football360 logo
360-club
360-club-icon

درخشش آشکار ستاره نوپای لاروخا/ یامال، بهترین بازیکن جوان یورو ۲۰۲۴

۲۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۶15 نظر
ستاره ۱۷ ساله تیم ملی اسپانیا با اختلاف بهترین بازیکن جوان جام ۲۰۲۴ به شمار می‌رفت.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، لامینه یامال به عنوان بهترین بازیکن جوان جام ملت‌های اروپا انتخاب شد. هافبک خلاق و ۱۷ ساله تیم ملی اسپانیا در تمام طول تورنمنت چشم‌ها را به خود خیره کرد و یکی از موثرترین چهره‌های تهاجمی تیم جذاب لوئیس دلافوئنته در یک ماه گذشته به شمار می‌رفت. او دیروز تازه جشن تولد ۱۷ سالگی خود را جشن گرفت و امشب با ارائه یک نمایش مقتدرانه و قابل تحسین در راه چهارمین قهرمانی تیم ملی اسپانیا در ادوار جام ملت‌های اروپا نقش‌آفرینی کرد.


گروه کارشناسان فنی یوفا، متشکل از سرمربیان مشهور سال‌های نه چندان دور فوتبال اروپا، یامال را به عنوان بهترین بازیکن جوان جام ملت‌های اروپا انتخاب کرد. ستاره بی‌چون‌وچرای تیم ملی اسپانیا و بارسلونا در طول یورو ۲۰۲۴ مجموعاً ۵۰۷ دقیقه در ۷ بازی مختلف تیمش به میدان رفت و ۴ پاس منجر به گل به ثبت رساند که از هر بازیکن دیگر در جام ۲۰۲۴ بیشتر است و با رکورد ثبت‌شده تاریخ جام ملت‌های اروپا در هر دوره دیگر برابری می‌کند. یامال علاوه بر ۴ پاس گل، یک گل دیدنی را هم شخصاً به ثمر رساند و در مسابقه نهایی هم فرصت‌هایی برای گلزنی به دست آورد، هرچند با درخشش پیکفورد روبرو شد. حرکات پا به توپ عرضی یامال یکی از عناصر تماشایی بازی‌های تیم ملی اسپانیا در طول جام ۲۰۲۴ به شمار می‌رفت و محصول آکادمی لاماسیا این جام را با ۳۳ دریبل موفق به پایان برد؛ بیشتر از هر بازیکن دیگر در هر تیم دیگر حاضر در خاک آلمان. او همچنین مطابق اعلام اتحادیه فوتبال اروپا، رکورد سرعت لحظه‌ای ۳۳.۳ کیلومتر بر ساعت را به ثبت رسانده است.


یامال در هر ۷ مسابقه تیم ملی اسپانیا در جام ملت‌های اروپا به میدان رفت و جز دیدار تشریفاتی مقابل تیم ملی آلبانی در هفته پایانی دور گروهی، در تمام بازی‌ها در ترکیب اصلی ماتادورها قرار گرفت. او در جریان پیروزی ۳ بر صفر مقابل تیم ملی کرواسی در دومین روز جام با ۱۶ سال و ۳۳۸ روز به جوان‌ترین بازیکن تاریخ جام ملت‌های اروپا تبدیل شد اما این تازه آغاز ماه آتشین ستاره نوجوان فوتبال کاتالونیا بود. پاس گل‌های متوالی یامال در راه صعود پله‌پله تیم ملی اسپانیا و در هم شکستن دفاع تک‌تک رقبای مقتدر کارساز واقع شد. بازی در مقابل تیم ملی فرانسه با گل زودهنگام راندل کولو موانی برای نایب‌ قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ گره خورد اما شلیک برق‌آسای یامال از پشت محوطه جریمه کار را به برابری کشید و لاروخا را به بازی برگرداند. او با به ثمر رساندن آن گل استثنایی با ۱۶ سال و ۳۶۲ روز سن به جوان‌ترین گلزن تاریخ جام ملت‌های اروپا تبدیل شد. بال راست چپ‌پای تیم ملی اسپانیا که سابقه بازی برای تیم ملی نوجوانان این کشور را هم در کارنامه دارد یک روز قبل از مسابقه نهایی جام ملت‌های اروپا جشن تولد ۱۷ سالگی خود را برگزار کرد.


یامال امشب با عبور از پله به جوان‌ترین بازیکن حاضر در دیدار نهایی جام‌های معتبر (یورو و جام جهانی) تبدیل شد؛ او در مسابقه فینال بارها دفاع انگلیس را آزار داد و با یک پاس عالی زمینه‌ساز گل طلسم‌شکن نیکو ویلیامز در ابتدای نیمه دوم شد. هیچ بازیکن دیگری در تاریخ فوتبال اسپانیا نتوانسته بود در یک دوره از رقابت‌های جام ملت‌های اروپا ۴ پاس گل به ثبت برساند. حضور همزمان او و کوبی مینو در ۲ طرف زمین نخستین فینال جام‌های معتبر با حضور حداقل یک بازیکن زیر ۲۰ سال در ۲ طرف زمین را رقم زد. پسربچه دبیرستانی تیم ملی اسپانیا که گفته بود در طول یورو به انجام تکالیف درسی خود می‌پردازد در راه قهرمانی به یاد ماندنی لاروخا به کامل‌ترین شکل ممکن از پس انجام تکلیف خود در تیم ملی برآمد و به جوان‌ترین بازیکن فاتح جام ملت‌های اروپا تبدیل شد.

برندگان پیشین جایزه بهترین بازیکن جوان یورو

یورو ۲۰۱۶؛ رناتو سانچس از تیم ملی پرتغال

یورو ۲۰۲۰؛ پدری از تیم ملی اسپانیا

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری