football360 logo

به‌جامانده از نبرد پرهیجان وستفالن؛ ناکامی پاریس در شب درخشش ستاره عصیانگر

13 اردیبهشت 1403 ساعت 09:2266 نظر
دورتموند با تک گل نیکلاس فولکروگ از سد پاری‌سن‌ژرمن گذشت.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، رقابت داغ و مهیج پاری‌سن‌ژرمن و دورتموند با برتری میلی‌متری شاگردان ادین ترزیچ به پایان رسید اما می‌توانست هر نتیجه دیگری هم داشته باشد. بازی مستقیم و جذاب ۲ تیم به خصوص در نیمه دوم با فرصت‌سوزی‌های متعدد از جانب مهاجمان همراه شد اما شب مفرحی را برای بیش از ۸۱ هزار هوادار حاضر در ورزشگاه سیگنال ایدوناپارک و مخاطبان تلویزیونی رقم زد. مجموعاً ۲۷ شوت به سمت دروازه ۲ تیم شلیک شد که در حالت معمول در فوتبال به میانگین ۳.۴۸ گل منجر می‌شود اما نتیجه مسابقه با تک گل نیکلاس فولکروگ در نیمه اول شکل گرفت. زنبورها با پیروزی عازم پایتخت فرانسه می‌شوند اما اگر قصه مسابقه دیشب در ورزشگاه پارک دپرنس تکرار شود، هیچ نقطه اطمینان و اتکایی برای هیچ یک از ۲ تیم وجود نخواهد داشت.

عملکرد عالی سانچو

دوران حضور سانچو در منچستریونایتد روی کاغذ همچنان ادامه دارد اما ستاره انگلیسی احتمالاً هیچ‌وقت به فوتبال انگلیس برنگردد. بازیکن گلزن و گلساز دورتموند در اولدترافورد حتی سایه‌ای از خودش هم نبود و حملات به محض بازگشت به وستفالن دوباره درخشش را از سر گرفته. او دیشب با اعتماد به نفس فراوان یکسره از سمت راست نفوذ می‌کرد و بازیکنان مقابل خود از جمله نونو مندس، بازیکن جوان تیم ملی پرتغال را عاصی کرد. یکسره به دنبال توپ بود و هنگام کسب مالکیت با ارائه پاس‌های بین خطوط و حمل استادانه و کارهای تکنیکی خودنمایی می‌کرد.


هواداران منچستریونایتد او را به مثابه بازیکن بااستعدادی می‌دیدند که در ترکیب جا نمی‌افتد و جدا از بقیه، برای خود بازی می‌کند اما دیشب همه‌چیز فرق می‌کرد. سانچو نیمه اول را با ۷ دریبل موفق به اتمام رساند. رکورد او در تمام دوران حضور در طرف سرخ شهر منچستر (در تمام رقابت‌ها) ۵ دریبل در یک مسابقه کامل بود. بازیکنان دورتموند شادابی سانچو در جناح راست و حملات خطرناک، مستقیم و پرسرعت او را می‌دیدند و به همین دلیل او ۹۹ بار در مسابقه دیشب صاحب توپ شد؛ حداقل ۲۶ مورد بیشتر از هر بازیکن دیگر دورتموند.


سانچو سال ۲۰۲۱ در شرایطی از دورتموند جدا شد که در هریک از ۳ فصل پایانی مقطع نخست حضور خود در جمع زنبورها حداقل روی ۲۹ گل اثر مستقیم گذاشته بود. در ۳ سال گذشته اما مجموعاً تنها ۲۲ گل یا پاس گل از او دیده‌ایم. شیاطین سرخ از سال ۲۰۲۱ تا کنون هرگز سانچو را در اوج ندیدند اما پاریس و لوئیس انریکه در یک شب با بهترین نسخه او روبرو شدند. سانچو مسابقه را با ۱۲ دریبل موفق به پایان رساند؛ بیشتر از هر بازیکن انگلیسی دیگر در تاریخ ثبت‌شده لیگ قهرمانان (حداقل در ۲۱ فصل اخیر) و بیشتر از هر بازیکن دیگر در مرحله نیمه‌نهایی بعد از لیونل مسی (۱۶) در مرحله ۴ تیمی فصل ۰۸-۲۰۰۷ مقابل منچستر یونایتد. 

شکست‌ناپذیر در خانه

دورتموند در مسابقه خانگی مرحله گروهی مقابل پاریس به تساوی دست یافته بود و برای سومین بار در وست‌فالن مقابل غول فوتبال فرانسه متحمل شکست نشد. دورتموند در دور رفت مرحله یک‌هشتم نهایی فصل ۲۰-۲۰۱۹ هم با درخشش هالند به برتری ۲ بر یک مقابل پاری‌سن ژرمن دست یافت اما در بازی برگشت با گل‌های نیمار و برنات شکست خورد. باید دید ادین ترزیچ چه برنامه‌ای برای پیش‌گیری از اضمحلال تیمش در خانه پاریسی‌ها دارد. دورتموند در هیچ‌یک از ۱۱ دیدار خانگی اخیر خود در لیگ قهرمانان متحمل شکست نشده و مجموعاً ۷ پیروزی و ۴ تساوی به دست آورده؛ از جمله ۴ پیروزی در هر ۴ دیدار خانگی اخیر. این طولانی‌ترین رکورد شکست‌ناپذیری دورتموند در وست‌فالن در لیگ قهرمانان اروپا به شمار می‌رود. 

فینال تمام آلمانی؟

در حالی که همه آرسنال و منچسترسیتی را مدعیان جدی قهرمانی می‌دانستند، نمایندگان انگلیس به کلی از عرصه لیگ قهرمانان اروپا و همین‌طور لیگ اروپا کنار رفتند و حالا تکرار فینال تمام آلمانی فصل ۱۳-۲۰۱۲ چندان دور از ذهن نیست. باید دید باز هم برگزاری دیدار نهایی در ورزشگاه ومبلی انگلیس با تقابل بایرن و دورتموند همراه می‌شود یا نه. دورتموند برای نخستین بار در ۱۱ سال گذشته به ۲ پیروزی متوالی در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا رسید. این اتفاق بعد از مرحله یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی فصل ۱۳-۲۰۱۲ بی‌سابقه بوده است. 

حملات پرجنب‌وجوش و بی‌حاصل

پاری‌سن ژرمن در مسابقه دیشب ۱۴ شوت به سمت دروازه دورتموند شلیک کرد اما در نهایت موفق به گلزنی نشد؛ اتفاقی که در مسابقات ۳ سال اخیر این تیم در اروپا بی‌سابقه به شمار می‌رفت. آخرین بار در مرحله نیمه‌نهایی فصل ۲۱-۲۰۲۰ لیگ قهرمانان و در جریان شکست ۲ بر صفر مقابل منچسترسیتی، شاگردان پوچتینو با وجود ۱۴ بار شلیک به سمت دروازه ادرسون موفق به گلزنی نشدند. اوج بدشانسی تیم پاری‌سن‌ژرمن در مسابقه دیشب در ابتدای نیمه دوم بود. ۲ شلیک متوالی امباپه و حکیمی با برخورد به تیر عمودی دروازه طول محوطه ۶ قدم را پیمود و از دست رفت.

گل تعیین‌کننده فولکروگ

تک گل نیکلاس فولکروگ با وجود تمام حوادث و حملات ۲ تیم در نیمه دوم نتیجه مسابقه را مشخص کرد. ارسال دیدنی اشلوتربک با کنترل بی‌نقص و شلیک دقیق بازیکن سابق وردربرمن به قلب دروازه دوناروما همراه شد و او را به رکورد اثرگذاری روی ۶ گل در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان اروپا رساند؛ جز مارکو رویس در فصل ۱۳-۲۰۱۲ (۴ گل و ۲ پاس گل)، هیچ بازیکن آلمانی دیگر در نخستین فصل حضور خود در این رقابت‌ها موفق به دستیابی به این آمار نشده. هر ۶ گل یا پاس گل فولکروگ در مسابقات خانگی رقم خورده. این آمار او را به چهارمین بازیکن در تاریخ لیگ قهرمانان تبدیل می‌کند که این تعداد اثرگذاری در یک فصل را فقط در بازی‌های خانگی به ثبت رسانده؛ رکورد اصلی با ۱۵ گل و پاس گل در خانه در اختیار دنیس برکمپ است.

رکورد جدید هافبک جوان

وارن زئیر امری با ۱۸ سال و ۵۴ روز سن به دومین بازیکن جوان حاضر در ترکیب اصلی یک مسابقه در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شد‌. رکورد اصلی با ۱۷ سال و ۲۲۶ روز در اختیار یولین دراکسلر است. او در سال ۲۰۱۱ به همراه شالکه به جمع ۴ تیم برتر اروپا رسید. زئیر امری در مسابقه دیشب ۶۰ لمس توپ، ۵ بار بازپس‌گیری توپ، ۸ نبرد رودرروی موفق و ۲ تکل موفق به جا گذاشت. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری