفان جدی و قاطع طرح مالی جدید لیگ برتر انگلیس هستند. بسیاری از بازیکنان منچستریونایتد و منچسترسیتی از پر درآمدترین ستاره‌های دنیای فوتبال هستند و با تصویب قانون جدید احتمالا باشگاه‌های منچستری مجبورند پرداختی به برخی از ستاره‌های خودشان را کمتر کنند. در ضلع قرمزپوش شهر منچستر البته پیش از این هم قانونی با رویکرد کاهش دستمزدها البته به کندی در حال اجرا بود. کارشناسان زیادی شلختگی رختکن یونایتد و عدم انسجام تیمی شیاطین سرخ را به درآمد بسیار بالای بازیکنان این تیم نسبت می‌دهند. با این حال منچستریونایتد هم برای کاهش سقف هزینه‌ها با وجود قانونی درون‌تیمی برای جلوگیری از پرداختی‌های هنگفت با مشکل مواجه می‌شود. با شیوه جدید آنها مجبورند دستمزد ستاره‌هایی مثل مارکوس راشفورد، آنتونی و جیدن سانچو را کاهش دهند و شکاف بین بازیکنان جا افتاده در ترکیب و ستاره‌های جوان به خاطر تفاوت سطح دریافتی کمتر خواهد شد. در منچسترسیتی اوضاع از این وخیم‌تر است؛ اگر چه سیتی با درایت سرمربی و مدیرانش دچار آشفتگی در رختکن نیست. در حقیقت سیتی هیچ مشکلی در این زمینه ندارد و در صورت اعمال قانون جدید فقط شاهد جدایی برخی از ستاره‌هایش خواهد بود. بازیکنان تیم قهرمان سه‌گانه فصل قبل، درآمدهای بالایی از باشگاه خودشان دارند و با تصویق قانون جدید از دریافت چنین مبالغی محروم می‌شوند.

خطر لیگ عربستان

یکی از مهم‌ترین نقدها به تصویب چنین قانونی، جاه‌طلبی لیگ حرفه‌ای و ثروتمند و در حال رشد عربستان است. در این کشور هنوز دغدغه‌ای جدی برای ایجاد سقف دستمزد به وجود نیامده و آنها می‌توانند به ستاره‌های مد نظر خود، ارقامی حیرت‌انگیز پیشنهاد بدهند. مخالفان طرح جدید قوانین مالی لیگ برتر انگلیس معتقدند این قانون می‌تواند دست لیگ عربستان برای استخدام ستاره‌های لیگ برتری را بازتر کند. بدون تردید تصویب و اجرای چنین قانونی برخی از ستاره‌های بزرگ را با کاهش شدید دستمزد و همچنین با پیشنهاد دستمزدهای چند برابر در لیگ عربستان مواجه خواهد کرد. در این شرایط شاید کوچ ستاره‌ها از انگلیس به عربستان صورت بگیرد و بخش قابل توجهی از بازیکنان با کیفیت شاغل در لیگ برتر به همان جایی بروند که رونالدو، نیمار و بنزما رفتند.

شروع از 2 فصل بعد

این قانون در مرحله رای‌گیری روی طرح اولیه یا پیش‌نویس قرار دارد و هنوز تا نهایی شدنش فاصله دارد. سران لیگ برتر انگلیس در نظر دارند آن را از آغاز فصل 26-2025 اجرا کنند و به نظر می‌رسد برای تصویب با اکثریت قاطع موافق همراه هستند. بعید نیست دامنه خبرها در این زمینه در ماه‌های پیش رو بیشتر شود و بیانیه‌های باشگاه‌های مختلف در این باره متشر خواهد شد. قانون جدید مالی لیگ برتر انگلیس می‌تواند شیوه اداره باشگاه‌های شهر منچستر را تا اندازه زیادی متحول کند و جلوی خرید بسیاری از بازیکنان را هم بگیرد. در حقیقت مسئولان لیگ برتر در حرکتی جسورانه می‌خواهند تیم‌های لیگ فقط وقتی دستمزدهای بالا پرداخت کنند که کیفیتشان هم بالا باشد و بر همین اساس تیم بیستم جدول درآمد حق پخش بالایی دارد. این قانون مدت‌هاست مورد مطالعه قرار گرفته و قرار است تحولی عمیق در پر مخاطب‌ترین لیگ فوتبال دنیا به وجود بیاورد.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری