football360 logo
360-club
360-club-icon

استفاده تراکتور از فرمول موفقیت‌آمیز؛ آیا این بازگشت با جام خواهد بود؟

19 تیر 1403 ساعت 20:43247 نظر
دراگان اسکوچیچ، پنجمین مربی خارجی است که پس از مربیگری در تیم ملی،‌هدایت باشگاهی در ایران را پذیرفته است.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، سرانجام تراکتور پس از هفته‌ها گمانه‌زنی، دراگان اسکوچیچ سرمربی سابق تیم ملی را به عنوان سرمربی فصل آینده خود معرفی کرد. این مربی که قبلاً تجربه سرمربیگری در فولاد، ملوان، خونه به خونه و صنعت‌نفت آبادان را دارد، ۱۸ بازی در تیم ملی سرمربیگری کرد و به طرز ناباورانه‌ای در آستانه جام‌جهانی برکنار شد. پیش از دراگان ۴ بار سرمربی خارجی برای هدایت تیم باشگاهی به فوتبال ایران بازگشته بود که همه این سرمربیان از کشورهای بلوک شرق بودند و اکثراً حضور دوباره آن‌ها در فوتبال ایران با موفقیت همراه بود.

آغاز سال‌های پرشکوه پرسپولیس با برانکو

آخرین باری که سرمربی سابق تیم ملی، هدایت تیم باشگاهی در ایران را پذیرفت به حضور برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس بازمی‌گردد. برانکو در تیم ملی روزهای خوبی را پشت سر گذاشت و مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ و عنوان سومی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ را به‌دست آورد و با تیم ملی به جام‌جهانی ۲۰۰۶ صعود کرد. پرسپولیس در اواخر لیگ چهاردهم در وخیم‌ترین شرایط تاریخ خود قرار داشت و برای همین مدیران این تیم به دنبال یک گزینه مطمئن برای خروج از بحران بودند و انتخاب آن‌ها در این شرایط برانکو ایوانکوویچ بود. برانکو در هفته‌ها و ماه‌های نخست نتوانست نتایج دلخواه هواداران را کسب کند حتی زمزمه‌های برکناری این سرمربی شنیده می‌شد ولی صبر پرسپولیسی‌ها جواب داد و در نهایت با پروفسور از بدترین روزهای خود به درخشان‌ترین عصر خود رسیدند و به ۳ قهرمانی لیگ، یک جام‌حذفی و یک نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا دست یافتند.

بلاژ، تنها تجربه ناموفق

پیش از حضور برانکو در پرسپولیس، مس کرمان میروسلاو بلاژویچ را در لیگ یازدهم به عنوان سرمربی به کار گرفت. تیم ملی تحت هدایت بلاژویچ در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۰۲ علی‌رغم نمایش درخشان در صعود به جام‌جهانی ناکام ماند. بلاژویچ در مس کرمان هم نتوانست نتایج مطلوبی کسب کند و در ۲۱ بازی، ۲۹ امتیاز به‌دست آورد.

انجام ماموریت غیرممکن با استانکو

با انقلاب و پس از آن وقوع جنگ، نزدیک ۲ دهه در حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران وقفه افتاد. استانکو پوکله‌پوویچ اولین مربی‌ای بود که پس از غیبت نسبتاً طولانی مدت مربیان خارجی سرمربی تیم ملی شد. این مربی هدایت مدافع عنوان قهرمانی را در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ برعهده گرفت و تیم ملی که بدون بازی تدارکاتی در مسابقات حاضر شده بود، ضعیف‌ترین نتایج را گرفت و در ۴ بازی ۵ امتیاز به‌دست آورد و در مرحله گروهی حذف شد. پس از این نتایج بد استانکو از سرمربیگری تیم ملی و امیر عابدینی از ریاست فدراسیون فوتبال برکنار شدند.

امیر عابدینی که در آن مقطع مدیرعامل پرسپولیس هم بود در فصل بعد پس از آنکه با یورگن گده نتایج مطلوبی کسب نکرد، استانکو را به فوتبال ایران بازگردانند و این مربی معمار نسل طلایی پرسپولیس در دهه ۷۰ شد و در شرایطی که ۱۱ امتیاز از بهمن صدرنشین لیگ عقب بود، یک هفته زودتر به قهرمانی دست یافت. استانکو قهرمانی‌اش در لیگ را در فصل بعد تکرار کرد و پس از آن از پرسپولیس جدا شد. استانکو بعدها با سپاهان و پگاه به فوتبال ایران بازگشت ولی نتوانست توفیق گذشته را تکرار کند.

رایکوف مربی قهرمان آسیا

زدراکو رایکوف یکی از شاخص‌ترین نام‌های تاریخ فوتبال ایران است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با حضور این مربی تاکتیک‌های روز دنیا وارد فوتبال ایران شد و حتی برخی معتقدند فوتبال ایران را به ۲ دوره قبل و بعد از حضور رایکوف می‌توان تقسیم کرد. تیم ملی پس از قهرمانی در آسیا با رایکوف در جام اکو نتوانست انتظارات را برآورده کند و حضور طولانی مدتی در تیم ملی نداشت ولی رایکوف پس از آن سرمربی تاج شد و روزهای پرشکوهی را در این تیم رقم زد. رایکوف با آبی‌پوشان ۲ بار قهرمان لیگ شد و علاوه بر آن مهم‌ترین افتخار تاریخ این باشگاه یعنی قهرمانی در جام باشگاههای آسیا با هدایت این مربی به‌دست آمد. رایکوف در اواسط دهه 50 سرمربی سپاهان شد که این حضور چندان ادامه‌دار نبود. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...