football360 logo
360-club
360-club-icon

۱۰ تصویر منتخب از سوت پایان بازی‌های یورو/ اشک، حسرت، شوق، هیجان

20 تیر 1403 ساعت 21:3417 نظر
یورو ۲۰۲۴ خاطرات پررنگ زیادی برای هواداران فوتبال ایجاد کرد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، جام ملت‌های اروپا به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و حالا تنها ۲ مسابقه تا تعیین تکلیف برنده جام آنری دلونی باقی مانده. شاگردان لوئیس دلافوئنته در تیم ملی اسپانیا با برتری مقابل فرانسه راهی دیدار نهایی شدند و دیگر تیم حاضر در فینال برلین امشب و در تقابل انگلیس و هلند مشخص می‌شود. سه شیر به دنبال نخستین جام اروپایی تاریخ خود است و صعود احتمالی شاگردان رونالد کومان فینال به‌یادماندنی جام جهانی ۲۰۱۰ را در پایتخت آلمان تکرار می‌کند.


با ۲۴ تیمی شدن جام ملت‌های اروپا حساسیت مسابقات کاهش پیدا کرد و راه تیم‌های کوچکتر به جذاب‌ترین جام قاره‌ای فوتبال باز شد اما این اتفاق هیجان ناب ورزش برتر را به جای‌جای اروپا کشانده و آنچه «فوتبال محض» می‌نامیم، بار دیگر ذائقه دوستداران آن را سیراب می‌کند. فوتبال بدون ولخرجی‌های مالکان متمول و حاشیه‌های قانون سود و ثبات؛ فوتبال بدون درگیری هواداران در شبکه‌های اجتماعی و مصاحبه‌های تند بعد از بازی؛ فوتبال بدون منفعت‌طلبی شاهزاده‌های عربی و الیگارش‌های روس؛ بازیکنانی که خالصانه می‌جنگند و هوادارانی که تنها نام کشورشان را فریاد می‌زنند. تصاویر عاطفی لحظه پایان هر مسابقه نه فقط جلوه‌گر احساس بازیکنان که بازگوکننده هیجان یکدست و غم‌ و شادی صمیمانه ملت‌هاست. 

جنگ تا آخرین رمق

ترکیه ۲ - یک اتریش 

(مرحله یک چهارم نهایی)

تیم جذاب و تهاجمی اتریش که چندی پیش در دیداری دوستانه با ۶ گل از سد ترکیه گذشته بود، این بار از پس لشکر جنگنده مونتلا برنیامد و مقاومت جانانه ترک‌ها با تمام توان به یک پیروزی ارزشمند بدل شد؛ ترکیه در آخرین لحظات در حال دفاع از کرنر بود و در این تصویر هر ۱۱ بازیکن این تیم را می‌بینیم که نایی برای بلند شدن ندارند. 


انرژی پایان‌ناپذیر بازیکنان و اعضای تیم ترکیه در این جام رقبا را هم به تحسین واداشت و تیم جذاب مونتلا هرچند نتوانست خاطرات ۲۰۰۸ را به طور کامل زنده کند اما خاطرات شورانگیز زیادی برای مردم ترکیه ساخت.

روز تاریخی شگفتی‌سازان

گرجستان ۲ - صفر پرتغال

(مرحله گروهی)

پرتغال پیش از این مسابقه صدرنشینی گروه و صعود به مرحله حذفی را قطعی کرده بود و با ۸ تغییر در ترکیب اصلی به میدان آمد. این دیدار برای گرجستان اما بسیار مهم و معنادار به نظر می‌رسید و در نهایت به مهم‌ترین پیروزی تاریخ فوتبال این کشور انجامید. لوکا گوگشاشویلی، دروازه‌بان ذخیره گرجستان در طول جام فرصت ضربه زدن به توپ را پیدا نکرد اما در این صحنه در حال پرواز بود؛


لشکر شکست‌خورده

انگلیس ۲ - یک اسلواکی

(مرحله یک هشتم نهایی)

انگلیس تا چهارمین دقیقه از وقت‌های تلف‌شده نیمه دوم تیم بازنده و حذف‌شده میدان بود اما ضربه نمایشی جود بلینگام فرصت حماسه‌سازی را از اسلواکی گرفت تا گل هری کین در ابتدای وقت‌های اضافه کشتی حریف را غرق کند و تصاویری از بازیکنان کم‌رمق و ناامید را در گلزن‌کرشن به جا بگذارد.


در آغوش مرد مصدوم

هلند ۲ - ۳ اتریش

(مرحله گروهی)

داوید آلابا بعد از تحمل مصدومیت جدی زانو در دسامبر گذشته رقابت‌های جام ملت‌های اروپا را از دست داد اما با این حال به درخواست سرمربی همراه تیم به آلمان سفر کرد و طی یک ماه گذشته به عنوان کاپیتان بیرون زمین شناخته می‌شد. اتریش با پیروزی خیره‌کننده‌ مقابل آلمان در آخرین مسابقه دور گروهی بالاتر از فرانسه و هلند صدر جدول گروه را از آن خود کرد تا رانگنیک اینگونه خوشحالی خود از پایان شیرین این مسابقه جذاب را با آلابا تقسیم کند. 


اتریشی‌ها چند روزی پایتخت آلمان را به تسخیر درآوردند و خودباوری و امید نسبت به تیم ملی بالا گرفت؛ هرچند با وجود عملکرد تهاجمی تیم رانگنیک خوشحالی آنها دوام چندانی نداشت.

اشک‌های تکراری

مجارستان یک - صفر اسکاتلند

(دور گروهی)

اسکاتلند باز هم مثل همیشه قادر به صعود به مرحله حذفی جام ملت‌های اروپا نشد و شور و شوق وصف‌ناپذیر هواداران فوتبال این کشور در کف خیابان‌های آلمان جای خود را به ماتم داد. گل دیرهنگام مجارستان پایان‌بخش امید اندک تارتان‌ها برای پیروزی بود و استیو کلارک، سرمربی تیم، به اسکات مک‌تومینای دلداری می‌دهد.


میزبان مقهور

اسپانیا ۲ - یک آلمان

(مرحله یک چهارم نهایی) 

شکست و حذف تیم میزبان همواره جزء دراماتیک‌ترین لحظات هر جام ملی فوتبال است. میکل مرینو با یک ضربه سر دیرهنگام در انتهای وقت‌های اضافه اسپانیا را پیش انداخت اما هنوز ۳ دقیقه وقت تلف‌شده تا پایان کار باقی مانده بود. تونی کروس می‌توانست در آخرین مسابقه‌اش در زمین فوتبال زمینه‌ساز گل تساوی‌بخش تیمش شود. همه منتظر ارسال خطرناک او بودند اما هافبک سابق رئال مادرید توپ را مستقیماً به آغوش اونای سیمون فرستاد.


داور مسابقه در سوت پایان دمید تا آلمانی‌ها زانوی غم به بغل بگیرند. ناراحتی آنتونیو رودیگر از پایان جام خانگی تسلی‌ناپذیر بود؛


و تونی کروس بعد از این ارسال ناموفق سرش را تکان می‌دهد. دوران حرفه‌ای او به عنوان بازیکن فوتبال به پایان رسید.


قلب شکسته کروات‌ها

کرواسی یک - یک ایتالیا

(دور گروهی)

تیم ملی کرواسی در ۲ مسابقه نخست دور گروهی مقابل اسپانیا و آلبانی به زحمت افتاد اما تا دقیقه ۹۷ بازی آخر مقابل ایتالیا تیم پیروز میدان بود و فاصله‌ای با صعود به مرحله حذفی نداشت. ماتیا زاکانی به یک باره از راه رسید و با گل دیرهنگام خود تیم زلاتکو دالیچ را به ورطه سقوط کشاند تا لوورو مایر و یوسیپ استانیشیچ این‌گونه نقش زمین شوند.


سرنوشت کرواسی البته ۲ روز بعد قطعی شد اما همه می‌دانستند  ۲ امتیاز هرگز نمی‌تواند برای صعود به مرحله حذفی کافی باشد. بازیکنان کرواسی و سرمربی جوان این تیم قدم‌زنان به سمت رختکن می‌روند. لوکا مودریچ، کاپیتان نایب‌قهرمان جهان و برنده توپ طلای سال ۲۰۱۸، همچنان ایستاده تا بعد از عملکرد موفق خود در بازی، جایزه بهترین بازیکن زمین را دریافت کند.


در آغوش رفیق

هلند ۲ - یک ترکیه

(مرحله یک چهارم نهایی)

بازگشت به یادماندنی لاله‌های نارنجی نخستین صعود این تیم به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های اروپا بعد از یورو ۲۰۰۴ را رقم زد و تیم جنگجوی ترکیه را در بهت و حیرت فرو برد. دنزل دومفریز برای لحظاتی از جشن صعود فاصله گرفت و به هاکان چالهان‌اوغلو، هم‌تیمی‌اش در اینتر دلداری داد.


حسرت در برابر شوق

پرتغال صفر - صفر فرانسه (۴-۵)

(مرحله یک چهارم نهایی)

بازی پرفشار پرتغال و فرانسه به ضربات پنالتی کشیده شد و فقط یک نفر ضربه خود را از دست داد. ژائو فلیکس را در حال افسوس خوردن بعد از پنالتی پایانی فرانسه می‌بینیم. 


تعویض طلایی

لهستان یک - ۲ هلند

(مرحله گروهی)

رونالد کومان در شرایطی که بازی گره خورده بود از دقیقه ۸۱ ووت وگهورست را به زمین فرستاد و او تنها ۲ دقیقه بعد گل پیروزی‌بخش لاله‌ها را به ثمر رساند تا بعد از سوت پایان مسابقه کودی خاکپو اینگونه برای در آغوش گرفتن او به زمین شتاب کند‌.


هلند این روزها روحیه تیمی و جنگندگی و جاه‌طلبی خود را بازیافته و تنها یک مسابقه تا رسیدن به فینال یورو ۲۰۲۴ فاصله دارد؛ مسابقه‌ای که از ساعت ۲۲:۳۰ امشب در ورزشگاه وستفالن و در مصاف با تیم ملی انگلیس برگزار می‌شود.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...