football360 logo
360-club
360-club-icon

تازه‌ترین افتخار ستاره کاربلد اسپانیا؛ رودری، بهترین بازیکن یورو ۲۰۲۴

۲۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۵14 نظر
رسانه‌ها از رودری به عنوان یکی از مدعیان کسب توپ طلای سال ۲۰۲۴ نام می‌برند.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، رودری به عنوان بهترین بازیکن یورو ۲۰۲۴ انتخاب شد؛ هافبک دفاعی کاربلد و کهنه‌کار تیم ملی اسپانیا بعد از قهرمانی تاریخی لاروخا در جام هفدهم، عنوان برترین بازیکن تورنمنت را از آن خود کرد. او به عنوان سدی مستحکم در مقابل حملات حریفان ایستادگی می‌کرد و در مواقع نیاز در طرح‌ریزی هجمه‌های ناگهانی و برق‌آسای اسپانیا به عنوان یار کمکی ظاهر می‌شد. گل دیدنی او در مصاف با گرجستان در نخستین مسابقه مرحله حذفی راه تکرار شگفتی را بر قفقازی‌ها بست و زمینه‌ساز برتری قاطع لاروخا شد.


اعضای گروه کارشناسی فنی یوفا هافبک دفاعی منچسترسیتی را به عنوان برترین بازیکن جام هفدهم انتخاب کردند. این دوره از رقابت‌ها با عملکرد نه چندان جذاب از جانب ستاره‌های نامدار فوتبال اروپا مانند کیلیان امباپه، هری کین، فیل فودن و کریستیانو رونالدو همراه شد و در نهایت تیم یک‌دست، جوان و آتش به اختیار دلافوئنته عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. رودری به نمایندگی از این تیم جذاب و منسجم جایزه بهترین بازیکن را به دست آورد؛ او یورو ۲۰۲۴ را با ۵۲۱ دقیقه بازی و یک گل به پایان رساند و آمار بی نظیر ۴۱۱ پاس صحیح از ۴۳۹ پاس اقدام‌شده را به ثبت رساند. ۹۲.۸۴ درصد از پاس‌های بازیکن سابق اتلتیکو مادرید و ویارئال در طول تورنمنت به مقصد رسید و این آمار با توجه به سبک بازی دلافوئنته و خروج اسپانیا از تیکی‌تاکای همیشگی آمار ارزشمندی به شمار می‌رود. امشب جایزه بهترین بازیکن جوان جام ۲۰۲۴ هم به لامینه یامال رسید تا برای نخستین بار در ادوار مختلف یورو، ۲ بازیکن از یک کشور ۲ جایزه فردی اصلی این جام را تصاحب کنند.


رودری در ۶ دیدار از ۷ مسابقه تیم ملی اسپانیا در جام ملت‌های اروپا (جز مصاف تشریفاتی با آلبانی در هفته سوم دور گروهی) به عنوان بازیکن اصلی به میدان رفت و زوج مستحکم و باصلابتی را با همراهی فابیان رویز در خط میانی لاروخا ساخت. رودری در مسابقه فینال اما شب درخشانی نداشت و در ابتدای نیمه دوم از زمین بازی خارج شد تا جای خود را به مارتین زوبیمندی بدهد. مطابق اعلام اتحادیه فوتبال اروپا، کارشناسان صاحب رأی در انتخاب بهترین بازیکن جام از دیدگاه فنی و از منظر یک سرمربی عملکرد بازیکنان را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهند و علاوه بر عملکرد و آمارهای فردی، تأثیرگذاری بازیکن روی نمایش کلی تیم و حتی نگرش مثبت و احترام نسبت به تیم مقابل را هم مد نظر قرار می‌دهند. تیم کارشناسان فیفا از ۱۲ بازیکن و سرمربی سابق فوتبال تشکیل شده که نام چهره‌های سرشناس متعددی مانند فابیو کاپلو، اوله‌گونار سولسشایر، فرانک دی‌بوئر، رافا بنیتس و دیوید مویس در آن به چشم می‌خورد.


رودری از ابتدای سال تقویمی ۲۰۲۳ در ۸ جام به قهرمانی رسیده و روند شکست‌ناپذیری فوق‌العاده‌ای را به همراه تیم ملی اسپانیا و منچسترسیتی به ثبت رسانده؛ او در یک و نیم سال گذشته تنها ۴ بار به عنوان عضوی از تیم بازنده سوت پایان مسابقه را شنیده است. رودری از ژانویه ۲۰۲۳ تا کنون ۲ جام قهرمانی لیگ برتر و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، جام حذفی انگلیس، سوپرجام اروپا، جام جهانی باشگاه‌ها، لیگ ملت‌های اروپا و جام ملت‌های اروپا را به دست آورده است. جایزه جدیدی که امشب به کارنامه حرفه‌ای رودری اضافه شد تنها افتخار فردی او به شمار نمی‌رود. این هافبک تنومند که ۵۶ مسابقه ملی و ۴ گل ملی در کارنامه دارد پیش از این به عنوان بهترین بازیکن فصل ۲۳-۲۰۲۲ لیگ قهرمانان اروپا و بهترین بازیکن دیدار نهایی آن رقابت‌ها انتخاب شده بود. او توپ طلای جام جهانی باشگاه‌ها در سال ۲۰۲۳ و عنوان بهترین بازیکن دیدار نهایی لیگ ملت‌های اروپا را در همان سال از آن خود کرده بود. 


رودری با تصاحب این جایزه ارزشمند حالا به شکل جدی‌تری به عنوان مدعی کسب توپ طلای سال ۲۰۲۴ فوتبال جهان شناخته می‌شود. او این سال تقویمی را با قهرمانی در لیگ برتر انگلیس، جام ملت‌های اروپا و جام جهانی باشگاه‌ها به پایان رساند و در ۵۱ مسابقه اخیر خود به همراه تیم ملی و باشگاهی تنها یک بار (در فینال فصل گذشته جام حذفی انگلیس و در مصاف با منچستر یونایتد) به عنوان بازنده از زمین خارج شده. در فصلی که قهرمانی‌های ملی و باشگاهی بین ستاره‌های متعدد تقسیم شده شاید بتوان بختی برای رسیدن رودری به توپ طلا قائل بود؛ وینیسیوس جونیور و جود بلینگام که با فتح لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا به عنوان مدعی اصلی شناخته می‌شدند در یک قدمی قهرمانی ملی تشنه از چشمه برگشتند و رودری جای خالی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را با فتح جام ملت‌های قاره سبز جشن گرفت.

برندگان پیشین جایزه بهترین بازیکن یورو

یورو ۹۶؛ ماتیاس سامر از تیم ملی آلمان

یورو ۲۰۰۰؛ زین‌الدین زیدان از تیم ملی فرانسه

یورو ۲۰۰۴؛ تئودوروس زاگوراکیس از تیم ملی یونان

یورو ۲۰۰۸؛ ژاوی ارناندس از تیم ملی اسپانیا

یورو ۲۰۱۲؛ آندریاس اینیستا از تیم ملی اسپانیا

یورو ۲۰۱۶؛ آنتوان گریزمان از تیم ملی فرانسه

یورو ۲۰۲۰؛ جان‌لوئیجی دوناروما از تیم ملی ایتالیا

برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری