football360 logo
360-club
360-club-icon

غیبت فاتح اروپا در فوتبال زنان المپیک؛ قهرمان جهان نخستین طلا را می‌گیرد؟

04 مرداد 1403 ساعت 10:156 نظر
بر خلاف رده مردان، فوتبال زنان در المپیک مانعی برای حضور با ترکیب تیم‌های بزرگسال ندارد.
به گزارش فوتبال 360، فوتبال المپیک در رده زنان از امروز (پنجشنبه 4 مرداد) آغاز و این مسابقات برای هشتمین دوره برگزار خواهند شد. فوتبال زنان در المپیک، برخلاف فوتبال مردان چندان باسابقه نیست و نخستین دوره‌ فوتبال زنان در المپیک،  آتلانتای ۹۶ در ایالات متحده بود و در نهایت، میزبان، قهرمانی را جشن گرفت.
زنان ایالات متحده در قامت بهترین تیم فوتبال زنان در جهان در 4 از 5 دوره ابتدایی حضور در المپیک موفق به فتح مدال طلا شد و تنها نروژ سال 2000 به میزبانی المپیک سیدنی مدال طلایی رنگ را از چنگ این تیم درآورده. در 2 دوره اخیر  به سبب افول فوتبال زنان در این کشور و همزمان با بازنشسته شدن یکی از بهترین نسل‌های تاریخ فوتبال زنان، آمریکا به فینال نرسیده و مدال طلا سهم آلمان و کانادا شده است.
فرانسه به انتظار قهرمانی
نایب قهرمان ۲ دوره اخیر، سوئد بوده که امسال امیدوار به تجربه نخستین قهرمانی تاریخش پس از 2 نایب قهرمانی متوالی است. انگلیس عنوان «قهرمان اروپا» را یدک می‌کشد و اسپانیا «قهرمان جهان» است و تا به‌ حال سابقه نداشته هیچ تیمی جز ایالات متحده بیش از یک بار قهرمانی المپیک را جشن بگیرد و بر خلاف رده مردان، فوتبال زنان در المپیک مانعی برای حضور با ترکیب تیم‌های بزرگسال ندارد.
سوئد در کنار برزیل، ناکام‌ترین تیم‌های تاریخ فینال المپیک زنان بوده‌اند و فرانسه میزبان هم به جز یک بار حضور در نیمه‌نهایی وقبول شکست در دیدار رده‌بندی در سال 2012، به هیچ افتخاری دست نیافته. دختران فرانسوی تحت هدایت هروه رنار، این دوره امید خواهند داشت جلوتر از 11 تیم دیگر به دومین میزبان تاریخ پس از ایالات متحده تبدیل شوند که مدال طلای فوتبال زنان المپیک را به گردن می‌آویزند.
دغدغه بریتانیایی
المپیک 2024 پاریس در رشته فوتبال زنان با حضور 12 تیم آغاز خواهد شد. تیم‌ها در 3 گروه 4 تیمی جای گرفته‌اند و علاوه بر صعود 2 تیم برتر هر گروه به دور حذفی، 2 از 3 تیم برتر رتبه‌های سوم جواز صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی را دریافت خواهند کرد و تنها 4 از 12 تیم در پایان دور گروهی به خانه باز می‌گردند.
گروه‌بندی رقابت‌ها به شرح ذیل انجام شده است:
گروه اول
1-  فرانسه
2- کلمبیا
3-  کانادا
4-  نیوزیلند
گروه دوم
1- ایالات متحده
2- زامبیا
3-  آلمان
4- استرالیا
گروه سوم
1- اسپانیا
2- ژاپن
3-  نیجریه
4- برزیل
این رقابت‌ها از امروز (پنجشنبه 4 مرداد) تا شنبه 20 مرداد ماه ادامه می‌یابد و در نهایت قهرمان هشتمین دوره برگزاری رقابت‌های فوتبال زنان در المپیک مشخص می‌شود. استرالیا و ژاپن نمایندگان فوتبال زنان آسیا در المپیک هستند و انگلیس، سرشناس‌ترین غایب فوتبال زنان در المپیک عنوان می‌گیرد.
نکته جالب توجه اینجاست چون کشور انگلیس کمیته ملی المپیک مستقل ندارد، زنان فوتبالیست این کشور زیر پرچم بریتانیا در مسابقات حاضر می‌شوند و بازیکنان کشور ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی هم در ترکیب این تیم به چشم می‌آیند که در نهایت به‌ دنبال حواشی و اعتراض‌های فراوان، هیچ کدام موفق نشدند جواز صعود تیم ملی زنان فوتبال بریتانیا به المپیک پاریس را به دست بیاورد و تنها تجربه‌های حضور این کشور در فوتبال زنان المپیک در المپیک لندن 2012 (میزبانی از رقابت‌ها) و توکیو 2020 خلاصه ماند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...