football360 logo

شاهکار تکنولوژی در سانتیاگو برنابئو؛ دنیایی متفاوت با نمایشگر 360

15 اردیبهشت 1403 ساعت 10:39100 نظر
نسخه جدید سانتیاگوبرنابئو با نمایشگر عظیم 360، دنیایی متفاوت از تکنولوژی را به هواداران ارائه می‌دهد.

به گزارش فوتبال 360، نسخه بازسازی شده ورزشگاه اختصاصی رئال مادرید، سانتیاگوبرنابئو در حال حاضر یکی از مدرن‌ترین یا به نوعی مدرن‌ترین ورزشگاه‌ فوتبال در دنیا محسوب می‌شود. سانتیاگوبرنابئو که با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد یورو مراحل پایانی بازسازی را پشت سر می‌گذارد، شگفتی‌های زیادی را برای هواداران فوتبال به همراه داشته است. جدا از سیستم مدرن جمع آوری و نگه داری از چمن و امکانات رفاهی قابل توجه و البته سقف دارای تکنولوژی پیشرفته، یک میهمان جدید، رنگ و بوی خاص‌تری را به برنابئو داده است؛ نمایشگر عظیم و فوق‌العاده 360 درجه.


غول 200 تُنی در ارتفاع 60 متری!

ال کلاسیکو جذاب هفته سی و دوم لالیگا، بهترین شب برای رونمایی از این شاهکار بود. نمایشگر 360 درجه سانتیاگوبرنابئو وزنی بالغ بر 200 تُن دارد. این نمایشگر که در ارتفاع 60 متری از سطح زمین قرار دارد با داشتن شیب 8 درجه‌ای، بیشترین میزان کیفیت در نمایش را برای هواداران در تمام نقاط ورزشگاه فراهم می‌کند. این نمایشگر محصول شرکت آمریکایی «داکترونیکس» است. ایوان دِل‌ریو، مدیر تیم سازنده این نمایشگر در مصاحبه‌ای اختصاصی با رسانه معتبر «EFE» در مورد این نمایشگر می‌گوید: «این پروژه تمام مرزها را درنوردید.» سابقه همکاری رئال مادرید با این شرکت به حدود 10 سال قبل باز می‌گردد. داکترونیکس سال 2016 تعدادی نمایشگر را در مناطق مختلف ورزشگاه نصب کرده بود. اوایل سال 2017 فلورنتینو پرس طرح اولیه نمایشگر 360 درجه را به این شرکت سفارش داد. بررسی و طراحی اولیه چند ماه طول کشید تا در نهایت تیمی متشکل از 60 متخصص کار خود را برای ساخت این نمایشگر غول پیکر آغاز کنند. این نمایشگر توسط 70 کانتینر از ایالات متحده به پایتخت اسپانیا منتقل شده!


این پروژه شامل 10 صفحه نمایش برای تماشاگرانی است که در سکوهای انتهایی نشسته‌اند و امکان تماشای نمایشگر اصلی را به خوبی ندارند. مساحت کلی نمایشگر سانتیاگوبرنابئو 4300 متر مربع است! تنها ۲ نمونه دیگر از چنین نمایشگری در دنیا وجود دارد و هر ۲ در ایالات متحده هستند؛ یکی در ورزشگاه Sofi در لُس آنجلس و دیگری در ورزشگاه مرسدس بنز در آتلانتا نصب است. البته به گفته مهندسان این پروژه، هیچ کدام از نظر فناوری به سطح نمایشگر سانتیاگوبرنابئو نمی‌رسند.


پیشرفته‌ترین نمایشگر؛ درخواست رئالی‌ها

دِل‌ریو در ادامه مصاحبه خود گفت: «چیزی که رئال مادرید به وضوح شکی روی آن نداشت، استفاده از پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین سیستم ممکن برای تولید این نمایشگر بود. رئال مادرید به عنوان مهمترین باشگاه ورزشی جهان، درخواست پیشرفته‌ترین سیستم ممکن را داشت و نمایشگر، تمام ماجرا نیست. یک سیستم مدیریت، کنترل و پردازش بسیار پیشرفته در پشت صحنه، این نمایشگر غول آسا را هدایت می‌کند. نمایشگر بالاترین تکنولوژی و فناوری ممکن را داراست. تضاد تصویر این نمایشگر در بالاترین حد ممکن  قرار دارد و همین موضوع باعث می‌شود تابش آفتاب پر قدرت اسپانیا در آن هم نتواند کیفیت تصاویر در حال پخش را تحت شعاع قرار دهد. بنابراین برگزاری بازی در روز و بدون سقف و با وجود نور مستقیم آفتاب هم نقصی در کار نمایشگر ایجاد نخواهد کرد.»


سفارش رئال مادرید در شهر بروکینگز واقع در ایالت داکوتای جنوبی ساخته شد و برای انتقال این سفارش به اسپانیا از 70 کانتینر استفاده شد. شرکت داکترونیکس برای انتقال مرحله به مرحله و آزمایش قطعات مختلف این پروژه، مرکزی را در شهر مادرید در اختیار گرفت. دِل‌ریو در مورد خصوصیات دیگر این نمایشگر اینگونه توضیح می‌دهد: «یکی از ویژگی‌های کاملا منحصر به فرد این نمایشگر، عمودی نبودن آن است. نمایشگر دارای شیب 8 درجه به سمت پایین است. چنین خصوصیتی به تماشاگران وسعت دید بیشتر و آسان‌تری را ارائه می‌دهد. شفافیت بالای صفحه نمایش با استفاده از هزاران LED میله‌ای ممکن شده. ما با استفاده از تخصص مهندسان خود موفق شدیم تمام این LED ها را به صورت منحنی به یکدیگر وصل کنیم. این پروژه که به نظر من تمام مرزها را درنوردیده است با همکاری همه جانبه مسئولان رئال مادرید به سرانجام رسید. طرح‌های بسیاری بررسی شد و در مراحل مختلف و متعددی توسعه تکنولوژی صورت گرفت و امکانات نامحدودی توسط مسئولان رئال مادرید در اختیار شرکت قرار گرفت.»


رونمایی در ال‌کلاسیکو

نمایشگر 360 درجه سانتیاگوبرنابئو در ال‌کلاسیکو هفته سی و دوم لالیگا در فصل 2024-2023 رونمایی شد. دِل‌ریو در پایان مصاحبه خود در این مورد گفت: «ما بارها و بارها این نمایشگر را آزمایش کردیم و ماه‌ها تمام امکانات و توانایی‌های آن را بررسی و بازبینی کردیم. کار کردن این نمایشگر را بارها دیده بودم اما اینکه بیش از 80 هزار نفر از نزدیک این نمایشگر را دیدند و از آن لذت بردند برای من و تیمم باعث غرور و افتخار بود.»

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری