football360 logo

آغاز محاکمه نهادهای فوتبالی انگلیس/ جرم، آسیب مغزی به بازیکنان!

12 اردیبهشت 1403 ساعت 16:469 نظر
بازیکنان سابق فوتبال به دلیل بیماری‌های مغزی حاصل از حضور در مسابقات از اتحادیه فوتبال انگلیس شکایت کرده‌اند.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، گروهی متشکل از ۳۵ بازیکن سابق فوتبال از جمله ۴ بازیکن دوران لیگ برتر به دلیل آسیب‌های مغزی حاصل از مسابقات فوتبال از اتحادیه فوتبال انگلیس، سازمان لیگ فوتبال انگلیس، اتحادیه فوتبال ولز و هیات بین‌المللی فوتبال شکایت کرده‌اند که جلسه نخست رسیدگی به این دادخواست امروز برگزار شد. خانواده جو کینیر، بازیکن سابق فوتبال انگلیس که ماه گذشته درگذشت هم جزئی از گروه شکات هستند. 

حجم بزرگ مدارک

دادگاه‌ سلطنتی انگلیس جلسه استماع و رسیدگی به شکایت ۳۵ بازیکن سابق فوتبال این کشور را آغاز کرده. شاکیان مدعی هستند به دلیل بازی در زمین‌های فوتبال دچار آسیب‌های مغزی جدی شده‌اند و نهادهای قانون‌گذار و مدیریتی فوتبال انگلیس و ولز در اعمال مقررات پیش‌گیرانه و محافظتی درست عمل نکرده‌اند. شاکیان می‌گویند هیات بین‌المللی فوتبال که عهده‌دار قانون‌گذاری ورزش برتر است در انجام اقدامات معقول محافظتی، ناموفق بوده و رویکردی توأم با بی‌توجهی را پیش گرفته. از مدت‌ها پیش بحث‌ها و تحقیقاتی با هدف ممنوع کردن ضربات سر در مسابقات فوتبال انجام گرفته اما بعید است به سادگی به نتیجه برسد. وکیلان شکات پیش از جلسه رسیدگی، مدارکی در بیش از ۸ هزار صفحه را به دادگاه تحویل داده‌اند و اسناد درمانی و مرتبط با پرونده را شامل می‌شود. ۶ نفر از شاکیان در طول مراحل ابتدایی فرایند حقوقی و دادگاه جان خود را از دست داده‌اند؛ از جمله جو کینیر، اسطوره باشگاه تاتنهام. او ماه گذشته بعد از سال‌ها تحمل بیماری فراموشی و زوال عقل درگذشت. او در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به همراه باشگاه واقع در شمال لندن به قهرمانی جام حذفی و جام یوفا دست یافته بود. نمایندگان بازیکنان می‌گویند آنها با اختلالات بازگشت‌ناپذیر مغزی از جمله زوال عقل، انسفالوپاتی جراحتی مزمن، سندروم پسا تصادم، صرع و غش، بیماری پارکینسون و مشکلات نورون حرکتی روبه‎‌رو شده‌اند.

وقت‌کشی اتحادیه فوتبال

ریچارد بوردمن یکی از وکلای بازیکنان، نهادهای مدیریتی فوتبال را به علاقه به ایجاد تغییر در طی شدن فرآیند حقوقی متهم می‌کند: «جلسه رسیدگی امروز جدیدترین پیشرفتی است که در کارزار عدالت‌طلبانه خود به آن رسیده‌ایم. ما به نمایندگی از بازیکنان آسیب‌دیده و محافظت نشده به دنبال دادخواهی هستیم. مقیاس بزرگ این مساله با توجه به ۸ هزار صفحه اطلاعات ثبت‌شده پزشکی و مدارک حقوقی مشخص می‌شود. متهمان به دنبال اطاله دادرسی هستند و تا همین‌جا هم از دستورالعمل‌های دادگاه تخطی کرده‌اند.» یکی از نمایندگان اتحادیه فوتبال انگلیس گفته: «ما نمی‌توانیم در حال حاضر در مورد این فرآیند حقوقی در جریان، نظری بدهیم. همچنان جایگاه رهبری خود را در بازبینی و ارتقای امنیت مسابقات فوتبال حفظ می‌کنیم. این شامل سرمایه‌گذاری و حمایت از چندین طرح مختلف است که به افزایش اطلاعات ما در این حوزه کمک می‌کند.این اطلاعات از روش علمی، عینی و تحقیقاتی به دست می‌آید. ما تا همین‌جا هم گام‌های فعالانه زیادی را در این زمینه برداشته‌ایم؛ آنچه شاید به بازنگری و اصلاح مولفه‌های خطرساز احتمالی کمک کند و با نهادهای بین‌المللی اداره فوتبال جهان هم ارتباط دارد.» سازمان لیگ فوتبال انگلیس، اتحادیه فوتبال ولز و هیات بین‌المللی فوتبال برای دفاع و توضیح به دادگاه فراخوانده شده‌اند. ۳ هفته دیگر جلسه دادگاه مشابهی برگزار می‌شود و به طرح دعوی علیه لیگ راگبی و اتحادیه راگبی انگلیس در زمینه آسیب‌های مغزی بازیکنان اختصاص دارد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری