football360 logo

بزرگان آسیای مرکزی بعد از 6 سال در آزادی؛ پیش به سوی یک برد خردادماهیِ دیگر!

۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰32 نظر
ایران و ازبکستان در شرایطی برای چهاردهمین‌بار به مصاف هم می‌روند که تمام تقابل‌های قبلی در خردادماه با برتری ملی‌پوشان به اتمام رسیده است.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، تیم ملی فوتبال ایران ششمین و آخرین بازی خود در مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ و جام ملت‌های ۲۰۲۷ را باید امشب (سه‌شنبه) برابر ازبکستان به انجام برساند. دیداری تشریفاتی که می‌تواند حکم یک رقابت تدارکاتی باکیفیت را برای شاگردان امیر قلعه‌نویی داشته باشد.

هر ۲تیم صعود کرده‌اند

ایران و ازبکستان هم‌اکنون با ۱۳ امتیاز صدرنشین هستند و از مدت‌ها قبل صعود خود به جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ و همچنین دور سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ را مسجل کرده‌اند. ملی‌پوشان به واسطه سه گل بیش‌تری که تا به این‌جا به‌ثمر رسانده‌اند، صدرنشین هستند و تنها در صورت شکست، سرگروهی را از دست خواهند داد. البته جایگاه ایران در رنکینگ فیفا به گونه‌ای است که خللی در حضور ایران در سید یک دور بعدی برای قرعه‌کشی هفتم تیرماه ایجاد نخواهد کرد‌. 

تساوی در بازی رفت

دیدار رفت ۲ تیم با تساوی پرگل ۲-۲ به اتمام رسید‌. ملی‌پوشان شروع خوبی در تاشکند داشتند و با گل‌های رامین رضاییان و مهدی طارمی در ۴۵ دقیقه نخست از میزبان پیشی گرفتند اما تیم تحت هدایت سرچکو کاتانتس در نیمه دوم با درخشش اوستون اورونوف بازگشت باشکوهی به بازی داشت و با گل و پاس گل وینگر فعلی پرسپولیس، به یک تساوی ارزشمند دست یافت. حالا این ۲ تیم باید در ورزشگاه آزادی برابر یکدیگر صف‌آرایی کنند.

با حضور ستاره‌های محبوب پرسپولیس و استقلال

اوستون اورونوف و جلال‌الدین ماشاریپوف، ۲ ستاره پرسپولیس و استقلال در نیم‌فصل دوم لیگ بیست‌وسوم جزو ارکان اصلی تیم ملی ازبکستان به حساب می‌آیند. به جز این ۲ بازیکن باید از الدور شومورودوف (کالیاری)، عبدوکودیر خوسانوف (لانس)، رستم آشورماتوف (روبین‌کازان)، حُسن‌الدین علیکولوف (ریزه‌اسپور)، اوتابک شوکوروف (کایسری‌اسپور)، عباس‌بک فیض‌الله‌اف (زسکامسکو)، جمشید اسکندرو ف(نوفباخور)، فرخ صیفی‌اف (نوفباخور) و... یاد کنیم. 

در اردوی اخیر ازبک‌ها، سرمربی اسلوونیایی این تیم، از ۱۰ بازیکن داخلی و ۱۳ لژیونر دعوت کرد. هشت بازیکن ۲۳ و کم‌تر از ۲۳ سال سن دارند و پنج نفر حداقل ۳۰ ساله هستند. تیم نوفباخور با چهار نماینده، بیش‌ترین سهم را در بین دعوت‌شده‌ها به خود اختصاص داده است.

از ۱۵ بازی بدون باخت تا زخم مشترک با ایران

ازبکستان پس از باخت ۳ بر صفر برابر آمریکا در دیداری دوستانه دیگر در جریان بازی به هیچ تیمی نباخته و در ۱۵ بازی گذشته، ۱۰ برد و پنج تساوی به دست آورده است‌. آن‌ها تنها تیم در جام ملت‌های آسیا بودند که به قطر نباختند و در ضربات پنالتی مغلوب آن‌ها شدند. قطری که پس از شکست گرگ‌های سفید مقابل ایران قرار گرفت و با نتیجه 3 بر ۲ به برتری دست یافت. بدین ترتیب کاتانتس نیز همانند انیر قلعه‌نویی در جدال با قطر کم آورد.

هفتمین رویارویی کاتانتس و ایران

سرچکو کاتانتس، سرمربی ۶۰ ساله ازبکستان قرار است هفتمین رویارویی خود با تیم ملی ایران را تجربه کند. او در ۶ آزمون قبلی در قامت سرمربی تیم‌های امارات، عراق و ازبکستان، یک برد، ۲ تساوی و سه باخت عایدش شده است. جالب است که سرچکو برای اولین‌بار در خاک ایران مقابل تیم ملی دوئل خواهد داشت. تنها پیروزی او در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ رقم خورد که عراقش با حساب ۲ بر یک، تیم مارک ویلموتس را شکست داد. پس از آن مسابقه ۲ باخت و یک تساوی برای مرد اسلوونیایی حاصل شده است.

برتری فاحش ایران در بازی‌های رودررو

ایران و ازبکستان در حالی چهاردهمین پیکار خود را برگزار می‌کنند که کفه ترازو به طرز عجیبی به سمت ملی‌پوشان سنگینی می‌کند. ایران با ۱۰ برد، ۲ تساوی و یک باخت مهیای دوئل با آبی‌وسفیدها خواهد شد. البته که تنها برد ازبکستان در ورزشگاه آزادی و در سال ۱۳۹۱ رقم خورد و آن‌ها با یک گل از سد شاگردان کارلوس کی‌روش گذشتند. 

خردادماهِ رویایی برای ایران

این ۲ تیم برای پنجمین‌بار در خردادماه مقابل هم قرار خواهند گرفت. هر 4 جدال قبلی با برتری ایران به اتمام رسیده که آخرینِ آن، سال قبل و در فینال جام کافا بود. نکته جالب ماجرا این‌جاست که ازبک‌ها هیچ گلی در سومین ماه سال به ایران نزده‌اند. 

مجموعا ۱۰ بازیکن ایرانی با پیراهن تیم ملی موفق به زدن گل به تیم ملی ازبکستان شده‌اند که علی دایی، سردار آزمون و مهدی طارمی با زدن ۳ گل بهترین گلزنان ایران مقابل تیم ملی ازبکستان هستند. در سوی مقابل ازبکستان چهار یک‌گله دارد که اوستون اورونوف و الدور شومورودوف همچنان در این تیم حضور دارند. نباید فراموش کرد که رحمان رضایی هم در جام ملت‌های ۲۰۰۷ یک گل به اشتباه وارد دروازه ایران کرد و باید نامش را به صف گلزنان ازبکستان اضافه کرد.

ایران و ازبکستان پس از حدود ۶ سال بار دیگر در ورزشگاه آزادی به مصاف هم خواهند رفت. باید دید امیر قلعه‌نویی دومین برد خود در سومین رویارویی با این تیم را جشن می‌گیرد یا برای دومین مرتبه مقابل گرگ‌های آسیای میانه متوقف خواهند شد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری