football360 logo

جنگ سقوط و بقا در ۴ لیگ معتبر اروپایی؛ فصل بالا رفتن ضربان

14 اردیبهشت 1403 ساعت 16:3610 نظر
جنگ بقا در سطح اول فوتبال اروپا به مقطع پایانی خود می‌رسد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، فصل ۲۴-۲۰۲۳ فوتبال اروپا رو به اتمام است و بار دیگر دوره رقابت‌های داغ تیم‌ها برای بقا در سطح اول یا صعود به بالاترین سطح فرا رسیده. تکلیف عنوان قهرمانی تمام لیگ‌های معتبر (جز انگلیس) مشخص شده و در اکثر کشورها فهرست تیم‌های صعودکننده به دور گروهی رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا هم در آستانه تکمیل است. با این حال جنگ بقا در سراسر اروپا با قدرت ادامه دارد و تیم‌های قعرنشین با انگیزه و جنگندگی چندبرابری برای رقم زدن شگفتی‌های آخر فصل و دستیابی به بقا در تلاشند. حماسه‌ها و تلخ‌کامی‌ها در راهند و جنب‌وجوش تیم‌های انتهای جدولی در این مقطع از فصل، حال و هوای دیگری دارد.

لیگ برتر؛ سال تلخ تازه‌واردها

لوتون‌تاون، برنلی و شفیلد یونایتد کمتر از یک سال پیش با هزاران امید و آرزو جشن صعود به لیگ برتر را برگزار کردند اما حالا هر ۳ تیم در مسیر بازگشت به لیگ قهرمانی هستند. درست در زمانی که احساس می‌شد شکاف درآمدی بزرگ بین لیگ برتر و رده‌های پایین‌تر هرم فوتبال انگلیس می‌تواند ۳ رده آخر را از بقیه جدول جدا کند، کسر ۴ امتیاز از ناتینگام فارست به دلیل تخطی از قوانین سود و ثبات، رقابت را داغ‌تر کرد. 

۱۷- ناتینگام فارست ۲۶ امتیاز

۱۸- لوتون‌تاون ۲۵ امتیاز

۱۹- برنلی ۲۴ امتیاز

۲۰- شفیلد یونایتد ۱۶ امتیاز

شاگردان ونسان کمپانی در ۸ مسابقه اخیر خود در لیگ تنها یک شکست را تجربه کرده‌اند اما به دلیل برنامه دشوار (نیوکاسل و تاتنهام) همچنان کار سختی برای بقا پیش رو دارند. ناتینگام می‌تواند این هفته در مصاف با شفیلد یونایتد کار را تقریباً تمام کند اما در غیر این صورت جدال رودرروی فارست و برنلی در هفته آخر به یک جدال داغ و حماسی تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر تنها یک هفته دیگر تا پایان رقابت‌های فصل جاری لیگ قهرمانی باقی مانده و تمام مسابقات هفته چهل و ششم شنبه آینده ساعت ۱۵:۰۰ برگزار می‌شود‌.


لسترسیتی با ۹۷ امتیاز صعود خود را قطعی کرد و شاگردان کایرن مک‌کنا در ایپسویچ تاون (۹۳) برای قطعی کردن صعود مستقیم به تنها یک امتیاز از مصاف با تیم قعرنشین هادرزفیلد تاون احتیاج دارند. لشکر تراکتور سوار فصل گذشته در سطح سوم بازی می‌کرد و حالا می‌تواند دومین صعود متوالی را تجربه کند. این نخستین حضور قهرمان فصل ۸۱-۱۹۸۰ جام یوفا در رقابت‌های ۲۲ فصل اخیر لیگ برتر خواهد بود. لیدز یونایتد (۹۰)، ساوتهمپتون (۸۴)، نوریچ (۷۳) و وست‌بروم (۷۲) فعلاً جایگاه حضور در پلی‌آف را در اختیار دارند.

لالیگا؛ بخت اندک قعرنشینان

شکاف بزرگ بین رده هفدهم و هجدهم جدول لالیگا باعث شده در فاصله ۵ هفته مانده به انتهای فصل، تب‌وتاب جنگ بقا کاهش پیدا کند. 

۱۶- مایورکا ۳۲ امتیاز

۱۷- سلتاویگو ۳۱ امتیاز

۱۸- کادیس ۲۶ امتیاز

۱۹- گرانادا ۲۱ امتیاز

۲۰- آلمریا ۱۴ امتیاز

آلمریا ۷ سال برای بازگشت به سطح اول تلاش کرد اما دوران حضور این تیم در لالیگا با تنها یک پیروزی در ۳۳ مسابقه نخست خیلی زود به پایان رسید و گرانادا هم با وجود کسب ۷ امتیاز از ۳ دیدار اخیر فاصله‌ای با سقوط ندارد.


در لالیگای ۲ اما رقابت به داغ‌ترین شکل ممکن ادامه دارد. لگانس و رئال وایادولید با ۶۴ امتیاز صدر جدول و موقعیت صعود را در اختیار دارند اما ایبار (۶۱) و اسپانیول (۶۰) و چندین تیم دیگر هنوز بخت خود را از دست نداده‌اند. تنها ۳ امتیاز تیم‌های ششم تا یازدهم را از هم جدا می‌کند و جنگ بر سر رسیدن به پلی‌آف کل نیمه اول جدول را در بر گرفته است.

سری آ؛ دست و پا زدن‌های اودینزه

فصل پرتوقف اودینزه ممکن است به تلخ‌ترین سال تاریخ معاصر باشگاه تبدیل شود. گورخرها از فصل ۹۶-۱۹۹۵ به بعد به جزء ثابت سری آ تبدیل شده‌اند و اگرچه دوران حضور در اروپا سال‌هاست خاتمه یافته، سیاه‌وسفیدها نردیک به ۳ دهه تمام از سقوط گریخته‌اند. این فصل و با تحمل ۱۷ تساوی که یک رکورد عجیب به شمار می‌رود، ممکن است همه‌چیز تغییر کند. 

۱۴- کالیاری ۳۲ امتیاز

۱۵- ورونا ۳۱ امتیاز

۱۶- فروزینونه ۳۱ امتیاز

۱۷- امپولی ۳۱ امتیاز

۱۸- اودینزه ۲۹ امتیاز

۱۹- ساسولو ۲۶ امتیاز

۲۰- سالرنیتانا ۱۵ امتیاز

سقوط سالرنیتانا قطعی است و ساسولو با توجه به بازی‌های باقی مانده مقابل اینتر و لاتسیو کار دشواری برای جبران فاصله ۵ امتیازی با منطقه سبز جدول دارد. اودینزه اما می‌تواند در ۲ مصاف رودررو با امپولی و فروزینونه سرنوشت خود را تغییر دهد. از طرف دیگر صعود پارما (۷۴) به سطح اول قطعی شده و کومو، نماینده شهر ۸۰ هزار نفری واقع در لمباردی، بعد از گل پیروزی‌بخش دیرهنگام ادواردو گلدانیگا در مسابقه اخیر مقابل سیتادلا، برای صعود به سطح اول به تنها ۳ امتیاز از ۲ مسابقه پایانی فصل احتیاج دارد.


به این ترتیب زادگاه آلساندرو ولتا، دانشمند نامدار فیزیک و مخترع باتری که به ورزشگاه ۱۳ هزار نفری واقع در حاشیه دریاچه کومو شهرت دارد به احتمال زیاد در فصل آینده لیگ ایتالیا نماینده خواهد داشت. ونتزیا (۶۷) و کرمونزه (۶۳) فعلاً جایگاه صعود مستقیم به مرحله نیمه‌نهایی پلی‌آف صعود را در اختیار دارند.

بوندس‌لیگا؛ ناکامی مجدد هامبورگ

بازگشت دارمشتات به سطح دوم، تنها ۱۱ ماه بعد از صعود سال گذشته در فاصله ۳ هفته مانده به پایان فصل قطعی شده و کلن که فرصت طلایی رقابت با ۲ تیم قعرنشین دیگر را با شکست مقابل دارمشتات و تساوی در خانه ماینتس از دست داد، فاصله‌ای با سقوط ندارد. 

۱۳- گلادباخ ۳۲ امتیاز

۱۴- یونیون برلین ۳۰ امتیاز

۱۵- بوخوم ۳۰ امتیاز

۱۶- ماینتس ۲۸ امتیاز

۱۷- کلن ۲۳ امتیاز

۱۸- دارمشتات ۱۷ امتیاز

ماینتس بعد از شکست ۸ بر یک مقابل بایرن، در ۶ مسابقه متوالی ۱۲ امتیاز گرفت تا در موقعیت پلی‌آف قرار بگیرد. بقای قهرمانانه شاگردان بو انریکسن می‌تواند با کسب یک رده دیگر قطعی شود هرچند در ۱۱ پلی‌آف اخیر بوندس‌لیگا، ۱۰ بار نماینده سطح اول برنده شده و عملاً سالانه تنها ۲ تیم از بوندس‌لیگای یک کنار می‌روند. از سوی دیگر سن‌پائولی برای بازگشت به بوندس‌لیگا بعد از ۱۳ سال به تنها ۳ امتیاز از ۳ مسابقه پایانی احتیاج دارد و این اتفاق ممکن است امشب در شهرآورد هامبورگ قطعی شود.


آنها برای نخستین بار در ۶ دهه گذشته لیگ را در جایگاهی بالاتر از هامبورگ به اتمام می‌رسانند و به عنوان تیم اول شهر شناخته می‌شوند. هولشتاین کیل با ۶۱ امتیاز در رده دوم قرار دارد و دوسلدورف (۵۶) بالاتر از هامبورگ (۵۲) در آستانه صعود به پلی‌آف قرار دارد. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری