football360 logo
360-club
360-club-icon

یامال، چهره روز بیستم یورو 2024؛ برق یک نگاه

20 تیر 1403 ساعت 15:0131 نظر
تیم ملی اسپانیا از فوق‌ستاره بعدی دنیای فوتبال رونمایی کرد.

به گزارش فوتبال 360، برای آموختن، پیشرفت کردن، کسب تجربه، دقیق بودن، موقعیت‌ شناسی و همه کارهایی که آنها را به بهترین شکل ممکن بلد است، فقط 16 سال فرصت داشته و در عین حال به نظر می‌رسد سال‌هاست این امور را تمرین می‌کند. مثل ریبری در اوجش پا به توپ و با تکنیک است، مثل روبن در عرض حرکت می‌کند، مثل آدریانو بدون دورخیز به توپ ضربه می‌زند و مثل بهترین‌ بازیکنان فوتبال دنیا همه توانایی‌های لازم را با هم دارد. این است لامین یامال؛ فوق ستاره جدید دنیای مستطیل سبز! به عصر جدید بارسلونا و تیم ملی اسپانیا خوش آمدید. چون آنها را از این به بعد با یامال می‌شناسیم، با یامال معتبر می‌دانیم و با «لامین یامال نصراوی ایبانا» قدرتمند قلمداد می‌کنیم. ستاره‌ای ظهور کرد که می‌تواند یک تیم را بر اساس قابلیت‌هایش و بر محور توانایی‌هایش تنظیم کند. لاماسیا شب گذشته در یورو 2024 حضور داشت. در مقابل فرانسه ایستاد، برای اسپانیا درخشید و در سال‌های اوج و قهرمانی پشت قهرمانی رئال مادرید، خودی نشان داد. لاماسیا یک فوق‌ستاره دیگر را به دنیای فوتبال معرفی کرد و چهره برجسته روز بیستم یورو، یامال نام دارد؛ ستاره‌ای از کهکشان لاماسیا!

تناقض ظاهر و باطن

سیمای تراش نخورده و نوجوانانه‌اش را می‌بینیم و نهایتا حدس می‌زنیم در یک آکادمی باید مشغول به یادگیری فوتبال باشد اما برای تیم ملی اسپانیا و مدعی اول قهرمانی جام ملت‌های اروپا به عنوان یکی از مهم‌ترین بازیکنان به میدان می‌رود. خلق و خو و هیجاناتش را تماشا و تصور می‌کنیم با یک نوجوان ناپخته در زمین طرف خواهیم بود اما شبیه به باتجربه‌ترین بازیکنان فوتبال می‌درخشد و همه را شگفت زده می‌کند و این سوال اساسی را به وجود می‌آورد؛ واقعا کی فرصت کردی تا این اندازه مطمئن، درخشان و با تجربه شوی؟ او به 16 ساله‌ها نمی‌خورد و اگر نبود بنای حرفه‌ای بودن و دقیق ارزیابی شدن بازیکنان، گمان می‌کردیم سنش را در شناسنامه دستکاری کرده. یامال به ظاهر نوجوان و در باطن یک ستاره آب‌دیده و جا افتاده به سیما کم سن و سال و  در ساق‌ها پخته و متبحر و هنرنما و بر اساس ویژگی‌های ظاهری نارس و در قابلیت‌های بازی رسیده و کار آزموده نشان می‌دهد. او گزاره پر از تناقض فوتبال اسپانیاست؛ از آن تناقض‌نماها که یک آرایه در جملات و یک دلیل برای زیبایی بیان به شمار می‌رود. یامال آرایه ماتادورهاست و چهره برجسته روز بیستم یورو 2024 در حال آراستن تیمش با توانمندی‌هایش است.

ورود به دنیای فوق‌ستاره‌ها

برای رسیدن به چنین عنوانی، برای فراتر رفتن از ابعاد یک ستاره‌، برای درخشان کردن بخش بزرگ‌تری از آسمان فوتبال و چسبیدن عنوان فوق‌ستاره حتی یامال هم به سال‌های بیشتری احتیاج خواهد داشت. با این حال بیایید ویژگی‌های او را مرور کنیم و در این باره قضاوت دقیق‌تری داشته باشیم. ستاره تیم ملی اسپانیا، خط هافبک و خط دفاع پر از ستاره فرانسه را مبهوت و سردرگم کرده بود و از نظر توانایی حمل توپ هیچ چیزی کمتر از فوق‌ستاره‌ها ندارد. او این پایه را ظاهرا جهشی گذارنده و خیلی زودتر از رسیدن به تیم ملی و ترکیب اصلی بارسا به سطح پا به توپ بودن بزرگان مستطیل سبز رسیده. توپ زیر پاهایش استوار حرکت می‌کند؛ بدون لغزش! می‌داند از توپ از دوندگی و از دریبل کردن بازیکنان چه می‌خواهد. دریبل‌های یامال هیجانی و برای شنیدن صدای تشویق سکوها نیست. ستاره شب گذشته تیم دلافوئنته همه چیزش در خدمت تیم است؛ از حرکات پا به توپش تا دریبل‌ها و ضرباتش! او اما ضمن داشتن این ویژگی از جلد خودش و از دامنه خدماتش فراتر می‌رود و ماموریت‌های تعریف نشده‌ای را برای تیمش به انجام می‌رساند. به عنوان مثال کسی از یامال انتظار به هم ریختن خطوط دفاعی مستحکم رقبا در یورو 2024 را نداشت اما به صورت خودجوش احساس مسئولیت کرد و بارها و بارها مدافعان زیادی را پشت تکنیک ناب و نبوغ مسی‌گونه‌اش از پیش برداشت. یا در مقابل رقیبی به استواری فرانسه و پیش چشم هافبک‌های بزرگ این تیم هیچ کس از یامال نمی‌خواست این‌گونه شگفت‌انگیز به توپ ضربه بزند و نجات‌بخش تیمش باشد اما ضربه زد، جوان‌ترین گلزن تاریخ یورو شد و ناجی تیمش نام گرفت. یامال در عین پختگی و کیفیت از چارچوب‌های تعریف شده هم پا را فراتر می‌گذارد و مثل یک فوق‌ستاره می‌درخشد. برای چسباندن این عنوان بزرگ به نام این ستاره نوجوان فقط منتظر تعدادی از افتخارات بزرگ و رقم خوردن شب‌ها و روزهای درخشان و چشمگیر بیشتری هستیم. شب‌ها و روزهایی که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، به زودی از راه می‌رسند و در لیست نامزدهای توپ طلا یک نام جوان دیگر را قرار خواهند داد. این یک نام برای تاریخ پیش روی مستطیل سبز است؛ نامی که شب بیستم یورو را زیر سایه‌ خودش قرار داد و بدون تردید هیچ چهره‌ای در این شب برجسته‌تر از او نبود.

مقدمه‌ تاثیرگذار

دیدیم و تمجید کردیم. درخشش او را به تماشا نشستیم و مطمئن شدیم یک بازیکن بزرگ در اردوی ماتادورهاست. با این حال شاید در پاره‌ای از لحظات به وجد آمدن از بازی این ستاره فراموش کردیم بگوییم او هنوز در آستانه 17 سالگی است و این فقط یک مقدمه برای دوران حرفه‌ای یامال به شمار می‌رود. ستاره‌های بزرگ دیگری فوق‌ستاره نام گرفتند اما نگارش مقدمه نویسی داستان آنها در مستطیل سبز تا 22 یا 23 سالگی هم به طول انجامید. یامال اما مقدمه‌اش را در 16 سالگی نوشت؛ مقدمه‌ای که یقینا می‌تواند شروعی برای نگارش متن یک داستان بسیار جذاب برای عاشقان مستطیل سبز نام بگیرد. داستان او هنوز شروع هم نشده و فقط تصور کنید چنین بازیکنی با اضافه شدن تجربیات از بازی‌های بزرگ با آموختن از هم‌تیمی‌ها و مربیانش و با تمرین و ممارست بیشتر به چه نقطه‌ای می‌تواند برسد. خوشبخت تیم ملی اسپانیا و بارسلونا، او را در اختیار دارند. شماره 10 بارسلونا را برایش آماده کنید. اولین نامزد واقعی جانشینی لیونل مسی از راه می‌رسد. قسمت ترسناک ماجرا این است که حتی مسی هم در 16 سالگی در این سطح و تا این اندازه قابل اعتماد و اتکا نبود. او مقدمه‌اش را در بازی‌های قبلی نوشت و این مقدمه را با یک جمله درخشان در قالب گلی زیبا به پایان رساند و چهره برجسته روز بیستم جام ملت‌های اروپا 2024 شد. داستانش از بازی فینال شروع می‌شود و فوتبال منتظر است تا با دوربین‌های پیشرفته با رسانه‌های بزرگ با صداهای گوینده‌ها و مجری‌های خاطره‌انگیز و در مجموع با رساترین و ناب‌ترین صداها و تصویرها آن را از شب فینال یورو 2024 روایت کند.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...