football360 logo

بازگشت پارما به سری آ / جمع ۷ خواهران جمع می‌شود

12 اردیبهشت 1403 ساعت 23:4717 نظر
صعود پارما به سری آ در آستانه ۱۱۱ سالگی باشگاه قطعی شد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، پارما بعد از ۳ سال غیبت بار دیگر به سطح اول فوتبال ایتالیا برگشت. تساوی خارج از خانه یک بر یک مقابل باری کافی بود تا جالوبلو آخرین پله نردبان را به سلامت پشت سر بگذارد و کمتر از یک دهه بعد از سقوط ماتم‌بار به سطح چهارم به دلیل مشکلات مالی و ۳ سال بعد از سقوط مجدد به سطح دوم، به سری آ برگردد. 


کروچاتی با ۷۴ امتیاز از ۳۶ مسابقه صدر جدول فصل جاری سری ب را در اختیار دارد و برای قهرمانی در سطح دوم لیگ ایتالیا به تنها ۳ امتیاز دیگر احتیاج دارد. تیم فابیو پکیا فصل گذشته با قرارگیری در رده چهارم در آستانه صعود قرار داشت اما در مرحله نیمه‌نهایی پلی‌آف با نتیجه مجموع ۳ بر ۲ مغلوب کالیاری شد تا راه صعود شاگردان کلودیو رانیری به سطح اول هموار شود. امسال اما اوضاع فرق می‌کرد. پارما در تمام فصل تنها ۴ بار بازنده از زمین خارج شد و با ۲۱ پیروزی در ۳۶ مسابقه نخست صعود به سطح اول را قطعی کرد. آدرین بندیژاک و دنیس من، رهبران خط تهاجم پارما در فصل جاری بودند و روی هم ۲۴ گل به ثمر رساندند. 


باشگاهی که کمتر از ۲ ماه دیگر جشن تولد ۱۱۱ سالگی خود را برگزار خواهد کرد، تاریخی پر فراز و نشیب و پرحادثه را پشت سر گذاشته؛ از روزهای درخشان دهه ۹۰ که به کسب ۴ جام اروپایی در عرض ۶ سال منجر شد تا دهه تلخ گذشته که با به حراج گذاشتن همان جام‌ها برای تأمین بخشی از بدهی‌ها به خاطرات هواداران زرد و آبی‌پوش رنگ سیاه پاشید. آخرین دهه قرن بیستم با رقم خوردن شیرین‌ترین حادثه‌ها در ورزشگاه انیو تاردینی همراه بود؛ روزهایی که ارتش آتش‌به‌اختیار متشکل از ستارگانی همچون فاستینو آسپریا، فابیو کاناوارو، دینو باجو، انریکو کیزا، ارنان کرسپو، لورنزو مینوتی، هریستو استویچکوف، جان‌لوئیجی بوفون، لیلیان تورام، خوان سباستین ورون، روبرتو موسی، آنتونیو بناریوو و توماس برولین از پس هر حریفی برمی‌آمد.


پارما در آن سال‌ها ۲ بار قهرمانی جام یوفا، یک بار قهرمانی در جام برندگان جام و یک بار قهرمانی سوپرجام اروپا را در سال ۱۹۹۹ تجربه کرد. کروچاتی در عرصه داخلی ۳ بار فاتح جام حذفی شد اما حسرت قهرمانی لیگ به دل هواداران باقی ماند. آنها در فصل ۹۷-۱۹۹۶ تا یک قدمی غلبه بر یوونتوس و فتح اسکودتو هم رفتند اما پنالتی زین‌الدین زیدان در مسابقه رودررو در انتهای فصل عملاً قهرمانی بانوی پیر را قطعی کرد و امید پارما را پایان داد.


روزهای سرخوشی دیر از راه رسید و خیلی زود پایان یافت. پارما با آغاز هزاره جدید به سرازیری افتاد. رسوایی شرکت لبنیاتی پارمالات در سال ۲۰۰۴ تازه ابتدای دوران افول بود. پارما در سال ۲۰۱۵ با ۲۱۸ میلیون یورو بدهی، از جمله ۶۳ میلیون یورو دستمزد پرداخت‌نشده اعلام ورشکستگی کرد و بعد از قرارگیری در رده بیستم جدول، به سطح چهارم فوتبال ایتالیا سقوط کرد. جالوبلو با ۳ صعود متوالی خیلی زود به سری آ برگشت اما در انتهای فصل ۲۱-۲۰۲۰ با قرارگیری در انتهای جدول، بار دیگر راهی سطح دوم شد. حالا اما بعد از ۳ سال غیبت، پارما به جمع ۷ خواهران برمی‌گردد. 

برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری