football360 logo
360-club
360-club-icon

جدایی پدیده حیرت‌انگیز توپچی‌ها؛ 3.5 گل در هر بازی!

04 مرداد 1403 ساعت 08:5637 نظر
چیدو اوبی مارتین، پدیده شگفت‌انگیز آرسنال از تیم آکادمی این باشگاه جدا شد.

به گزارش فوتبال 360، همواره آمار جالب توجه و عجیبی از تیم‌های آکادمی و رده‌های سنی باشگاه‌ها منتشر می‌شود. ستاره‌هایی را کشف می‌کنند که از سطح سن و سال خودشان فراتر هستند و در قاب یک تیم آکادمی نمی‌گنجند. آنها آنقدر می‌درخشند، گل می‌زنند و پاس گل می‌دهند که آمارشان به شکلی حیرت‌انگیز در رسانه‌های منتشر می‌شود و پدیده‌های جدید دنیای فوتبال نام می‌گیرند. با این حال عده زیادی از آنها با شروع کار در تیم‌های بزرگسالان دچار افت شدید می‌شوند و هیچ نشانه‌ای حتی نزدیک به آمار خود در تیم‌های رده‌های سنی را به نمایش نمی‌گذارند. نمونه بارز این‌گونه پدیده‌ها یوسوفا موکوکو از دورتموند است. او با آماری خیره‌کننده در گلزنی به عنوان پله فوتبال آلمان معرفی شد و حتی بارسلونا هم در پی خریدش بود اما اکنون و 2 فصل پس از آمدنش به تیم اصلی هنوز حتی یک نمایش درخشان هم نداشته. با این حساب برای بازیکنان نوجوان نمی‌توانیم به آمار و ارقام اتکا کنیم و باید آنها را در تیم اصلی یک باشگاه ببینیم و مورد قضاوت قرار دهیم. با همه این جزئیات و احتیاط درباره حرف زدن در رابطه با پدیده‌ها و آمار بازیکنان نوجوان باز هم باید گفت‌چیدو اوبی مارتین یک نسخه نادر است و آمار 3.5 گل در هر بازی او را نمی‌توان با بهانه رقم خوردن در رده‌های سنی، نادیده گرفت. آرسنال این نوجوان خارق‌العاده را از دست داد!

معنی واقعی پدیده

بازیکنانی در سن و سال نوجوانی می‌درخشند، گلزنی می‌کنند یا در ترکیب تیم‌های بزرگسالان به میدان می‌روند و رکورد جوان‌ترین بازیکنان یک رقابت را پشت سر می‌گذارند اما نباید برای همه آنها عنوان پدیده را به کار ببریم. پدیده باید شگفت‌انگیز باشد؛ مثل لامینه یامال در یورو 2024، مثل مسی در جوانی و مثل بسیاری از بازیکنانی که با نمایش‌های خودشان دیگران را انگشت به دهان گذاشتند. چیدو اوبی مارتین با میانگین 3.5 گل در هر بازی به معنای واقعی کلمه یک پدیده به شمار می‌رود. این بازیکن 10 گل به لیورپول، 7 گل به نوریچ، 6 گل به وستهام، 4 گل به ساوتهمپتون، 3 گل به گریستال پالاس و 4 گل هم به فولام زده  و رده‌های سنی در لیگ انگلیس را حیرت‌زده می‌کند. ستاره 16 ساله سابق آرسنال  اهل دانمارک است و البته تابعیت انگلیس را هم دارد. او تیتر اصلی آکادمی‌های فوتبالی در لیگ برتر به شمار می‌رود. برای چیدو اوبی می‌توانیم با خیال آسوده از عنوان پدیده استفاده کنیم و بگوییم اگر می‌خواهید معنی واقعی این کلمه را بشناسید باید به آمار گلزنی چیدو اوبی در تیم آکادمی آرسنال نگاه کنید.

جدایی از آرسنال

برای آنها که در حال ساخت و ساز هستند و می‌خواهد آینده لیگ برتر را به تصرف خودشان در بیاورند، ظهور چنین پدیده‌ای، اتفاقی مطابق میل بود. آرسنال از موهبت‌های یک تیم بزرگ و همیشه مدعی، فقط حضور یک پدیده شگفت‌انگیز در دامن خودش را کم داشت و چیدو اوبی مارتین این دغدغه را  پوشش داده بود اما مسیر او به دلخواه توپچی‌ها  پیش نرفت. هنوز جزئیات زیادی از دلیل این جدایی منتشر نشده و برای فهمیدن دلیل ترک آرسنال باید منتظر بزرگ شدن چیدو اوبی و شنیدن مصاحبه‌هایش در روزهای درخشش در سطح اول فوتبال جهان باشیم. فقط می‌دانیم حال و هوای آرسنال به او نساخت و این باشگاه موفق نشد قرارداد این ستاره 16 ساله را تمدید کند. چیدو اوبی یک مهاجم هدف و یک گلزن متبحر با 188 سانتی‌متر بلندی قامت است و البته شاید احتمال رشد بیشتر او از نظر قد و قامت  وجود داشته باشد. آرسنال ارلینگ هالند خودش را در خانه داشت و موفق نشد این جواهر ارزنده را  حفظ کند.

مقصد بعدی

تیم‌های زیادی به دنبال او هستند و طبیعی است با منتشر شدن آمار شگفت‌انگیز گلزنی چیدو اوبی مشتریانش از مرزهای انگلیس هم فراتر بروند و همه تیم‌های مطرح اروپایی در پی خریدش باشند. با این حال 2 نام ظاهرا در این مسیر پیشتازی می‌کنند. نیوکاسل مشتری دست به نقد این بازیکن است و می‌خواهد چیدو اوبی را تبدیل به بخش مهمی از پروژه بزرگ شدن باشگاهش کند. آنها در حال تلاش برای به خدمت گرفتن این نوجوان هستند اما نه برای تیم‌های آکادمی باشگاه، بلکه برای اضافه شدن به لیست تیم بزرگسالان نیوکاسل و کار کردن زیر نظر مستقیم ادی هاو! کلاغ‌ها اما در این پروژه یک رقیب سرسخت دارند. منچستریونایتد با تیم جدید اداره باشگاهش، این بار می‌خواهد یک شاه‌ماهی را شکار کند. گفته می‌شود حتی پیش از پایان قرارداد چیدو اوبی با آرسنال، شیاطین سرخ رای او را زدند و کارینگتون و پروژه‌ خودشان را برایش تشریح کردند. ظاهرا شرایط کار در منچستریونایتد هم به مذاق ستاره نوجوان خوش آمده و او به رویکرد جدید باشگاه منچستری باور کرده است و بعید نیست خیلی زود پیراهن یونایتد را بر تن کند. هنوز روشن نیست که منچستریونایتد، اوبی را برای تیم اصلی می‌خواهد یا تیم‌های پایه اما مطمئن هستیم مردان جدید اداره این باشگاه، مجدانه در پی جذب این شاه‌ماهی بیرون افتاده از تور توپچی‌ها هستند. هر 2 باشگاه منچستریونایتد و نیوکاسل البته باز هم باید در این رقابت هوشیار باشند، چون یقینا مشتریان بزرگ دیگری هم از راه می‌رسند و همه برای بازیکنی که میانگین 3.5 گل زده در هر بازی دارد سر و دست می‌شکنند. 

دانمارک یا انگلیس؟

همسو با رقابت تیم‌های باشگاهی برای به خدمت گرفتن چیدو اوبی مارتین، تیم‌های ملی انگلیس و دانمارک رقابتی موازی را پیش می‌برند. اوبی می‌تواند گم کرده تیم ملی انگلیس برای رسیدن به یک افتخار بزرگ باشد. او اگر همین فرم را در رده بزرگسالان هم ارائه کند، نه تنها جانشین مناسبی برای هری کین، بلکه فوق‌ستاره‌ای بالاتر از ستاره بایرن مونیخ خواهد بود و تاریخ فوتبال انگلیس را تحت تاثیر قرار خواهد داد. انگلیسی‌ها اما فقط دلشان به یک تابعیت خوش است و آنها در مسیر در اختیار داشتن چیدو اوبی از دانمارک، یعنی زادگاه این بازیکن عقب‌تر هستند. ستاره سابق تیم‌های پایه آرسنال تاکنون 20 بازی برای تیم‌های رده‌های سنی دانمارک انجام داده و در این فرصت 13 گل را هم به ثمر رسانده. انگلیس در رده‌های سنی فقط شاهد 2 بازی حضور چیدو اوبی در تیم‌های پایه‌اش بوده و شاید برای در اختیار گرفتن این پدیده باید برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهد. آنها که تجربه از دست دادن جمال موسیالا و در اختیار آلمان قرار دادن این بازیکن را دارند، یقینا برای جذب اوبی تلاش بیشتری در دستور کار قرار خواهند داد. انگلیس، دانمارک، منچستریونایتد یا نیوکاسل، هر تیمی بتواند این پدیده حیرت‌انگیز را به خدمت بگیرد، قادر است به آینده‌ای تضمین شده در خط حمله ترکیبش دل ببند و امیدوار باشد.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...