football360 logo
360-club
360-club-icon

یازدهمین شب یورو به روایت تصاویر؛ حماسه و نجات

۰۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۷15 نظر
ایتالیا در دقیقه ۹۸ از شکست مقابل کرواسی گریخت.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، هفته سوم دور گروهی رقابت‌های جام ملت‌های اروپا با تساوی دراماتیک تیم ملی ایتالیا در مقابل کرواسی و برد میلی‌متری تیم دوم اسپانیا مقابل آلبانی همراه شد تا صعود فینالیست‌های یورو ۲۰۱۲ به مرحله حذفی قطعی شود.


بهت کروات‌ها؛


افسوس توأم با لبخند، بعد از واکنش عالی لیواکویچ؛


اعتراض هواداران کرواسی به خطای هند در صحنه پنالتی؛


پرواز سنگربان خشمگین، بعد از گل کرواسی؛ باز شدن دروازه ۳۳ ثانیه بعد از مهار پنالتی.


کاپیتان در محاصره سربازان؛


لحظه سرنوشت؛


رویای از دست رفته؛


شور تمام‌نشدنی؛


ایتالیا برای قطعی کردن صعود به مرحله حذفی به تنها یک امتیاز از بازی آخر احتیاج داشت اما تا دقیقه ۹۸، کرواسی با تک گل لوکا مودریچ پیش بود. ماتیا زاکانی در آستانه اتمام بازی کار را به تساوی کشید تا شاگردان زلاتکو دالیچ با ۲ امتیاز در آستانه حذف زودهنگام از یورو ۲۰۲۴ قرار بگیرند. هر ۴ مسابقه اخیر ایتالیا و کرواسی در ۱۸ سال گذشته با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. زاکانی نخستین گل ملی خود برای ایتالیا را در دقیقه ۹۷:۱۹ به ثمر رساند که دومین گل دیرهنگام تاریخ جام ملت‌های اروپا بعد از گل  کوین شوبوث برای مجارستان و در مقابل اسکاتلند (۹۹:۳۳) به شمار می‌رود.


لوکا مودریچ با ۳۸ سال و ۲۸۹ روز به کهن‌سال‌ترین گلزن تاریخ رقابت‌های جام ملت‌های اروپا تبدیل شد؛ رکوردی که البته در صورت گلزنی کریستیانو رونالدو یا پپه در ادامه یورو از کاپیتان کرواسی گرفته می‌شود. بین پنالتی از دست رفته و گل دیدنی او کمتر از ۳۳ ثانیه فاصله افتاد. مودریچ به رکورد ۶ گل زده با پیراهن تیم ملی کرواسی در جام‌های معتبر رسید‌. او تاکنون در ۴ دوره مختلف یورو موفق‌ به گلزنی شده؛ کمتر از کریستیانو رونالدو (۵) و بیشتر از هر بازیکن دیگر در تاریخ فوتبال اروپا.


ایتالیا برای دومین بار در دور گروهی یورو ۲۰۲۴ از تیم حریف عقب افتاد اما به بازی برگشت و از شکست نجات پیدا کرد. این اتفاق در تاریخ جام ملت‌های اروپا تنها ۲ بار در تمام ادوار رخ داده بود. کرواسی برای دومین بار در تاریخ یورو و برای نخستین بار بعد از سال ۲۰۰۴، دور گروهی را بدون حتی یک پیروزی به پایان رساند. تیم ملی کرواسی هر ۳ پنالتی اخیر خود در جام‌های معتبر (یورو و جام جهانی) را از دست داده است. بدون احتساب ضربات پنالتی آخر مسابقه، جان‌لوئیجی دوناروما از ۷ پنالتی آخر خود در جام ملت‌های اروپا فقط ۲ گل دریافت کرده. سنگربان پاری‌سن ژرمن ۴ پنالتی را مهار کرده و یک ضربه هم به تیر دروازه برخورد کرده. 


تک گل فران تورس تیم جنگنده آلبانی را در مقابل اسپانیا به زانو درآورد و عقاب‌ها خیلی زود از جام ۲۰۲۴ کنار رفتند.


فرار؛


ماتادورها؛


شور و شوق هواداران آلبانی؛


لشکر شکست‌خورده؛


داوید رایا، منجی شماره ۲؛


سنگربان تیزچنگ؛


افسوس؛


تیم دوم لاروخا بازی را با شلیک ۳ شوت در چارچوب به پایان برد. تعداد شوت‌های در چارچوب حریف (۴) از این آمار بیشتر بود؛ اتفاقی که بعد از مسابقه مقابل ایتالیا در یورو ۲۰۱۶ برای اسپانیا پیش نیامده بود.


اسپانیا برای نخستین بار در تاریخ جام ملت‌های اروپا دور گروهی را با ۳ پیروزی و بدون حتی یک گل خورده به پایان رساند. این اتفاق در ادوار یورو تنها یک بار برای ایتالیا (در سال ۲۰۲۰) رخ داده بود؛ جامی که در نهایت به قهرمانی آتزوری انجامید. ماتادورها همچنین در هر ۹ تقابل تاریخ خود با آلبانی به پیروزی رسیده‌اند که بهترین رکورد صددرصدی تیم ملی این کشور در مقابل هر رقیب دیگر به شمار می‌رود. 


فران تورس در دوران حضور لوئیس دلافوئنته به طور مستقیم روی ۷ گل تیم ملی اسپانیا اثر مستقیم گذاشته که برابر با خوسلو، یک رکورد مشترک به شمار می‌رود. بال راست بارسلونا در دوره حضور سرمربی جدید ۵ گل ملی و ۲ پاس گل به ثبت رسانده. دنی اولمو در هفتمین بازی خود در یورو به رکورد ۴ پاس گل با پیراهن تیم ملی اسپانیا در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا دست یافت؛ از سال ۱۹۶۴ تنها سسک فابرگاس (۵) با پیراهن لاروخا آمار بهتری در این زمینه رقم زده. الکس گریمالدو در طول مسابقه دیشب ۵ موقعیت گلزنی ایجاد کرد؛ بیشتر از هر مدافع دیگر اسپانیا در هر مسابقه دیگر یورو، حداقل از سال ۱۹۸۰ که این آمار ثبت می‌شود.

رقابت‌های جام ملت‌های اروپا امروز با برگزاری ۴ مسابقه از گروه‌های سوم و چهارم ادامه پیدا می‌کند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...